Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı III (Klasik Kemençe) CKC 203 3 2 + 1 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM
Dersi Verenler Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çalgının öğrenimindeki temel yöntemleri pekiştirerek, kişinin kendi beceri ve birikimleri ile icrada uzmanlığa sevk edecek motivasyonu kazandırma. Çalgının kültürel alanına hakim olma ve farklı çalgılar üzerinde başlıca bilgi dağarcığını geliştirerek, müziğin bir bütün anlaşılmasına katkı sunma. 

Dersin İçeriği

Tekrar etme pratiğinin kesin uygulamaları ve vücudun sağlıklı duruşunun korunması çerçevesinde; yay tekniğinin pekiştirilmesi, çalgının tutuşu ve icrasında sol elin tasarruflu fakat etkin kullanılması, teorik makam bilgisinin çalgıda tatbiki, çalgının yapısı, çalgı yapımı ve onarımı üzerinden sürdürülebilirlik, bireysel ya da toplu icra konumunda çalgının kapasitesini verimli kullanabilme, 3 telin farklı pozisyonlarda esnek kullanım bilgi ve becerisi, farklı akortlarda icra becerisi edinme, aralık anlayışını temelde tutatarak makam kullanımını pekiştirme, eşlik ya da bireysel icra konumlarında bireysellik ve bütünlük bilincine sahip olma, geçmişten günümüze kemençe icracıları hakkında bilgi sahibi olma, çalgının kültürel alanı içerisindeki konumunu bilerek dünya çalgıları arasında organolojik kavrayış oluşturma, coğrafyanın müziği dışında farklı müziklere aşinalık kazanma. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Buselik makamını genel hatlarıyla kavrar ve ara perdeleri öğrenmeye başlar Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma,
2 Çalgının akordunu yapmayı öğrenir Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma,
3 Hazırlanmış bir program sunumu yaparak bireysel icra yeteceğini geliştirir Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Neva telinde etüt no:3 ve Yegah telinde etüt no:2 Eser hazırlığı
2 Neva telinde etüt no:4 ve Yegah telinde etüt no:3 ve önceki haftanın tekrarı Eser hazırlığı
3 Buselik makamından seçme eser dinleme ve inceleme. Ara perdelerin öğrenilmesi Eser hazırlığı
4 Buselik makamında etüt no:1 Eser hazırlığı
5 Buselik makamında etüt no:2 Eser hazırlığı
6 Performans görevi ve Buselik makamında etüt no:1 / 2 Eser ve performans görevi hazırlığı
7 Performans görevi ve Buselik makamında etüt no:1 / 2 ve ara perdelerin öğrenilmesi Eser hazırlığı
8 Ara sınav Ara sınav hazırlığı
9 Buselik makamından seçme eser dinleme ve inceleme. Ara perdelerin öğrenilmesi Eser hazırlığı
10 Buselik makamında etüt no:1 / 2 / 3 Eser hazırlığı
11 Buselik makamından seçme eser dinleme ve inceleme. Ara perdelerin öğrenilmesi Eser hazırlığı
12 Performans görevi Eser ve performans görevi hazırlığı
13 Performans görevi ve genel tekrar Eser ve performans görevi hazırlığı
14 Genel tekrar ve final hazırlığı Final hazırlığı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Dersin temel kaynağı hocanın haricinde;

Basılı Yayın: 

Tanburi Cemil'in Hayatı, Mesud Cemil, Kubbealtı Neşriyat

Üç Telli Klasik Kemençe Eğitimine İlişkin Bir Yöntem, Sanatta Yeterlik Tezi, Aslıhan Eruzun Özel

Asri Kemençe, Dr. Zühdü RIza Tinel, çev. Ayhan Sarı

İşitsel yayın: 

Kalan Müzik, Kemençe, Türk Müziği Ustaları serisi

İhsan Özgen, Peşrev Saz Semaileri

Necdet Yaşar, Arşiv Serisi, Kalan Müzik

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. X
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Buselik makamını genel hatlarıyla kavrar ve ara perdeleri öğrenmeye başlar
2 Çalgının akordunu yapmayı öğrenir
3 Hazırlanmış bir program sunumu yaparak bireysel icra yeteceğini geliştirir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Final 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4