Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı II (Tar) CTR 102 2 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

- Çalgı hakkında genel bilgi kazandırmak
- İlgili alan derslerine katkı sağlamak
- Çalgı repertuvarı ve icrası hakkında öngörü sahibi olmak
- Çalgıyla ilgili araştırmalara yönlendirmek
- Eşlik bilinci kazandırmak

Dersin İçeriği

Tarda 3. 4 ve 5. pozisyonların tanıtılması. Bu pozisyonları içeren etütlerin ve uygun eserlerin çaldırılması. Azerbaycan makamsal repertuvarından uygun olan renk, derâmed vb. örneklerin çaldırılması.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarda 3. pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. Eğitsel Oyun, Grupla Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Tarda 4. pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Tarda 5. pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Tarda 1,2,3,4 ve 5.pozisyonları birlikte kullanmayı öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Azerbaycan müziğinde yer alan çeşitli makamlarla ilgili teorik bilgiler edinir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Makamsal repertuvara ait muhtelif eser örneklerini icra edebilme becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Çeşitli pozisyon geçişlerinde çalgıya hakimiyet ve teknik yeterlilik kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarda 3. pozisyonun tanıtılması. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.
2 Tarda 3. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.
3 Tarda 4. pozisyonun tanıtılması. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.
4 Tarda 4. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.
5 Tarda 5. pozisyonun tanıtılması. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.
6 Tarda 5. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.
7 Tarda 1- 5.pozisyonu içeren karma etüt çalışmaları Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.
8 Ara sınav.
9 Azerbaycan müziği makamları ile ilgili teorik bilgiler. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
10 Azerbaycan makamsal müzik repertuvarı türlerine örnek eser icrası I. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Ay sallanıp geden yar) isimli ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamalarının çalışılması.
11 Azerbaycan makamsal müzik repertuvarı türlerine örnek eser icrası II. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Ay sallanıp geden yar) isimli ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamalarının çalışılması.
12 Azerbaycan makamsal müzik repertuvarı türlerine örnek eser icrası I. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.(Koyunlar) isimli ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamalarının çalışılması.
13 Azerbaycan makamsal müzik repertuvarı türlerine ait örnek eser icrası II. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.(Koyunlar) isimli ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamalarının çalışılması.
14 Genel tekrar. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.
Kaynaklar
Ders Notu

Kazım GÜRKAN Çalgı Ders Notları

Ders Kaynakları

Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.

Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı.

TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. X
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Tarda 3. pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
2 Tarda 4. pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
3 Tarda 5. pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
4 Tarda 1,2,3,4 ve 5.pozisyonları birlikte kullanmayı öğrenir 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
5 Azerbaycan müziğinde yer alan çeşitli makamlarla ilgili teorik bilgiler edinir. 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
6 Makamsal repertuvara ait muhtelif eser örneklerini icra edebilme becerisi kazanır. 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
7 Çeşitli pozisyon geçişlerinde çalgıya hakimiyet ve teknik yeterlilik kazanır. 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5