Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Halk Müziği Solfej ve Nazariyatı I | THS 101 | 1 | 2 + 2 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MEHMET KÜRŞAD TÜRKAY |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. MEHMET KÜRŞAD TÜRKAY, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Türk Halk Müziğinde kullanılan makamsal yapıları öğrenebilme, Duyulan seslerin notasal karşılığını ve sürelerini yazabilme. |
Dersin İçeriği | Halk ve müzik kavramlarından yola çıkarak; müzikte kullanılan sesli ve sessiz süre değerlerini tanımak, uygulamak, bu uygulama sırasında ses değiştiricilerden hareketle Türk Halk Müziğinde sıklıkla kullanılan makamsal yapıları (Hicaz, Hüseyni, Saba, Hicazkâr, Nihavend, Rast ve Evç) tanımak, bu tanıma sırasında nota okumayı (deşifre) hızlandırmak ve nota yazmaya (dikte) hazırlık yapmak. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Müzik ve Halk kavramlarını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türk Halk Müziğindeki geçerli tanımları kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | Temel nota bilgilerini uygular. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Türk Halk Müziğinde kullanılan dizileri kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sanat nedir?, Müzik nedir?, Halk nedir?, Türkü nedir?, Türkülerin oluşum süreci nasıldır?Porte, Notaların ses değerleri, notaların ritim değerleri | |
2 | Solfej yapılırken dikkat edilecek hususlar, örnek etüt okumaları | Etüt 1, 2, 3, 4. |
3 | 3'lü aralık çalışması. | Etüt 5, 6, 7, 8, 9. |
4 | 4'lü aralık çalışması. La-Re aralığındaki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 4'lük, 2'lik sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 10, 11, 12, 13, 14. |
5 | 5'li aralık çalışması. La-Mi aralığındaki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 4'lük, 2'lik, 8'lik sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 15, 16, 17, 18, 19. |
6 | 6'lı aralık çalışması. La-Fa aralığındaki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 4'lük, 2'lik, 8'lik sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 20, 21, 22, 23, 24. |
7 | 7'li aralık çalışması. La-Sol aralığındaki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 4'lük, 2'lik, 8'lik sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 25, 26, 27, 28, 29. |
8 | Rast makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 30, 31, 32, 33, 34. |
9 | Hicaz makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 35, 36, 37, 38, 39. |
10 | Evc makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 40, 41, 42, 43, 44. |
11 | Nihavend makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 45, 46, 47, 48, 49. |
12 | Hicazkâr makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 50, 51, 52, 53, 54. |
13 | Hüseyni makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 55, 56, 57, 58, 59. |
14 | Saba makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. | Etüt 60, 61, 62, 63, 64 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | DEMİR, Sertan; Yayımlanmamış ders notu, |
Ders Kaynakları | Demir, Sertan (2013); Türk Halk Müziği Solfejine Giriş, Usar Yay., İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. | X | |||||
2 | Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. | X | |||||
3 | Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. | X | |||||
4 | Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. | ||||||
5 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
6 | Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. | X | |||||
7 | Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur | X | |||||
8 | Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur | X | |||||
9 | Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. | X | |||||
10 | Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Müzik ve Halk kavramlarını karşılaştırır. | ||||||||||
2 | Türk Halk Müziğindeki geçerli tanımları kullanır. | ||||||||||
3 | Temel nota bilgilerini uygular. | ||||||||||
4 | Türk Halk Müziğinde kullanılan dizileri kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |