Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Müziksel İşitme, Okuma ve Yazma I | TMB 101 | 1 | 2 + 2 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HACI BEKİR KURŞUNET |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. HACI BEKİR KURŞUNET, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin temel müziksel işitme, okuma ve yazma becerileri kazanmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Müzik teorisine ilişkin temel bilgiler, ritmik okuma, duyuş, deşifre, solfej, ritmik ve melodik dikte çalışmaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ritm değerlerine ilişkin sınıflandırmalar yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
2 | Ritm bilgisini ritmik okuma ve yazma uygulamalarında kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
3 | Aralık bilgisini kavrar. Duyduğu aralıkları karşılaştırır ve analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Basit (2/4, 3/4, 4/4 ) 6/8, 9/,12/8'lik usullerde el vuruşları yaparak ritmik okumalar yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
5 | Seviyesine uygun parçaları deşifre eder. | Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Seviyesine uygun okuma parçalarını ezberler. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Seviyesine uygun okuma parçalarını dikte eder. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Fa anahtarında seviyesine uygun parçaları solfej yapar. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nota isimleri, Anahtarlar, Değerleri, Porte üzerindeki yerleri, Temel müzik kavramları Lavignac 1A solfej okuması | |
2 | Dizi oluşumları (majör-minör), Müzikte ölçü, ritim ve tartım kavramları Lavignac 1A solfej okuması | |
3 | Aralık bilgisi (2’li, 3’lü,4’lü, 5’li aralıklar) Lavignac 1A solfej okuması (Majör dizilerin ilk 5 sesi ile solfej ve dikte çalışmaları) | |
4 | Verilen sesten çıkıcı aralık kurma çalışmaları, 6'lı, 7'li, 8'li aralıklar Lavignac 1A solfej okuması (Majör dizilerin ilk 5 sesi ile solfej ve dikte çalışmaları, | |
5 | Tonalite kavramı, 4'lü ve 5'li çemberi Lavignac 1A solfej okuması, | |
6 | Dinamikler, ifade ve hız terimleri. Majör dizilerde 5 ses dikte çalışması Lavignac 1A solfej okuması, aralık çalışmaları | |
7 | Do Majör dizinin 6 sesi ile dikte çalışmaları Lavignac 1A solfej okuması, aralık çalışmaları | |
8 | Vize sınavı | |
9 | Majör-minör akor oluşumları, akorlarda 1. çevrimler ve 2. çevrimler Lavignac 1A solfej okuması, 7 ses dikte çalışması | |
10 | Majör tonlarda 4 sesli Tam kadans akorlar, melodik durumları ve ve Lavignac 1A solfej okuması | |
11 | Majör tonlarda 4 sesli Tam kadans akorlarla parti okuması ve Kanon'a giriş, Lavignac 1A solfej okuması, | |
12 | La minör dizisinde Tam kadans ve parti okuması. 8 Ses dikte çalşmaları, Lavignac 1A solfej okuması, | |
13 | La minör dizisinde Tam kadans ve parti okuması. 8 Ses dikte çalşmaları, Lavignac 1A solfej okuması devam | |
14 | Sol majör tonuna giriş ve Lavignac 1A Solfej çalışmaları.108*109 nolu solfejler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Muammer Sun, Solfej I. F. Fontaine, Rirtm ve Zaman Duygusunun Temelleri Muammer Sun/ Metin Munzur, Aralık Bilgisi Mine Mucur, Solfej Kitabı Nail Yavuzoğlu, Rölatif Absolut Kulak Eğitimi 1 ve Günlük Teknik Çalışmalar Nail Yavuzoğlu, Poliritmik Solfej 1 Lavignac 1a-1b-1c |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ritm değerlerine ilişkin sınıflandırmalar yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | Ritm bilgisini ritmik okuma ve yazma uygulamalarında kullanır. | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 | 2 |
3 | Aralık bilgisini kavrar. Duyduğu aralıkları karşılaştırır ve analiz eder. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 |
4 | Basit (2/4, 3/4, 4/4 ) 6/8, 9/,12/8'lik usullerde el vuruşları yaparak ritmik okumalar yapar. | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 |
5 | Seviyesine uygun parçaları deşifre eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
6 | Seviyesine uygun okuma parçalarını ezberler. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |
7 | Seviyesine uygun okuma parçalarını dikte eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 |
8 | Fa anahtarında seviyesine uygun parçaları solfej yapar. | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 4 | 17 | 68 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |