Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Serbest Çini Tasarımı II CTS 342 6 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. EMSELE BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı XVI.y.y. Çini tasarım üslupları kullanılarak yapılacak bireysel özgün tasarımların malzeme üzerine uygulanmasının öğretilmesi.
Dersin İçeriği Çini tasarımıyla yeni tanışan öğrencilere Çini üslup ve tasarım kurallarının öğretilmesi.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 XVI.yüzyıl Osmanlı Dönemi Çini sanatını araştırır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Klasik çini eğitimi alır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Klasik tasarımlardan etkilenerek özgün tasarımlar yapar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Tasarım kurallarına dikkat eder. Anlatım, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 XVI. y.y Saz yolu üslubunun anlatımı ve eskiz tasarımlarına başlanması.
2 XVI. y.y Saz yolu üslubunun anlatımı ve eskiz tasarımlarına devam edilmesi.
3 Onaylanan çalışmaların uygulanmaya başlanması.
4 XVI. y.y Saz yolu üslubundaki pano tasarımının boyanmasına devam edilmesi.
5 XVI. y.y Saz yolu üslubundaki pano tasarımının bitişi ve not değerlendirmesinin yapılması.
6 Türk Çini Sanatında “Çin Bulutu” tasarımının anlatılması ve 40 cm.’lik tabak tasarımlarının eskizine başlanması.
7 Türk Çini Sanatında “Çin Bulutu” tasarımının anlatılması ve 40 cm.’lik tabak tasarımlarının eskizine devam edilmesi.
8 Onaylanan eskizlerin malzemeye uygulanmasına başlanması.
9 Türk Çini Sanatında “Çin Bulutu” tasarımının anlatılması ve 40 cm.’lik tabak tasarımlarının uygulanmaya devam edilmesi.
10 Türk Çini Sanatında “Çin Bulutu” tasarımının anlatılması ve 40 cm.’lik tabak tasarımlarının uygulanmaya devam edilmesi.
11 Tabak tasarımlarının uygulama aşamalarını sonlanması.
12 20x40 cm.’lik Naturalist Üslub tasarımı olarak yapılacak bir tepsi içi tasarımına başlanması.
13 Naturalist Üslub tasarımı olarak yapılacak bir tepsi içi tasarımının uygulanmaya başlanması.20x40 cm.’lik
14 Naturalist Üslub tasarımı olarak yapılacak bir tepsi içi tasarımının uygulanmaya başlanması.20x40 cm.’lik
Kaynaklar
Ders Notu Olıver WATSON,Ceramıcs From Islamıc Lands,
İstanbul 2005-Yıldız Demiriz,İslam Sanatlarında Geometrik Süsleme, Lebib yayın evi-İstanbul.2000-Doğan Kuban, Divriği mucizesi.Yapı Kredi yayınları- İstanbul 2003-Gönül Öney, İslam Sanatı,Şerare Yetkin.Türk Çini Sanatı.İstanbul.
Ders Kaynakları Yrd.Doç.Dr.Fehmi Demirel;Marmara Ün.Seramik-cam A.S.D Teknoloji dersi notları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. X
9 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. X
12 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 XVI.yüzyıl Osmanlı Dönemi Çini sanatını araştırır. 5 3 5 5 1 5 3 5 5 2 5
2 Klasik çini eğitimi alır. 5 5 5 5 5 5 5
3 Klasik tasarımlardan etkilenerek özgün tasarımlar yapar. 5 4 5 5 1 4 5 5 4 1 5
4 Tasarım kurallarına dikkat eder. 5 4 5 5 1 4 4 5 4 1 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Ödev 25
1. Proje / Tasarım 25
2. Proje / Tasarım 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 1 1
Proje / Tasarım 2 2 4
Toplam İş Yükü 102
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,08
Dersin AKTS Kredisi 4