Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı II (Ney) | CNE 102 | 2 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
2 | Türk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır. | Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır. | Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
4 | Makam ve nota bilgisini geliştirir. | Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
5 | Metot ile ilglili deneyim kazanır. | Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
6 | Metot ile ilglili deneyim kazanır. | Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geçmiş dönem tekrarı | Geçmiş dönem ile ilgili konuların genel olarak hatırlatırlaması geçmiş dönemde yapılan egzersiz ve nazari bilgilerin tekrar edilmesi |
2 | Basit makamlara giriş | Basit makamlar hakkında genel bilgiler, Basit makamların genel karakterleri melodik yapıları çeşitleri hakkında genel bilgiler |
3 | Ney’de açık ve kapalı sesler | Ney'de parmaklar kapatılarak ses kademeleriyle bulunan sesler ve farklı pozisyonlardan çıkan aynı frekanstaki sesler |
4 | Basit makamlarla ilgili dizi çalışmaları (Etütler) | Uşşak hicaz rast ve kürdi makamları hakkında nazari bilgiler |
5 | Öğrenilen makamlarla ilgili saz eserlerine geçiş | Uşşak hicaz ve kürdi makamları ile ilgili basit usullerde egzersiz çalışmaları |
6 | İlgili makamlara dair saz eserleri icrası | 10 zamanlı usullet ile ilgili nazari bilgiler bu usuller ile yazılmış saz eserleri |
7 | Genel tekrar | 10/8 lik ve karışık usullerde basit makamlarda saz eseri ve egzersiz çalışmaları |
8 | Geçilen saz eserlerinin müzik terimleriyle uygulaması | Saz eserli formunun diğer formlardan ayıran özellikleri bölümleri ve kullanıldığı yerler olarak ele alınması |
9 | Farabi "Rast Dreams" | Rast makamı hakkında genel bilgiler |
10 | Refik Fersan “Musahabatı Musıkiye” teslim ve arızalı seslerin takibi | Rast perdesinde Yegah sesine düşme egzersizleri ile ilgili açıklamalar, Rast makamıyla ilgili kayıtların dinlenmesi |
11 | Tab-i Mustafa efendi “Bayati Yürük Semai" | Yürük semai usulü hakkında genel bilgiler, Neva makamı hakkında genel bilgiler bu usulde yazılmış kayıtlar |
12 | Yorumlama teknikleri | Ney'de kullanılan yorumlama teknikleri, çarpmalar glisandolar ve değişik kademe geçişlerinde yapılabilecek süsleme çeşitleri |
13 | Yoruma dayalı eserlerin icrası | Basit makamlarda icra edilmiş eserlerin kayıtlarının dinlenilerek orada yapılan süsleme geçki ve glisandoların incelenerek öğrenilmesi |
14 | Genel tekrar | Bu dönemde öğrenilen konuların genel olarak hatırlanması tekrar edilmesi için evde çalışılarak gelinmesi, Basit makamlarda icra edilmiş eserlerin kayıtlarının bulunarak ne gibi süslemelerin yapıldığının araştırılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yar.DoçDr. Süleyman Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003, Meşkte Ney Eğitimi, Burcu Karadağ,2013, Ney Alıştırmaları ve Etütleri, nihat Ozan Köroğlu, (2018) Ney'de Teknik Çalışmalar, Prof.Dr. Ali Tüfekçi, (2018) Niyazi Sayın'ın Taksimlerinde İcrayı Oluşturan Elemanların Transkripsiyonu, Ahmet İslam Toz, (2013) Aşkın Sesi Ney, Sencer Derya (2008) |
Ders Kaynakları | ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. | X | |||||
2 | Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. | X | |||||
3 | Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. | X | |||||
4 | Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
6 | Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. | X | |||||
7 | Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur | X | |||||
8 | Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur | X | |||||
9 | Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. | X | |||||
10 | Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | ||||||||||
2 | Türk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır. | ||||||||||
3 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır. | ||||||||||
4 | Makam ve nota bilgisini geliştirir. | ||||||||||
5 | Metot ile ilglili deneyim kazanır. | ||||||||||
6 | Metot ile ilglili deneyim kazanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|