Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Meşk II DKS 402 8 1 + 1 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

 

Musiki geleneğinin günümüze kadar aktarımını sağlamış meşk yönteminin hem teorik hem de pratikte öğretilmesi ve uygulanması. Hoca-talebe ilişkisinin sağlamlaştırılması. Hafıza ve usul vurma arasındaki bağlantıyı güçlendirerek nota yazısına bağımlılığın azaltılması. 

 

Dersin İçeriği

 

Geleneksel meşk yöntemindeki çalışma düzeninin öğretimi. Nota yazısı kullanılmadan ve nota telaffuzları yapılmadan; seslendirmelerin müzikal aralıkları öne çıkartarak makamsal bütünlüğün zihinde daha kalıcı yer etmesini sağlamak. Büyük usullerle klasik eserlerin öğretimi. Eserlerin güfteleri üzerinden konuşmalar. Usul kalıpları ile hece yapıları arasındaki bağlantılarla eserin müzikal yapısını hafızaya alabilme kabiliyetini geliştirmek. 
 
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hammamizade İsmail Dede Efendi'nin Sultaniyegah Ağır Semai "Nihan Ettim Seni Sinemde Ey Meypare Cânımsın" ve Sultaniyegah Yürük Semai "Şad Eyledi Can ü Dilimi Ruhi Revanım" eserlerini ezberler Anlatım, Sözlü Sınavlar,
2 Meşk eğitim yöntemi üzerinde kesin bilgisi olur, Nedim Ağa'nın peşrev ve saz semaisi ve eserlerde geçen usullerle birlikte Hammamizade İsmail Dede Efendi'nin Sultaniyegah takımını ezberler. Anlatım, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Aksak semai usulü ve Hammamizade İsmail Dede Efendi Sultaniyegah Ağır Semai "Nihan Ettim Seni Sinemde Ey Meypare Cânımsın" eserinin güfte çalışması
2 Hammamizade İsmail Dede Efendi Sultaniyegah Ağır Semai "Nihan Ettim Seni Sinemde Ey Meypare Cânımsın" eserinin usulünce icrası
3 Çifte Düyek, Hafif, Zencir ve Aksak Semai usullerinin tekrar icraları
4 Yürük Semai Usulü ve Hammamizade İsmail Dede Efendi Sultaniyegah Yürük Semai "Şad Eyledi Can ü Dilimi Ruhi Revanım"
5 Tanburi Cemil Bey'in kemençe ile yaptığı Sultaniyegah taksimi analizi
6 Önceki Sultaniyegah Ağır Semai "Nihan Ettim Seni Sinemde Ey Meypare Cânımsın" ve Yürük Semai "Şad Eyledi Can ü Dilimi Ruhi Revanım" eserlerinin peşi sıra tekrar icrası
7 Önceki Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" ve Sultaniyegah Beste "Misalini ne zemin ü zaman görmüştür" icrası
8 Ara sınav
9 Sultaniyegah Saz Semaisi Nedim Ağa 1. ve 2. hane icrası
10 Sultaniyegah Saz Semaisi Nedim Ağa 3. ve 4. hane icrası
11 Hammaizade İsmail Dede Efendi'nin Sultaniyegah takımının peşrev ve saz semaisi dahil baştan sonra ezbere icrası.
12 Tüm takım repertuarının bireysel icraları
13 Final sınavı hazırlığı, genel tekrar ve Niyazi Sayın'ın Sultaniyegah ney taksiminin alanizi
14 Final
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

 

Behar, Cem. 1993. Zaman, mekan, Müzik: Klasik Türk Musikisinde eğitim (meşk), icra ve Aktarım. AK Kitapevi. İstanbul.
 
Behar, C. (2005): Musikiden Müziğe, Osmanlı / Türk Müziği: Gelenek ve Modernlik. YKY Yayınları. İstanbul.
 
Behar, C. (2016): Aşk Olmayınca Meşk Olmaz. Geleneksel Osmanlı / Türk Müziğinde Öğretim ve İntikal. YKY Yayınları. İstanbul. 
 
Delice, S. (1999): Klasik Türk Musikisinde Meşk usulü ve üslup edinimi. Musikişinas Dergisi, S3. BÜTMK Yayınları. İstanbul.
 
Doğrusöz D.N., Uruş, D. (2012): Trasferring Music by Meşk: Suzidilara Mevlevi Ayini of Sultan Semil III. Journal of Human Sciences. 9(2).
 
G. Gedik (2005): Bekir Sıtkı Sezgin, Dini Musiki ve Meşk Usulü, Musikişinas, Boğaziçi Üniversitesi Matbaası, s7, İstanbul.
 
Karahasanoğlu, S. (2012). Meşk: The Traditional Teaching System of Turkish Music. Journal Of Teaching and Education. 1(7). ISSN: 2165-6266
 
Paçacı, Gönül. 2010. Osmanlı Müziğini Okumak (Neşriyat-ı Musiki). İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı, Kültür ve Turizm Bakanlığı.
 
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. X
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Hammamizade İsmail Dede Efendi'nin Sultaniyegah Ağır Semai "Nihan Ettim Seni Sinemde Ey Meypare Cânımsın" ve Sultaniyegah Yürük Semai "Şad Eyledi Can ü Dilimi Ruhi Revanım" eserlerini ezberler 3 3 3 1 3 3 3 3 3 3
2 Meşk eğitim yöntemi üzerinde kesin bilgisi olur, Nedim Ağa'nın peşrev ve saz semaisi ve eserlerde geçen usullerle birlikte Hammamizade İsmail Dede Efendi'nin Sultaniyegah takımını ezberler. 3 3 3 1 3 3 3 3 3 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 5