Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Organolojiye Giriş | DKS 405 | 7 | 1 + 1 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Müzikolojiye Giriş, Etnomüzikoloji |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Organolojinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışını XVII. yüzyıl itibariyle ele almak mümkündür. Ancak Türkiye’de yapılan çalışmaların Avrupa’daki organoloji çalışmalarından çok farklı bir seyir izlediği görülmektedir. Nitekim Türkiye’de cumhuriyetin ilk yıllarında yapılan araştırmaları incelediğimizde çalgıları ele almak amacıyla yazılmış çalışmaların sayısının çok az olduğunu, bu dönem literatürüne girmiş çalışmaların genellikle konservatuvar ve radyo gibi kurumlar tarafından gerçekleştirilen derleme çalışmaları sonucunda kaleme alındığını görmekteyiz. Bunlar her ne kadar çalgıları tanıtmak amacıyla yazılmasalar da çalgılar hakkında bilgi veren ilk çalışmalardır. Bunun yanı sıra Türk müziği alanında eğitim veren bir konservatuvarın kurulmasıyla Türk müziği ve çalgıları konusunda akademik çalışmalar yapılmaya başlamıştır. Dolayısıyla Türkiye’de organoloji çalışmalarının ilk bölümünü resmî kurumlar tarafından düzenlenen derleme çalışmaları, ikinci bölümünü ise İstanbul’da Türk Mûsikîsi Devlet Konservatuvarı’nın kurulmasıyla başlayan organoloji çalışmaları olarak tasnif etmek mümkündür |
Dersin İçeriği | Organoloji biliminin ortaya çıkış sebebi ve günüzmüzde geldiği durum hakkında bilgi edinme Organoloji biliminde çalgıların sınıflandırılması ve dünya çalgılarını hangi grup çerçevesinde inceleyebileceği ve sınıflandırabileceği konusunda bilgi edinir. Organoloji bilimini inceleyerk dünya üzerindeki çalgılara aşinalık kazanır ve ses sahaları ve kullanım alanları üzerine bilgiler edinir. Türk organoloji alanında çalışmalar yapıp diğer ülkelerin çalgılarıyla karşılaştırmalar yapar. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Müziğin organı sayılan çalgıları inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Dünya üzerindeki çalgılardan örnekler seçip farklılıkları karşılaştırır. | Bireysel Çalışma, Anlatım, | Sözlü Sınavlar, |
3 | Çalgıların sınıflandırılmasını yapar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
4 | Tüm müzik aletlerinin türlerini, yapım biçimlerini ve değişimlerini inceler. | Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çalgı nedir? sorusunun açıklanması | Kaynaklarda verilen bilgiler üzerine incelemek |
2 | Organolojinin tanımı ve kapsamı | Araştırma ve İnceleme konuları belirlemek |
3 | Çeşitli çalgı sınıflandırma sistemlerinin incelenmesi | Kaynaklardaki veriler ve diğer veriler üzerinde inceleme |
4 | Batı müziğinde kullanılan çalgıların sınıflandırılması | Çalgı sınıflamalarını gözden geçirme |
5 | Yaylı çalgılar ile ilgili genel bilgi | Yaygı çalgılar için sınıflama örnekleri yazma |
6 | Yaylı çalgılarda keman ve viyolanın fiziksel ve akustik özellikleri | Kaynaklar üzerine araştırma |
7 | Yaylı çalgılarda keman ve viyolanın fiziksel ve akustik özellikleri | Akustik Çalışmalar Üzerine inceleme |
8 | Aerofon Çalgılar | Çalgı Sınıflandırılması |
9 | Üflemeli çalgılar ile ilgili genel bilgiler | Çalgı Sınıflandırılması |
10 | Çalgı sınıflandırması | Sınıflandırma İncelemeleri |
11 | Kordofon Çalgılar | Örnek çalışma |
12 | İdiofon Çalgılar | |
13 | Membrafon Çalgılar | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları sistem üzerinden öğrenci çalışmalarına bağlı olarak sırasıyla yüklenecektir. |
Ders Kaynakları | Abdullah Arseven, Çalgı Bakımı ve Onarımı, CHP Yayınları, Ankara 1946, Sue Carole DeVale, “Organizing Organology”, Selected Reports In Ethnomusicology, Issues in Organology, Ethnomusicology Publications, Los Angeles 1990, sy. VIII, s. 1-34, Sadi Yaver Ataman, Anadolu Halk Sazları, Yerli Müzikçiler ve Halk Mûsikî Karakterleri, Bürhaneddin Matbaası, İstanbul 1938 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. | X | |||||
2 | Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. | X | |||||
3 | Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. | X | |||||
4 | Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
6 | Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. | X | |||||
7 | Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur | ||||||
8 | Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur | X | |||||
9 | Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. | ||||||
10 | Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Müziğin organı sayılan çalgıları inceler | 3 | 2 | 4 | 3 | 1 | 4 | 2 | 5 | 3 | 1 |
2 | Dünya üzerindeki çalgılardan örnekler seçip farklılıkları karşılaştırır. | ||||||||||
3 | Çalgıların sınıflandırılmasını yapar. | ||||||||||
4 | Tüm müzik aletlerinin türlerini, yapım biçimlerini ve değişimlerini inceler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |