Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Müzik Paleografyasına Giriş DKS 420 8 1 + 1 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr. Murat Can Dilber

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Türk Müziğinde farklı dönemlerde kullanılan nota sistemleri incelenerek öğrencilerin bunları günümüz nota yazısına aktarılabilmeleri hedeflenmektedir. 

Dersin İçeriği

Türk Müziğinin teorik ve pratik alanlarında farklı dönemlerde kullanılan Ebced, Ali Ufki Bey, Nâyi Osman Dede, Abdülbaki Nâsır Dede, Kantemiroğlu ve Hampartzum tarzındaki notalarının çözümlenmesi 

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk müziğindeki nota geleneğini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Türk Müziği nota kaynaklarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Müziği nota geleneği
2 Türk Müziği nota kaynakları
3 Ebced Notası sisteminin incelenmesi
4 Kitâb-ı Musika´l-kebir´de kullanılan ebced notası sistemi
5 Kitabu´l-edvar´da kullanılan ebced notası sistemi
6 Makâsidu´l-elhân´da kullanılan ebced notası sistemi
7 Makâsidu´l-edvâr ve Nekâvetü´l-edvârda kullanılan nota sistemi
8 Ebced notası örneklerinin günümüz notasına aktarımı
9 Mecmûa-i Sâz ü Söz nota sistemi ve aktarımı
10 Kitab-ı ilmi´l-musiki nota sistemi ve aktarımı
11 Kevseri Mecmuası nota sistemi ve aktarımı
12 Tahririyye nota sistemi ve aktarımı
13 Hampartzum notası kaynaklarının incelenmesi
14 Hampartzum notası örneklerinin günümüz notasına aktarımı
Kaynaklar
Ders Notu

Edvârlar ve müzik risâleleri üzerine yapılan yüksek lisans ve doktora tezleri

Ders Kaynakları

Şükrü Elçin, Mecmûa-i Sâz ü Söz, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2000.
M. Nuri Uygun, Safiyyüddin Abdülmü´nin Urmevî ve Kitâbü´l-edvârı, Kubbealtı, İstanbul 1999.
H. Sadettin Arel, Türk Musikisi Kimindir, Kültür Bakanlığı, Ankara 1988.  

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir.
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur.
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Türk müziğindeki nota geleneğini öğrenir
2 Türk Müziği nota kaynaklarını tanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 119
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,76
Dersin AKTS Kredisi 5