Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yazılım Geliştirme Süreçleri (Devops) | SWE 304 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET ÖZMEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı yazılım geliştirme süreçlerinin (DevOps) incelenmesi ve temel etkinliklerinin öğretilmesidir. DevOps araçları, bir grubun yazılım projesi geliştirme yaşam döngüsüyle (geliştirme, test etme, dağıtım ve etkinlikler) ilgilenmesine imkan sağlar. Sürekli geliştirme, sürekli entegrasyon, sürekli test, sürekli dağıtım ve sürekli izleme gibi farklı aşamalardan oluşur. Ders süresince bu aşamaların uygulamalı olarak öğretilmesi hedeflenmiştir. |
Dersin İçeriği | Ders kapsamında aşağıdaki konular uygulamalı olarak öğretilir: Yazılım geliştirmede kullanılan sunucular, kurulumu ve kullanılması. Konfigürasyon yönetimi. Sürekli entegrasyon (Continuous Integration). Otomatik test. Altyapı olarak kod (Infrastructure as Code). Sürekli teslimat (Continuous Delivery). Sürekli izleme (Continuous Monitoring). Sürekli dağıtım (Continuous Deployment). |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bulut bilişim araçlarını kullanır. | Anlatım, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Yazılım geliştirme araçlarını kurar ve ayarlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Eşleştirme Testler, |
3 | Sanallaştırma ve konteynır teknolojilerini kullanır. | Anlatım, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Eşleştirme Testler, |
4 | Sürekli entegrasyon altyapısı oluşturur. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, |
5 | Grup halinde yazılım geliştirme işlemleri için hat (pipeline yapı) oluşturur. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Eşleştirme Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yazılım yaşam döngüsü. Yazılım build araçları: Make, Ant, Maven, Gradle, Msbuild vs. | |
2 | Şelale ve çevik yazılım geliştirme modelleri. DevOps fazları: Plan, code, build, test, integrate, deploy, operate ve monitor. | |
3 | Versiyon kontrol sistemleri (Git) ve grup halinde yazılım geliştirme. | |
4 | Yazılım testi:, Unit test ve grafik arayüz test i(Junit4, Selenium). | |
5 | Proje çalışmalarının değerlendirilmesi ve tartışma. | |
6 | Bulut bilişim ile yazılım geliştirme modelleri (SaaS, PaaS, IaaS). | |
7 | Sanallaştırma ve konteyner teknolojileri (Docker). | |
8 | Sürekli entegrasyon (Continuous Integration with Jenkins). | |
9 | Proje çalışmalarının değerlendirilmesi ve tartışma. | |
10 | Sürekli teslimat (Continuous Delivery). | |
11 | Sürekli dağıtım (Continuous Deployment). | |
12 | Sürekli izleme (Continuous Monitoring with Kubernetes). | |
13 | Dağıtık sistem performansı. | |
14 | Proje çalışmalarının değerlendirilmesi ve tartışma. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Derste günlük konu ile anlatım slideları. |
Ders Kaynakları | Mikael Krief, Learning DevOps, Pact publishing, 2019. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık. | ||||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bulut bilişim araçlarını kullanır. | 5 | |||||||||||
2 | Yazılım geliştirme araçlarını kurar ve ayarlar. | 5 | |||||||||||
3 | Sanallaştırma ve konteynır teknolojilerini kullanır. | 5 | |||||||||||
4 | Sürekli entegrasyon altyapısı oluşturur. | 5 | |||||||||||
5 | Grup halinde yazılım geliştirme işlemleri için hat (pipeline yapı) oluşturur. | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Proje / Tasarım | 15 |
2. Proje / Tasarım | 15 |
3. Proje / Tasarım | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Proje / Tasarım | 3 | 10 | 30 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |