Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı V (Ney) | CNE 411 | 7 | 1 + 1 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek. |
Dersin İçeriği | Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Geçmiş dönemdeki konuları geniş bir bakış açısıyla ele alır. | ||
2 | Türk müziği unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | ||
3 | Teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri uygular | ||
4 | Değişik zorlukta ve karışık türde dizi ve usûllerden oluşan nota okuma çalışması yapar. | ||
5 | Uygun dikte ve deşifre çalışmaları uygular | ||
6 | Enstruman için yazılmış sol majör parmak egzersizlerini analiz eder |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geçmiş dönemin tekrarı | Bir önceki dönemde öğrenilen konlurın tekrar edilmesi |
2 | Nihavend Makamı, Nihavend Şarkı “Katip” | Nihavent makamında yapılmış eser kayıtlarının dinlenmesi, ney kayıtlarının bulunması, |
3 | H.Saadettin Arel “Nihavend Peşrev” | Nihavent makamında yazılmış peşrev ve saz semailerinin kayıtlarıın bulunup dinlenmesi, hüseyin Sadettin Arel hakkında bilgi edinilmesi |
4 | Hasip Dede “Nihavend Saz Semai” | Hasip dede hakkında bilgi, Nihavend saz semaileri hakkında genel bilgi |
5 | Yusuf Paşa “Neveser Peşrev” | Neveser makamı hakkında genel bilgiler, neveser makamında bestelenmiş eserlerin kayıtlarının dinletilmesi |
6 | Genel Tekrar | Öğrenilen konuların evde çalışılarak gelinmesi ve tekrar edilmesi |
7 | Öğrenilen pozisyonlarla ilgili saz eserleri yorumlaması | Ney'de kullanılan çeşitli parmak ve dudak pozisyonlarının egzersizlerle geliştirilmesi |
8 | Egzersizler | 16 lık ve 32 lik değerlerde hızlı notalardan oluşmuş parmak egzersizleri |
9 | Seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorumlanması | Seviyeye göre belirlenen eserlerin ses kayıtlarının dinletilmesi, ve öğrenci tarafından araştırılıp yenilerinin bulunması ve incelenmesi |
10 | Seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum | seviyeye uygun eserlerin araştırılıp incelenmesi ve dinlenmesi |
11 | Şed makamlarla ilgili dizi çalışmaları | Şed makam sınıfına giren makamların araştırılması, şed makamlarla ilgili eser örneklerinin incelenmesi, ses kayıtlarının dinlenmesi |
12 | Şed makamlarla ilgili parmak pozisyonları | Ney'de en çok zorlanılan şed makamların araştırılması, bunlarla ilgili ses ve görüntü kayıtlarının incelenmesi |
13 | Pozisyon çalışmaları | Parmak numaralarına göre pozisyonların yerlerinin karışık değerdeki notalarla çalışılması |
14 | Genel Tekrar | Bu dönemin bütün konularını içeren bilgilerin tekrar gözden geçirilerek değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yrd.Doç.Dr. Süleyman Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003, Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu, |
Ders Kaynakları | ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olur. | X | |||||
2 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri ses eğitimi alanında kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
3 | Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
5 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X | |||||
6 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
7 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | X | |||||
8 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
9 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanlarında çok boyutlu düşünme ve uygulama becerisi geliştirir. | X | |||||
10 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanıyla ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | X | |||||
11 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Geçmiş dönemdeki konuları geniş bir bakış açısıyla ele alır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
2 | Türk müziği unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | ||||||||||||
3 | Teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri uygular | ||||||||||||
4 | Değişik zorlukta ve karışık türde dizi ve usûllerden oluşan nota okuma çalışması yapar. | ||||||||||||
5 | Uygun dikte ve deşifre çalışmaları uygular | ||||||||||||
6 | Enstruman için yazılmış sol majör parmak egzersizlerini analiz eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 8 | 24 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |