Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Müziği Tarihi | TRH 302 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Murat Can Dilber |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Müziği Tarihi ve müzik kültürü hakkında bestekarlar düzeyinde yüzyıllara dair bilgi sahibi olmak |
Dersin İçeriği | İslamiyet öncesi Türklerde Müzik uygulamaları, İslamiyet sonrasında müzik teorisi alanında yapılan çalışmalar, Müzik eğitimi kurumları, Türk Müziği Türleri ve bu türler altında incelenen formlar, yüzyıllara göre türk müziği bestekarları ve yüzyılların müzikal bakımdan genel özellikleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Müziğin bir fenomen olarak insan hayatındaki yeri ve önemi dolayısıyla bin yıllar boyunca dünyanın çeşitli köşelerinde aldığı biçimler, geçirdiği değişme ve gelişmelere ilişkin müzikte Doğu ve Batı modellemelerinin anlaşılmasını sağlar | Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Müziğin bir fenomen olarak insan hayatındaki yeri ve önemi dolayısıyla bin yıllar boyunca dünyanın çeşitli köşelerinde aldığı biçimler, geçirdiği değişme ve gelişmelere ilişkin müzikte Doğu ve Batı modellemelerinin anlaşılmasını sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Bu bağlamda, tarih, edebiyat, felsefe, siyaset gibi alanların müzik tarihinin anlaşılması ve yorumlanması bakımından kazandırdığı perspektifin fark eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Bu bağlamda, tarih, edebiyat, felsefe, siyaset gibi alanların müzik tarihinin anlaşılması ve yorumlanması bakımından kazandırdığı perspektifin fark eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Dünya müzikleri ve çeşitlilikleri konusunda fikir sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Dünya müzikleri ve çeşitlilikleri konusunda fikir sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Doğu ve Batı modernleşmesi ve etkileşim süreci konusunda kendini geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
8 | Doğu ve Batı modernleşmesi ve etkileşim süreci konusunda kendini geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Türkiye ‘de çoksesli müzik ve bu sahada yapılan çalışmalar hakkında fikir sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
10 | Türkiye ‘de çoksesli müzik ve bu sahada yapılan çalışmalar hakkında fikir sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Müziği Tarihi yazılı kaynakları | |
1 | Türk Müziği Tarihi yazılı kaynakları | yok |
2 | İslamiyet Öncesi Türklerde Müzik Uygulamaları | yok |
2 | İslamiyet Öncesi Türklerde Müzik Uygulamaları | |
3 | Musikinin tarifi, menşei ve amacı | |
3 | Musikinin tarifi, menşei ve amacı | yok |
4 | İslamiyet Sonrası nazari musiki çalışmaları | yok |
4 | İslamiyet Sonrası nazari musiki çalışmaları | |
5 | Türk Musikisinde Türler ve Formlar | |
5 | Türk Musikisinde Türler ve Formlar | yok |
6 | Halk ve klasik müzik formları | yok |
6 | Halk ve klasik müzik formları | |
7 | Dini ve Askeri Müzik Formları | |
7 | Dini ve Askeri Müzik Formları | yok |
8 | Türk Müziği Eğitim Kurumları: Enderun | yok |
8 | Türk Müziği Eğitim Kurumları: Enderun | |
9 | Türk Müziği Eğitim Kurumları: Mevlevihaneler, Tekkeler, Camiler | |
9 | Türk Müziği Eğitim Kurumları: Mevlevihaneler, Tekkeler, Camiler | yok |
10 | Türk Müziği Eğitim Kurumları: Mehterhane, Muzıkay-ı Hümayun | yok |
10 | Türk Müziği Eğitim Kurumları: Mehterhane, Muzıkay-ı Hümayun | |
11 | 15. ve 16 Yüzyıl Türk Müziği Meşhur Bestekarları | |
11 | 15. ve 16 Yüzyıl Türk Müziği Meşhur Bestekarları | yok |
12 | 17. Yüzyıl Türk Müziği Meşhur Bestekarları | yok |
12 | 17. Yüzyıl Türk Müziği Meşhur Bestekarları | |
13 | 18. Yüzyıl Türk Müziği Meşhur Bestekarları | |
13 | 18. Yüzyıl Türk Müziği Meşhur Bestekarları | yok |
14 | 19. Yüzyıl Türk Müziği Meşhur Bestekarları | yok |
14 | 19. Yüzyıl Türk Müziği Meşhur Bestekarları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Ergun, Sadeddin Nüzhet (1942): Türk Musikisi Antolojisi, İstanbul, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları. |
Ders Kaynakları | [2] Özalp, Nazmi (2000): Türk Musikisi Tarihi, İstanbul, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları [3] Ak, Ahmet Şahin (2009): Türk Musikisi Tarihi, Ankara, Akçağ Yayınları [4] Öztuna, Yılmaz (2006): Türk Musikisi Ansiklopedik Sözlüğü, İstanbul, Orient Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Müziğin bir fenomen olarak insan hayatındaki yeri ve önemi dolayısıyla bin yıllar boyunca dünyanın çeşitli köşelerinde aldığı biçimler, geçirdiği değişme ve gelişmelere ilişkin müzikte Doğu ve Batı modellemelerinin anlaşılmasını sağlar | 5 | 5 | 5 | |||||||||
2 | Müziğin bir fenomen olarak insan hayatındaki yeri ve önemi dolayısıyla bin yıllar boyunca dünyanın çeşitli köşelerinde aldığı biçimler, geçirdiği değişme ve gelişmelere ilişkin müzikte Doğu ve Batı modellemelerinin anlaşılmasını sağlar | 5 | 5 | 5 | |||||||||
3 | Bu bağlamda, tarih, edebiyat, felsefe, siyaset gibi alanların müzik tarihinin anlaşılması ve yorumlanması bakımından kazandırdığı perspektifin fark eder | 5 | 5 | ||||||||||
4 | Bu bağlamda, tarih, edebiyat, felsefe, siyaset gibi alanların müzik tarihinin anlaşılması ve yorumlanması bakımından kazandırdığı perspektifin fark eder | 5 | 5 | 5 | |||||||||
5 | Dünya müzikleri ve çeşitlilikleri konusunda fikir sahibi olur | 5 | |||||||||||
6 | Dünya müzikleri ve çeşitlilikleri konusunda fikir sahibi olur | 5 | 5 | 5 | |||||||||
7 | Doğu ve Batı modernleşmesi ve etkileşim süreci konusunda kendini geliştirir | 5 | |||||||||||
8 | Doğu ve Batı modernleşmesi ve etkileşim süreci konusunda kendini geliştirir | 5 | 5 | 5 | |||||||||
9 | Türkiye ‘de çoksesli müzik ve bu sahada yapılan çalışmalar hakkında fikir sahibi olur | 5 | 5 | ||||||||||
10 | Türkiye ‘de çoksesli müzik ve bu sahada yapılan çalışmalar hakkında fikir sahibi olur | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 7 | 112 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 225 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |