Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Prozodi PRO 423 7 1 + 1 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. BİRSEL HASÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk dilinin kurallarıyla müzikal yapıyı dikkate alarak besteleme tekniklerinin geliştirilmesi

Dersin İçeriği

Türk dilinin yapısı, müziksel yapı ve her ikisinin birbiriyle uyumunun sonucunda beste yapma çalışması

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ses ve insan sesinin oluşumunu bilir
2 Türk dilindeki vurgu ve vurgu çeşitlerini müzikle ilişkilendirir.
3 Müzik ve prozodiyi bilir
4 Prozodi çeşitlerini bilir
5 Besteleme tekniklerini ve bestelenmiş eserlerin analizlerini yapar
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ses ve sesin oluşumu
2 İnsan sesi ve ses oluşumunu sağlayan organlar
3 Vokaller ve özellikleri
4 Vurgu, vurgu çeşitleri
5 Vurguların Türk dili açısından incelenmesi
6 Vurguların Türk dili açısından incelenmesi
7 Tonlama ve ses bükümleri
8 Müzik
9 Prozodi
10 Prozodi çeşitleri
11 Besteleme teknikleri
12 Besteleme teknikleri
13 Bestelenmiş eserlerde prozodik analiz
14 Bestelenmiş eserlerde prozodik analiz
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Saadet Güldaş, Türk Dilinin Diksiyonu- Prozodisi / Vurgu ve Vurgulamaları ile Türk Mûsikîsinde Prozodi

Feyyaz Akbay, Türk Müziğinde Güfteden Besteye Gitme Yolunda Prozodi

Birsel Hasçelik, Türk Halk Müziği'nde Prozodi

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olur. X
2 Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri ses eğitimi alanında kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
3 Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. X
4 Alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
5 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
6 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
7 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
9 Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanlarında çok boyutlu düşünme ve uygulama becerisi geliştirir. X
10 Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanıyla ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. X
11 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
12 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Ses ve insan sesinin oluşumunu bilir
2 Türk dilindeki vurgu ve vurgu çeşitlerini müzikle ilişkilendirir.
3 Müzik ve prozodiyi bilir
4 Prozodi çeşitlerini bilir
5 Besteleme tekniklerini ve bestelenmiş eserlerin analizlerini yapar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 4 2 8
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 6 6 36
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 1 4 4
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 62
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,48
Dersin AKTS Kredisi 5