Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Etnomüzikolojiye Giriş | MUZ 112 | 2 | 4 + 0 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Müzikoloji ve etnomüzikoloji çalışma alanlarının karşılaştırılması. Modern müzikoloji çalışmaları. Karşılaştırmalı müzikoloji. 1945 sonrası dönem. Tarihsel etnomüzikoloji. Antropoloji temelli müzik araştırmaları. Müzik etnografyası. Transkripsiyon ve analiz. Kültürel teori. Etnomüzikolojide teori. Etik. Etnisite, kimlik ve diaspora tartışmaları. Toplumsal cinsiyet. Postmodernizm, post kolonyalizm, küreselleşme. Müzik endüstrisi. |
Dersin İçeriği | Etnomüzikolojinin temellerinin; tarih, teori ve yöntem açısından temel metinler üzerinde incelenmesi. Etnomüzikolojiyi Tanımlamak. Karşılaştırmalı Çalışmalar ve Karşılaştırmalı Müzikoloji. Müzik Antropolojisi. Alan Araştırması Yöntemleri. ’Alanı’ Yeniden Tanımlamak. Web Üzerinde Alan Araştırması: Yirminci Yüzyıl Paradigması. Etnomüzikolojide Popüler Müzik Araştırmaları. Etnomüzikoloji ve Performans Pratikleri. Ses/Tını Deneyiminin Etnomüzikolojisine Doğru: Mekan sesleri. Disiplini Yeniden Tanımlamak. Etnomüzikolojide Güncel Yönelimler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Etnomüzikolojinin tarihsel sürecini ana hatlarıyla anlatabilmesi, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Müziğin neden ve nasıl kültürel bağlamında incelenebileceğini açıklayabilmesi, | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Etnomüzikolojinin çalışma konularını ve ele alış biçimlerini örneklendirerek gösterebilmesi, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
4 | Etnomüzikolojik yaklaşım problemini tartışabilmesi, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Etnomüzikoloji tarihi ve kuramı ile ilgili bir konuda araştırma yapıp raporlandırabilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karşılaştırmalı Müzikoloji'nin ortaya çıkışı, Ulusalcılık akımı, Folklor/Halkbilim ve Tarihsel Müzikoloji arasındaki ilişki anlatılır. | Kaynaklar Bölümünde Verilen Kitap Bölümleri Okumaları |
2 | Etnomüzikoloji'nin disiplin olarak tanımlanmasından önceki (1885-1950) çalışmalar ışığında Batılı olmayan müzik sistemlerinin incelenmesinde egemen olan `Evrimci ve `Yayılmacı yaklaşımlar ve dönemin başat yöntemi olarak `karşılaştırma problemi tartışılır | Kaynaklar Bölümünde Verilen Kitap Bölümleri Okumaları |
3 | IFMC (Uluslararası Halk Müziği Konseyi)'nin kurulması ile başlayan süreçte yapılan etnolojik çalışmalar ve Jaap Kunst un araya tire koyarak Etno-müzikoloji adını ortaya atmasıyla başlayan dönem ele alınır. | Kaynaklar Bölümünde Verilen Kitap Bölümleri Okumaları |
4 | 1955'de Amerika Birleşik Devletleri nde kurulan SEM (Society for Ethnomusicology)'in 2 yıl sonra aradaki tireyi (Etno-müzikoloji) atması ile başlayan süreç ele alınacak ve Alan P. Merriam'ın Etnomüzikoloji'yi antropolojik perspektifle tanımlaması | Kaynaklar Bölümünde Verilen Kitap Bölümleri Okumaları |
5 | 1955'de Amerika Birleşik Devletleri nde kurulan SEM (Society for Ethnomusicology)'in 2 yıl sonra aradaki tireyi (Etno-müzikoloji) atması ile başlayan süreç ele alınacak ve Alan P. Merriam'ın Etnomüzikoloji'yi antropolojik perspektifle tanımlaması | Kaynaklar Bölümünde Verilen Kitap Bölümleri Okumaları |
6 | Etnomüzikolojik perspektif ya da yaklaşım nedir Etnomüzikoloji neyi, neden, nasıl inceler sorularından yola çıkılarak Etnomüzikoloji'nin kapsamında yer alan çalışma alanları ve konularının tartışılması. | Kaynaklar Bölümünde Verilen Kitap Bölümleri Okumaları |
7 | Etnomüzikoloji'de verilerin toplanması ve analizine yönelik kullanılan stratejik yöntemler ve teknikler tanımlanır. | Kaynaklar Bölümünde Verilen Kitap Bölümleri Okumaları |
8 | Etnomüzikoloji'de stratejik bir yöntem olarak `Alan Çalışması'na verilen önem ve aynı yöntemi kullanan diğer disiplinlerden (Halkbilim, Sosyoloji, Antropoloji) farklılığı tartışılacak, etnografinin disiplindeki baskın rolü ele alınır. | Kaynaklar Bölümünde Verilen Kitap Bölümleri Okumaları |
9 | Kültürün yazılması, nesnellik, emik-etik yaklaşım, içerdekiler-dışardakiler, kendisi-öteki gibi yöntem ve yaklaşım problemleri ışığında etnomüzikoloğun araştırmadaki rolü tartışılır. | Kaynaklar Bölümünde Verilen Kitap Bölümleri Okumaları |
10 | Etnomüzikolojinin başlangıcından günümüze kadar olan dönemde müziğin yazılması ve analizine yönelik kullanılan çeviriyazım teknikleri, çalışmalardan örnekler verilerek ele alınır. | Kaynaklar Bölümünde Verilen Kitap Bölümleri Okumaları |
11 | Kültürün yazılması, nesnellik, emik-etik yaklaşım, içerdekiler-dışardakiler, kendisi öteki gibi yöntem ve yaklaşım problemleri ışığında etnomüzikoloğun araştırmadaki rolü tartışılır. | Kaynaklar Bölümünde Verilen Kitap Bölümleri Okumaları |
12 | Karşılaştırmalı Müzikoloji'nin ortaya çıkışından günümüze kadarki süreçte kuramsal ve uygulamalı düzeyde önemli çalışmalara imza atan belli başlı bilim insanları ve çalışmaları ele alınacaktır. | Kaynaklar Bölümünde Verilen Kitap Bölümleri Okumaları |
13 | Sunum ve Tartışmalar: Etnomüzikolojiye Yön Verenler | Güncel Tartışmalar |
14 | Sunum ve Tartışmalar: Etnomüzikolojiye Yön Verenler | Güncel Tartışmalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Haftalık olarak düzenlenmiş notlar |
Ders Kaynakları | Stobart, Henry. 2008. The New (Ethno)musicologies (Europea: Ethnomusicologies and Modernities) The Scarecrow Press, Inc. Post, Jennifer C. 2006. Ethnomusicology: A Contemporary Reader. New York: Routledge. ? Myers, Helen. 1992. ed. Ethnomusicology an Introduction, U.K.: The Macmillan Press Ltd. Wayne C. Booth, Gregory Colomb, and Joseph Williams, The Craft of Research (Chicago: The University of Chicago Press, 1995) Kate L. Turabian, A Manual for Writers of Term Papers, Theses, and Dissertations (Chicago: University of Chicago Press, 1996) Barzun, Jacques-Graff, Henry F. Modern Araştırmacı, Çev. Fatoş Dilber, 4.bs.-Ankara: TÜBİTAK,1997. Medawar, P. B. Genç Bilim Adamına Öğütler, Çev.Nermin Arık, 11. bs., Ankara: TÜBİTAK, 1997. Seyidoğlu, Halil. Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, geliştirilmiş 8.bs., İstanbul:Güzem, 2000. Yalvaç, Mesut Kütüphane ve Bilgi Merkezlerinde Sistem Analizinin Önemi ve Uygulanabilirliği. İstanbul: Çantay Kitabevi, 2000 s.: 38-88 Nettl, Bruno. 2005. The Study of Ethnomusicology: Thirty-One Issues and Concepts, Urbana: University of Illinois Press. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Etnomüzikolojinin tarihsel sürecini ana hatlarıyla anlatabilmesi, | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | Müziğin neden ve nasıl kültürel bağlamında incelenebileceğini açıklayabilmesi, | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3 | Etnomüzikolojinin çalışma konularını ve ele alış biçimlerini örneklendirerek gösterebilmesi, | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
4 | Etnomüzikolojik yaklaşım problemini tartışabilmesi, | ||||||||||||
5 | Etnomüzikoloji tarihi ve kuramı ile ilgili bir konuda araştırma yapıp raporlandırabilmesi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 6 | 84 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |