Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı Vıı (Tar) CTR 407 7 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN
Dersi Verenler Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Çalgı hakkında genel bilgi kazandırmak.

 İlgili alan derslerine katkı sağlamak.

 Çalgı repertuvarı ve icrası hakkında öngörü sahibi olmak.

 Çalgıyla ilgili araştırmalara yönlendirmek.

 Eşlik bilinci kazandırmak.

Dersin İçeriği

Şur makamının tanıtılması ve icrasına giriş. Mahnı, reks, renk vb. gibi türlerin yeni örneklerinin icrası. Deşifre çalışmaları. Transpozisyon çalışmaları.Vokaliste eşlik etme çalışmaları.Azerbaycan bestekârlarının yazdığı eşlikli tar eserlerinden örnekler.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarda Şur makamı icrasını öğrenir Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
2 Vokaliste eşlik etme yeteneğini geliştirir Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
3 Tarı çeşitli topluluk ve orkestralarda icra edebilmek için gerekli bazı bilgi ve becerileri (deşifre, transpozisyon v.b) gelişir Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
4 Mahnı ve reks türlerine ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri icra edebilme becerisini geliştirir. Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
5 Zeng tellerini kullanma becerisini geliştirir. Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Şur makamının tanıtılması ve icrasına giriş
2 Şur makamının icrası
3 Mahnı türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası I. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.
4 Mahnı türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası II. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.
5 Tarda ileri parmak ve mızrap tekniklerine yönelik etüdler Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
6 Tarda transpozisyon çalışmaları Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
7 Mahnı türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
8 Ara sınav
9 Vokaliste eşlik etme çalışmaları
10 Deşifre çalışması Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
11 Reks türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası I. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
12 Reks türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası II. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
13 Reks türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
14 Genel Tekrar
Kaynaklar
Ders Notu

Kazım GÜRKAN Çalgı Ders Notları

Ders Kaynakları

Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.

Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı.

TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. X
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Tarda Şur makamı icrasını öğrenir 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
2 Vokaliste eşlik etme yeteneğini geliştirir 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
3 Tarı çeşitli topluluk ve orkestralarda icra edebilmek için gerekli bazı bilgi ve becerileri (deşifre, transpozisyon v.b) gelişir 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
4 Mahnı ve reks türlerine ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri icra edebilme becerisini geliştirir. 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
5 Zeng tellerini kullanma becerisini geliştirir. 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5