Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı II (Ney) | CNE 212 | 4 | 1 + 1 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek. |
Dersin İçeriği | Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | Gezi / Gözlem, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
2 | Türk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır. | Problem Çözme, Örnek Olay, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, | |
3 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır. | Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Makam ve nota bilgisini geliştirir. | Problem Çözme, Örnek Olay, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Metot ile ilglili deneyim kazanır. | Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Metot ile ilglili deneyim kazanır. | Problem Çözme, Örnek Olay, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geçmiş dönem tekrarı | Geçmiş dönemle ilgili konuların genel olarak hatırlanması Önceki alıştırmaların ve teorik bilgilerin tekrarı |
2 | Basit makamlara giriş | Basit makamlar hakkında genel bilgi, basit makamların genel özellikleri, melodik yapı türleri hakkında genel bilgi |
3 | Basit makamlarla ilgili dizi çalışmaları (Etütler) | Basit makamlar hakkında genel bilgi, basit makamların genel özellikleri, melodik yapı türleri hakkında genel bilgi |
4 | Öğrenilen makamlarla ilgili saz eserlerine geçiş | Öğrenilen basit makamlarla ilgili saz eserlerin örnekleri |
5 | İlgili makamlara dair saz eserleri icrası | Öğrenilen basit makamlarla ilgili saz semaileri örnekleri |
6 | İlgili makamlara dair saz eserleri icrası | İlgili makamlarla ilgili saz eserleri icrası |
7 | Genel tekrar | Öğrenilen bilgilerin genel değerlendirmesi |
8 | Geçilen saz eserlerinin müzik terimleriyle uygulaması | Öğrenilen saz eserleri, saz semailerinin müzik terimleriyle uygulamnması |
9 | Farabi "Rast Düsems" | Farabinin Rast Düşems eserinin solfeji |
10 | Refik Fersan “Musahabatı Musıkiye” teslim ve arızalı seslerin takibi | Musahabatı Musikiye isimli eserin teslim bölümünin solfeji ve arızalı seslerin tespiti |
11 | Tab-i Mustafa efendi “Bayati Yürük Semai" | Gül yüzlülerin şevfike gel isimli Beyâti Yürük Semâi'nin solfejiinin yapılması |
12 | Yorumlama teknikleri | Nota üzerinde yapılacak süslemelerin tespit edilmesi ve notasyonda gösterilmesi |
13 | Yoruma dayalı eserlerin icrası | Nota üzerinde yorum unsurlarının tatbik edilmesi |
14 | Genel tekrar | Dönem sonu değerlendirmesi yoluyla bilgilerin tekrar edilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yar.DoçDr. Süleyman Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003, Meşkte Ney Eğitimi, Burcu Karadağ,2013, Ney Alıştırmaları ve Etütleri, nihat Ozan Köroğlu, (2018) Ney'de Teknik Çalışmalar, Prof.Dr. Ali Tüfekçi, (2018) Niyazi Sayın'ın Taksimlerinde İcrayı Oluşturan Elemanların Transkripsiyonu, Ahmet İslam Toz, (2013) Aşkın Sesi Ney, Sencer Derya (2008) |
Ders Kaynakları | ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | ||||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | ||||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | ||||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | ||||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | ||||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | ||||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | ||||||||||||
2 | Türk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır. | ||||||||||||
3 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır. | ||||||||||||
4 | Makam ve nota bilgisini geliştirir. | ||||||||||||
5 | Metot ile ilglili deneyim kazanır. | ||||||||||||
6 | Metot ile ilglili deneyim kazanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |