Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kriptolojiye Giriş | SWE 409 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÜNAL ÇAVUŞOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ÜNAL ÇAVUŞOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste, kriptolojinin temel kavramları, simetrik ve asimetrik şifreleme algoritmalarının mimarileri ve çalışma prensipleri anlatılacak, farklı şifreleme algoritmalarının uygulamaları gerçekleştirilecektir. |
Dersin İçeriği | Kriptolojinin temelleri, simetrik ve asimetrik şifreleme algoritmaları, özetleme fonksiyonları, kriptoloji algoritmaları uygulamaları, kriptografik protokoller |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kriptolojinin temellerini öğrenir. | ||
2 | Modern şifreleme algoritmalarının çalışma prensiplerini öğrenir. | ||
3 | Şifreleme uygulamaları ve kriptolojik protokoller hakkında bilgi sahibi olur. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanımı, Kriptoloji bilimi ve temel bilgiler | |
2 | Klasik şifreleme yöntemleri | |
3 | Matematiksel alt yapı (euclid algoritması, modüler artimetik, fermat teoremi vb.) | |
4 | Rasgele sayı üreteçleri ve Rassallık testleri | |
5 | Simetrik şifreleme (Blok şifreleme- Rijndael Feistel mimarisi ) | |
6 | Simetrik şifreleme (DES-AES) | |
7 | Akan Şifreleme algoritmaları ve uygulamaları (RC-4) | |
8 | Vize | |
9 | Asimetrik şifreleme- RSA / El-Gamal | |
10 | Eliptik Eğri Şifreleme algoritması | |
11 | Anahtar değişim yönetimi- (Diffie Helman) | |
12 | Özetleme Fonksiyonları (Hash Function) | |
13 | Kriptoloji algoritmaları ile şifreleme uygulamaları (RSA-AES) | |
14 | Kriptografik protokoller(SSL, IPSec, Kerberos) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | https://iam.metu.edu.tr/system/files/iamData/LectureNotes/kriptolojiye_giris_ders_notlari.pdf Cryptography and Network Security: Principles and Practice, 5/E William Stallings, Prentice Hall 2011. Handbook of applied cryptography, Katz, J., Menezes, A. J., Van Oorschot, P. C., & Vanstone, S. A.,1996 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık. | X | |||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kriptolojinin temellerini öğrenir. | ||||||||||||
2 | Modern şifreleme algoritmalarının çalışma prensiplerini öğrenir. | ||||||||||||
3 | Şifreleme uygulamaları ve kriptolojik protokoller hakkında bilgi sahibi olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 10 |
1. Proje / Tasarım | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |