Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ayrık Matematik | SWE 205 | 3 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜLÜZAR ÇİT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi GÜLÜZAR ÇİT, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ayrık matematik, neredeyse tüm bilgisayar bilimlerinin altında yatan matematiktir. Örneğin, yüksek hızlı ağlar ve mesaj yönlendirme yolları tasarlamak, eşleştirme için iyi algoritmalar bulmak, kriptografik protokoller tasarlamak, vb.
|
Dersin İçeriği | Dersin içeriği ayrık matematik ve uygulamalarından oluşmaktadır. Bu konuların başlıcaları sırasıyla mantık, kümeler, fonksiyonlar, diziler&seriler, ispatlar, tümevarım, sayma, bağıntı, graflar, euler haklası, ağaçlar, en kısa yol , kapsama ağacı, eşleme, kriptoloji şeklindedir.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mantık ve mantıksal çıkarım temellerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Ayrık matematiğin temelini oluşturan kümeler, fonksiyonlar, diziler ve seriler öğrenir | Gezi / Gözlem, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Ayrık matematikte ispat yöntemlerini ve tümevarımı öğrenir | Gezi / Gözlem, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Ayrık matematikte sayma temellerini öğrenir | Gezi / Gözlem, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Ayrık matematiğin temel uygulama alanlarından birisi olan grafları öğrenir | Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
6 | Ayrık matematiğin temel uygulama alanlarından birisi ağaçları öğrenir | Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
7 | Ayrık matematiğin temel uygulama alanlarından birisi eşleme ve temel eşleme algoritmaları hakkında fikir sahibi olur | Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
8 | Ayrık matematiğin temel uygulama alanlarından birisi kriptolojiyi temel kriptoloji algoritmaları hakkında bilgi sahibi olur | Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
9 | Algoritmik düşünce yapısı gelişir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders Tanıtımı & Giriş | |
2 | Logic | |
3 | Kümeler, Fonksiyonlar | |
4 | Diziler & Seriler | |
5 | İspatlar | |
6 | Tümevarım & Özyineleme | |
7 | Sayma & Bağıntı | |
8 | Yıl İçi Sınavı | |
9 | Graflar | |
10 | Graflar | |
11 | Ağaçlar | |
12 | Eşleme | |
13 | Eşleme | |
14 | Kriptoloji |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | - K.H. Rosen, Discrete Mathematics and Its Applications, Seventh Edition, Mc Graw Hill, 2012. - R.P. Grimaldi, Discrete and Combinatorial Mathematcics, An Applied Introduction, Fifth Edition, Pearson, 2003. - S.S. Epp, Discrete Mathemtics with Applications, Fouth Edition, 2010. - F. Selçuk, N. Yurtay, N. Yumuşak, Ayrık İşlemsel Yapılar, Sakarya Kitabevi,2005.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık. | ||||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mantık ve mantıksal çıkarım temellerini öğrenir | 5 | 5 | ||||||||||
2 | Ayrık matematiğin temelini oluşturan kümeler, fonksiyonlar, diziler ve seriler öğrenir | 5 | 5 | ||||||||||
3 | Ayrık matematikte ispat yöntemlerini ve tümevarımı öğrenir | 5 | 5 | ||||||||||
4 | Ayrık matematikte sayma temellerini öğrenir | 5 | 5 | ||||||||||
5 | Ayrık matematiğin temel uygulama alanlarından birisi olan grafları öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
6 | Ayrık matematiğin temel uygulama alanlarından birisi ağaçları öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
7 | Ayrık matematiğin temel uygulama alanlarından birisi eşleme ve temel eşleme algoritmaları hakkında fikir sahibi olur | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
8 | Ayrık matematiğin temel uygulama alanlarından birisi kriptolojiyi temel kriptoloji algoritmaları hakkında bilgi sahibi olur | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
9 | Algoritmik düşünce yapısı gelişir | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
4. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 4 | 8 | 32 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 3 | 30 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |