Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dijital Oyun Çözümlemeleri ITM 031 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

ITM 109 Yaratıcı ve Eleştirel Düşünce

ITM 102 Görsel İletişim Tasarımı

Önerilen Seçmeli Dersler

ITM 025 Video Oyunları

ITM 001 İletişim Psikolojisi

ITM 020 Online Elektronik Yayıncılık

ITM 029 Dijital Medya Tasarımı

ITM 039 Göstergebilim

ITM 037 Bilgisayar Destekli Temel Tasarımı

ITM 007 Sosyal Medyada İçerik Üretimi ve Yönetimi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. HÜDAVER ALTINTUĞLU
Dersi Verenler Arş.Gör. HÜDAVER ALTINTUĞLU,
Dersin Yardımcıları

Dersin herhangi bir yardımcısı yoktur ancak alanla ilgili bilgi sahipleri derse katılım gösterebilir. 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders dijital oyun bağlamının tarihsel gelişimini ve buna bağlı olarak gelişen tasarım unsurlarının incelenmesini esas almaktadır. Söz konusu unsurlardan elde edilen araştırma bulguları bir görsel iletişim tasarım unsuruna dönüştürülmektedir. Dönüştürülen tasarımlar dijital oyun çözümlemesinin bir parçası ve görsel iletişim tasarımının bir sonucudur. Dolasıyla ders öğrenme, geliştirme süreçlerini kapsamakta ve görsel iletişimi tasarlayan bir ürün oluşturma amacındadır.

Dersin İçeriği

Dijital oyun çözümlemesi birçok ana ve alt unsuru içermektedir. Oyunlarda grafik, ses, hikâye, oynanış mekanikleri ve oyun oyuncu bağı bunlardan bazılarıdır. Ders içerisinde de söz konusu olan ana ve alt unsurların belirli sınırlarla anlatılmaktadır. Oyun endüstrisinin büyüyen bir alan olması ve istikrarlı gelişim göstermesi nedeniyle belirli bazı ana ve alt unsurlarda sınırlamaya gidilmesi zorunluluk olmaktadır. Bu aşamadaki bulguların kullanılması ve görsel iletişim tasarımı ürünün oluşturulması amaçlanır. Oluşan ürünlerin bulguları nitelemesi ve görsel iletişimi sağlaması beklenir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anlatım, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Sözlü Sınavlar,
2 Problem Çözme, Performans Değerlendirme, Portfolyo,
3 Proje, Öz Değerlendirme, Akran Değerlendirme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin kapsamı, amacı, kazanımı ve 14 haftanın genel çerçevesini çizmek. Olası tasarım araçlarının hazırlanması.
2 Geleneksel Dijitale Oyun Kavramının tarihsel çerçevesi. Oyun bağlamındaki tartışmalar ve bunun üzerinden öğrencilerle münazara. Öğrenci araştırma ve çalışmalarının incelenmesi. Örnek gösterimleri ile ders içeriğine hazırlık. Konu araştırması ve uygulama çalışmasının planlanması.
3 Oyunlardaki grafik unsurunun oyun oyuncu bağlamında çözümlenmesi ve geliştirilmesi. Öğrenci araştırma ve çalışmalarının incelenmesi. Örnek gösterimleri ile ders içeriğine hazırlık. Konu araştırması ve uygulama çalışmasının planlanması.
4 Oyunlardaki ses tasarımının değerlendirilmesi ve çözümlenmesi. Ses tasarımının diğer unsurlarla ne şekillerde ele alındığının ve bütünleştirildiğinin anlatılması. Öğrenci araştırma ve çalışmalarının incelenmesi. Örnek gösterimleri ile ders içeriğine hazırlık. Konu araştırması ve uygulama çalışmasının planlanması.
5 Oyunlardaki hikâye tasarımının oyun oyuncu üzerindeki etkisi. Oyunlarda oluşturulan algı ve psikoloji kavramlarının ana ve alt unsurlar örneklerle anlatılması. Öğrenci araştırma ve çalışmalarının incelenmesi. Örnek gösterimleri ile ders içeriğine hazırlık. Konu araştırması ve uygulama çalışmasının planlanması.
6 Dijital oyun mekaniklerinin oluşturulması ve biçim içerik üzerine olan uyumunun tartışılması. Öğrenci araştırma ve çalışmalarının incelenmesi. Örnek gösterimleri ile ders içeriğine hazırlık. Konu araştırması ve uygulama çalışmasının planlanması.
7 Vize teslimi kapsamında belirlenen uygulama çalışmasının ve diğer unsurların teslimi. Uygulama çalışması bağlamında belirlenen dijital dosya ve baskı sonlandırma sürecinin teslimi.
8 Dijital oyunlardaki eğlence kavramının oyun oyuncu bağlamında değerlendirilmesi ve çözümlenmesi. Öğrenci araştırma ve çalışmalarının incelenmesi. Örnek gösterimleri ile ders içeriğine hazırlık. Konu araştırması ve uygulama çalışmasının planlanması.
9 Dijital oyun bağlamında oyuncu profilleri, oyuncu bağlamında oyunların çözümlenmesi. Oyun algısı ve oyuncu psikolojisi. Öğrenci araştırma ve çalışmalarının incelenmesi. Örnek gösterimleri ile ders içeriğine hazırlık. Konu araştırması ve uygulama çalışmasının planlanması.
10 Dijital oyunlarda görsel iletişim tasarımı unsurlarına örnekler, tasarımın değerlendirilmesi ve geliştirilmesi. Öğrenci araştırma ve çalışmalarının incelenmesi. Örnek gösterimleri ile ders içeriğine hazırlık. Konu araştırması ve uygulama çalışmasının planlanması.
11 Oyun endüstrisi ve oyuncu bağlamında marka tasarımı. Final projesi için görsel iletişim tasarımı uygulaması. Öğrenci araştırma ve çalışmalarının incelenmesi. Örnek gösterimleri ile ders içeriğine hazırlık. Konu araştırması ve uygulama çalışmasının planlanması.
12 Oyuncu üzerinden dijital oyun çözümlemesi. Oyuncu için oluşturulan tasarım unsurlarının oyun oyuncu bağı etkisi. Öğrenci araştırma ve çalışmalarının incelenmesi. Örnek gösterimleri ile ders içeriğine hazırlık. Konu araştırması ve uygulama çalışmasının planlanması.
13 Oyunların biçim ve içerik bağının sağlanması ve oyuncu tepkisi. Öğrenci araştırma ve çalışmalarının incelenmesi. Örnek gösterimleri ile ders içeriğine hazırlık. Konu araştırması ve uygulama çalışmasının planlanması.
14 Final projesi kapsamında belirlenen uygulama çalışmasının ve diğer unsurların teslimi. Uygulama çalışması bağlamında belirlenen dijital dosya ve baskı sonlandırmanın teslimi.
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları ağırlık olarak verilen görsel tasarım projesindeki performans üzerinden değerlendirilir. Proje performans değerlendirmesinde araştırma, geliştirme ve sonuçlandırma aşamaları önemlidir. Aynı zamanda öğrencilerin tamamen özgün ve kendilerine ait bir projeyi belirtilen zamanda sunması da önemlidir. Bu duruma ilaveten öğrencinin ders içindeki performansı, verilen ödevleri zamanında yerine getirmesi de ders notuna etki edebilmektedir. Ayrıca derste devamsızlık alınıyorsa öğrencilerin devamsızlılığa dikkat etmesi gerekmektedir. Devamsızlıktan kalan herhangi bir kişi bütün gereklilikleri yerine getirse bile ders değerlendirmesine giremez.

Ders Kaynakları

Ambrose, G. , & Aono-Billson, N. (2013). Grafik Tasarımın Temelleri 01: Grafik Tasarımda Dil ve Yaklaşım (çev. Taşcıoğlu, M.). İstanbul: Literatür Yayınları.

Ambrose, G. , & Aono-Billson, N. (2015). Grafik Tasarımın Temelleri 02: Grafik Tasarımda Tasarım için Araştırma (çev. Bayrak, B.). İstanbul: Literatür Yayınları.

Ambrose, G. , & Aono-Billson, N. (2016). Grafik Tasarımın Temelleri 03: Grafik Tasarımda Format (çev. Aydan, S.). İstanbul: Literatür Yayınları.

Ambrose, G. , & Aono-Billson, N. (2013). Grafik Tasarımın Temelleri 04: Grafik Tasarımda Sayfa Düzeni (çev. Beykal İz, D.). İstanbul: Literatür Yayınları.

Ambrose, G. , & Aono-Billson, N. (2014). Grafik Tasarımın Temelleri 05: Grafik Tasarımda Tipografi (çev. Bayrak, B.). İstanbul: Literatür Yayınları.

Ambrose, G. , & Aono-Billson, N. (2013). Grafik Tasarımın Temelleri 06: Grafik Tasarımda İmge (çev. İz, M. K.). İstanbul: Literatür Yayınları.

Ambrose, G. , & Aono-Billson, N. (2013). Grafik Tasarımın Temelleri 07: Grafik Tasarımda Renk (çev. Bayrak, B.). İstanbul: Literatür Yayınları.

Ambrose, G. , & Aono-Billson, N. (2014). Grafik Tasarımın Temelleri 08: Grafik Tasarımda Baskı ve Sonlandırma (çev. Bayrak, B.). İstanbul: Literatür Yayınları.

Ambrose, G. , & Aono-Billson, N. (2014). Grafik Tasarımın Temelleri 09: Grafik Tasarımda Izgaralar (çev. Arkan, N.). İstanbul: Literatür Yayınları.

Ambrose, G. , & Aono-Billson, N. (2013). Grafik Tasarımın Temelleri 10: Grafik Tasarımda Tasarım Fikri (çev. Gülder Taşcıoğlu, A. & Taşcıoğlu, M.). İstanbul: Literatür Yayınları

Batı, U. (2010). Reklamın Dili. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım San. ve Tic. Ltd. Sti.

Demir, Ç. , & Öztürk Göçmen, P. , & İlisulu, T. İ. , & Erdem, S. , & Pehlivan Baskın, S. , & Evirgen, D. , & Bilgi Ataay, İ. , & Ekmekçi, G. (2022). Görsel İletişimi Tasarlamak 001. İstanbul: Yem Yayın

Nehir Halaçoğlu, B. (2020). Video Oyun Evreninde Yol Bulmak: Sınıflandırma ve Türler. Ankara: Gece Kitaplığı

Schreier, J. (2020). Kan, Ter ve Pikseller (çev. Tatari, M. İ.). İstanbul: İthaki Yayınları

Schreier, J. (2022). Reset At (çev. Tatari, M. İ.). İstanbul: İthaki Yayınları

# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı
1
2
3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Proje / Tasarım 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)