Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Form Bilgisi | MUZ 316 | 6 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Bir müzik eserinin iç yapısı, yani birçok farklı melodilerin nöbetleşe geliş gidişi ve çeşitli armonik ve ritmik elemanların yanıp sönüşü dinleyiciyi büyük bir çeşitlilik harmanı içine alır. Fakat bu çeşitlilik bir münasebeti yokken daima kulağımıza başka başka melodiler, devamlı armoni dalgalanmaları ve yeni ritmik gruplanmalar çıkartır. Müziğe ait olan bu özelliklerin tartışılacağı bu derstte armoni içindeki bu güzel ve özel farklılıkları öğrenmek ve uygulamak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Müzik fikirlerinin çokçeşitliliğii içinde nası kurulabileceği form bilgisini bilmek ve uygulamak sayesinde olur. Bir Besteci bütünlüğü esas tonaliteyi ve komşu tonaliteleri yerinde ve şuurlu bir tasnife tutmakla ana fikir olarak ele aldığı melodiler üzerinde sık sık hareket etmekle karakteristik motiflerini bulur. Form Bilgisi yukarıda açıklanan hedefleri öğretmeyi hedefler bir ders niteliğindedir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Müzikte armoni, ritim ve melodiden oluşan melodik birliği ve bütünlüğü sağlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Müzikte fikirler koordinasyonunda dış yapıya yani müziği anlamayı bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Hangi ülke müziği veya hangi müzik türü olursa olsun müzikal temellerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Çalgı müziği ve vokal müzikleri formal analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | Eser örnekleri üzerinde analiz ayırım yapıp müzikal analize başlangıç yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Analiz yapma yetisini geliştirir. | Soru-Cevap, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Form Bilgisi ve Elemanları, Motif ve Motif Örnekleri üzerinde inceleme | Kaynaklarda verilen kitaplardan bilgiler vererek araştırma inceleme yapması için teşvik etmek |
2 | İkiz Motif ve örnekler üzerinde inceleme, Müzikte cümle yazma | Belirlenmiş notalar üzerinde uygula çalışması |
3 | İçten ve dıştan genişleyen motif ve cümleler | Kaynaklar üzerinde anlatım ve uygulama yapmak |
4 | Şarkı (Lied) Formu ve Tek bölümlü Şarkı Formu | Ödevlendirilmiş çalışmalar ve anlatım |
5 | İki Bölümlü Şarkı Formu | Ödevlendirilmiş çalışmalar ve anlatım |
6 | Üç bölümlü şarkı formu ve Katlı Triolu şarkı formu | Ödevlendirilmiş çalışmalar ve anlatım |
7 | Demet Yapılar, Çift Dönem Uygulamaları, Bölmeli Yapılar. | Ödevlendirilmiş çalışmalar ve anlatım |
8 | Sonat Formu, Sonat formunda kural dışı düzenler | Sonat formunun tarihsel süreci anlatımı yapılması ve örnekler üzerinde incele |
9 | Vokal müzik ve formlar üzerine analiz çalışmaları | Ödevlendirilmiş çalışmalar ve anlatım |
10 | Karşılaştırmalı Türk Müziği Form Bilgisi | Türk müziği formları ön çalışma |
11 | Türk Müziğinde Dini Formlar | Türk dini formları ön çalışma |
12 | Türk Müziğinde Saz Eserleri örnekleri üzerinde inceleme | Dersin akışına göre belirlenmiş örnekler üzerinde analiz |
13 | Türk Müziği eserleri üzerinde formal analiz çalışmaları | Dersin akışına göre belirlenmiş örnekler üzerinde analiz |
14 | Genel Değerlendirme | Dersin akışına göre belirlenmiş örnekler üzerinde analiz |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Haftalık olarak anlatılan konular üzerinde ek örnek çalışması yapılması için not planlanmıştır |
Ders Kaynakları | Fuad Koray- Form Bilgisi ve Müzikte Biçimler Nurhan Çangal- Form Bilgisi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Müzikte armoni, ritim ve melodiden oluşan melodik birliği ve bütünlüğü sağlar. | 2 | 5 | 3 | 1 | 5 | 5 | 3 | 1 | 5 | 1 | 2 | 5 |
2 | Müzikte fikirler koordinasyonunda dış yapıya yani müziği anlamayı bilir. | 2 | 5 | 1 | 2 | 5 | 2 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 |
3 | Hangi ülke müziği veya hangi müzik türü olursa olsun müzikal temellerini kavrar. | 5 | 3 | 1 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 3 | 1 | 2 | 5 |
4 | Çalgı müziği ve vokal müzikleri formal analiz eder. | 5 | 2 | 0 | 2 | 5 | 2 | 2 | 3 | 5 | 5 | 3 | 5 |
5 | Eser örnekleri üzerinde analiz ayırım yapıp müzikal analize başlangıç yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
6 | Analiz yapma yetisini geliştirir. | 5 | 2 | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 2 | 3 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 8 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |