Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı III (Ney) | CNE 311 | 5 | 1 + 1 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek. |
Dersin İçeriği | Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Enstrumanını akord etme yeteneğine ulaşır. | Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
2 | Pozisyonlarla ilgili etütleri analiz eder. | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
3 | Pozisyonlarla ilgili etütleri analiz eder. | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
4 | Teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri uygular | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
5 | Serbest eser yorumlama yapar. | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
6 | Peşrevlerle ilgili örnekler verir. | Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Buselik Makamı | Buselik makamı hakkında nazari bilgiler, donanımı seyir karakteri, güçlüsü, dizisi, seyir karakteri hakkında genel bilgiler, buselik makamı ile ilgili ses kayıtlarının dinletilmesi |
2 | Kemençeci Nokolaki Buselik Peşrevi 1. hane | Kemençeci Nokolaki Buselik Peşrevi 1. hane |
3 | Buselik Peşrevi 2. hane dem seslerden icrası | Dem seslerde uzun ses çalışmaları, 2/4 ve 4/4 notalarla dem seslerde egzersiz çalışmala |
4 | İsmail Baha Sürelsanın buselik şarkısı “Güle sor bülbüle sor” | Buselik makamında şarkılar ve saz eserlerinin dinletilmesi |
5 | Hicaz makamı | Hicaz makamı hakkında nazari bilgiler, seyir örnekleri, hicaz makamında yapılmış şarkı örneklerinin ses kayıtlarının dinletilmesi |
6 | Hicaz ilahi “Nice bir uyursun” | Hicaz makamında yazılmış ilahilerin araştırılıp dinlenmesi, birbirine benzeyen ve ayrılan yönlerinin, ritmsel özelliklerinin tespit edilmesi |
7 | Peşrevlere giriş | Türk Musikisinde kullanılan formlar hakkında bilgi edinilerek, en çok hangi formlarda eser üretildiğinin tespit edilmesi |
8 | Saz semailerine giriş | Peşrev ve saz semaileri arasındaki farklar bunların birlikte kullanıldığı formlar hakkında bilgi sahibi olunun çalışmalar, araştırmalar, ses kayıtlarının dinletilmesi |
9 | Veli Dede'nin Hicaz Humayum Peşrevi | Hicaz ailesi makamları hakkında teorik bilgiler, hicaz makamı ile ilgili kayıtların dinletilmesi |
10 | Refik Fersan Hicaz Humayun Peşrevi | Hicaz humayun makamı hakkında genel bilgiler, durağı, güçlüsü, dizisi, seyir karakteri.. |
11 | Köçek Derviş Mustafa Dede Bayati Ayin Dördüncü Selam | Derviş Köçek Mustafa Dede Bayati Ayin Dördüncü Selam |
12 | Hica son yürük semai | 6/8 lik usuller ve bu usullerin kullanıldığı yerler hakkında genel bilgiler |
13 | Pozisyonlarla ilgili etütler | Ney'de kullanılan parmak pozisyonları, parmak numaraları ve 2.ve 3. kademedeki parmak pozisyonlarının karışık olarak kullanılması |
14 | Genel tekrar | Bu dönem öğrenilen bilgilerin evde çalışılarak gelinmesi ve tüm nazari konuların tekrar edilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yrd.Doç.Dr.Süleyman Erguner Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003, Cengiz Atlan yayınlanmamış der notları, |
Ders Kaynakları | ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olur. | ||||||
2 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri ses eğitimi alanında kullanabilecek düzeyde geliştirir. | ||||||
3 | Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | ||||||
4 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
5 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | ||||||
6 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | ||||||
7 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | ||||||
8 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
9 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanlarında çok boyutlu düşünme ve uygulama becerisi geliştirir. | ||||||
10 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanıyla ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | ||||||
11 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | ||||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Enstrumanını akord etme yeteneğine ulaşır. | ||||||||||||
2 | Pozisyonlarla ilgili etütleri analiz eder. | ||||||||||||
3 | Pozisyonlarla ilgili etütleri analiz eder. | ||||||||||||
4 | Teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri uygular | ||||||||||||
5 | Serbest eser yorumlama yapar. | ||||||||||||
6 | Peşrevlerle ilgili örnekler verir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ara Sınav | 70 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |