Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı Vıı (Kaval) CKV 407 7 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek.   

Dersin İçeriği

Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi.   

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Örnek eserleri çalar
2 Kavalın icra edildiği diğer bölgeleri tanır
3 Transpoze yapar
4 Kavalda horlatma tekniğini kullanır.
5 Kavalda nefes çevirme tekniğini öğrenir.
6 Kavalda ileri icra tekniklerini kullanır.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Geçmiş dönem tekrarı daha önceden öğrenilmiş konuların hatırlanması amacı ile tekrar edilmesi
2 1. pozisyon çalımaları ve basit etüt çalışmaları 1. Pozisyondaki seslerin porte üzerinde gösterilmesi ve bona olarak okunması, parmak numaraları göz önüne alınarak çalışılması
3 2/4'lük 4/4'lük notalarla 1. pozisyon etüt çalışmaları 1. pozisyonda basit notalardan oluşan egzersizler ile parmakların alıştırılması
4 1. pozisyonda hicaz dizisi 1. pozisyonda doğu anadolu bölgesinde si bemol 2 ve do diyez perdeleri kullanılarak yapılan hicaz dizisinin porte üzerinde gösterilmesi
5 Yöresel açış çalışmaları (Bozlak) Bozlak dizisinin özelliklerinin açıklamalı anlatımı
6 Yöresel açış çalışmaları (Teke yöresi, Gurbet havaları) Teke yöresi hakkında bilgi ve bu yörede icra edilen kaval tavrı hakkında bilgilerin araştırılması
7 Yöresel açış, tavır çalışmaları (Karadeniz bölgesi, yol havaları) Karadeniz bölgesinde kavalın kullanıldığı bölgeler ve yol havalarının özellikleri hakkında genel bilgilendirme.
8 Genel Tekrar (ara sınav) öğrenilen bilgilerin sınav aracılığıyla değerlendirilerek tekrar edilmesi
9 Bolu yöresinde kaval kullanımı ve Bolu yöresi havaları Bolu yöresinde kaval ile icra edilen ezgilerin analizi
10 Yöresel icra teknikleri (Barak yöresi) Gaziantep yöresinde icra edilen Barak uzun havaların genel özellikleri
11 İleri icra çalışmaları (Kaytağı, Onbirli, Penbe, Köprülü, Kız Gülbeden) Kaytağı, Onbirli, gibi Kaval'da icrası zor olan eserlerin önce notası ile bona olarak okunması,
12 İleri İcra Teknikleri (Portakal Zeybeği, İki parmak zeybeği) Portakal Zeybeği, İki parmak zeybeğinin kayıtlarının dinletilmesi.
13 Kavalda Horlatma tekniği ve 1. pozisyonda icra edilen "Kara Koyun" ezgisi Koyunları suya indirme havası olarak bilinen ezginin, hikâyesi ve icra tekniği hakkında bilgilendirme
14 Genel Tekrar Bu dönemde öğrenilen bilgilerin uygulamalı sınav yoluyla tekrar edilerek değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dilsiz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı,  Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu,   

Ders Kaynakları

TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ ,  Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1991)   

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
1 0 MB
0 0 MB
3 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. X
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Örnek eserleri çalar 5 5 5 5 5 5
2 Kavalın icra edildiği diğer bölgeleri tanır 5 5 5 5 5 5 5
3 Transpoze yapar
4 Kavalda horlatma tekniğini kullanır. 5 5 5 5 5 5 5
5 Kavalda nefes çevirme tekniğini öğrenir. 5 5 5 5 5
6 Kavalda ileri icra tekniklerini kullanır. 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Performans Görevi (Uygulama) 10
2. Performans Görevi (Uygulama) 10
3. Performans Görevi (Uygulama) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Performans Görevi (Uygulama) 3 5 15
Final 1 2 2
Ara Sınav 1 2 2
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5