Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Senaryo Yazımı ITM 004 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. ŞEBNEM CEYLAN APAYDIN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere film senaryosu ve senaryo kuramları hakkında temel bilgileri vermek ve bu bilgilerin ışığında, belirledikleri özgün ya da uyarlama bir öyküyü sinopsis tretman ve senaryo haline getirmelerini sağlamaktır. 

Dersin İçeriği

Derste öğrencilerin bir kısa film fikrini geliştirme, sinopsis ve senaryo yazma konularında uygulamalar yapmaları sağlanacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, amaçlar kısmında belirlenen senaryo yazımına ilişkin kuramları öğrenirler ve bu kuramlar kapsamında özgün ya da uyarlama bir öyküyü senaryo haline getirmeyi öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Senaryonun film endüstrisindeki yerini ve amacını anlatıp, şekil ve içerik profesyonel beklentileri karşılamanın gereklerini öğretmek. Kendi senaryolarında amatör hatalar yapmalarını engellemek. Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Öğrencilerin kendi yönetmeyecekleri bir senaryo yazmanın gereklerini öğrenmeleri. Senaryonun görsel bir iletişim aracına hizmet ettiği için diğer yazı türlerinden farkını göstermek. Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Antik çağdan günümüze gelen karakter merkezli hikaye anlatımının temellerini anlamak. Farklı tarzda metinler üzerine çalışmadan önce bu anlatım türünde ustalaşmanın önemini anlatmak. Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Senaryo yazımında kullanılan kavramların yazarları sıkıştıran formüllerin değil aksine sıkıştıklarında zihin açan alışkanlıklar ve senaryolarını bittiklerinde senaryolarının iskeletini ve eksikliklerini test edebilecekleri araçlar olduğunu görmek. Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Öğrencilerin kendi kısa senaryolarını, öğrendikleri kavramları kullanarak, profesyonel bir standartlara uygun yazmaları. Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, Senaryo üzerine fikir üretme
2 Sinemanın Dili: Güzel sanat, Anlatım aracı, Kitle İletişim aracı.
3 Yazacağınız şey: Senaryo kavramı ve evreleri.
4 Senaryo yazarı olmak: Yaratıcı hayal gücü, bilgi, beceri,öykü anlatma yeteneği, teknoloji bilme.
5 Senaryoda içsel yapıyı oluşturan öğeler
6 Öyküleme (Dramatik Yapı)
7 Senaryo Öyküsünü Oluşturan Öğeler Kişileştirme
8 Ara Sınav
9 Senaryo Uygulaması (Örnek inceleme)
10 Devinimler, Zaman ve Mekan
11 Konuşma Örgüsü(Diyalog) Müzik ve diğer sesler.
12 Senaryo Evreleri inceleme 1
13 Senaryo Evreleri inceleme 2
14 Genel değerledirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Akyürek, Feridun (2004). Senaryo Yazarı Olmak. İstanbul: MediaCat Yayınları.

Başol, Öktem (2010). Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Örnekleri. İstanbul: Pana Film.

Cooper, Pat ve Ken Dancyger (2005). Kısa Film Yazmak. Çev.: Simten Gündeş. İstanbul: Es.

Eisenstein, Sergei (2008) Kısa Film Senaryosu. Çev.: Osman Akınhay, İstanbul: Agora Kitaplığı.

Korz, Michael (2011) Senaryoda Diyalog. Çev.: Gonca Gülbey. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.

Mamet, David (2007). Film Yönetmek Üzerine. Çev.: Gülnur Güven. İstanbul: Hil Yayınları.

Miller, William (2009). Senaryo Yazımı: Televizyon ve Sinema İçin. Çev.: Yılmaz Büyükerşen vd. İstanbul: Hayalbaz Kitap.

 

# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı
1 Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, amaçlar kısmında belirlenen senaryo yazımına ilişkin kuramları öğrenirler ve bu kuramlar kapsamında özgün ya da uyarlama bir öyküyü senaryo haline getirmeyi öğrenir.
2 Senaryonun film endüstrisindeki yerini ve amacını anlatıp, şekil ve içerik profesyonel beklentileri karşılamanın gereklerini öğretmek. Kendi senaryolarında amatör hatalar yapmalarını engellemek.
3 Öğrencilerin kendi yönetmeyecekleri bir senaryo yazmanın gereklerini öğrenmeleri. Senaryonun görsel bir iletişim aracına hizmet ettiği için diğer yazı türlerinden farkını göstermek.
4 Antik çağdan günümüze gelen karakter merkezli hikaye anlatımının temellerini anlamak. Farklı tarzda metinler üzerine çalışmadan önce bu anlatım türünde ustalaşmanın önemini anlatmak.
5 Senaryo yazımında kullanılan kavramların yazarları sıkıştıran formüllerin değil aksine sıkıştıklarında zihin açan alışkanlıklar ve senaryolarını bittiklerinde senaryolarının iskeletini ve eksikliklerini test edebilecekleri araçlar olduğunu görmek.
6 Öğrencilerin kendi kısa senaryolarını, öğrendikleri kavramları kullanarak, profesyonel bir standartlara uygun yazmaları.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 15
1. Proje / Tasarım 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 2 2 4
Ara Sınav 2 2 4
Kısa Sınav 2 5 10
Final 1 10 10
Ödev 5 5 25
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 5