Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer OZH 501 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi RUMEYSA PARTALCI
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi RUMEYSA PARTALCI,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Gizem Coşğun Yıldırım

 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı, lisansüstü öğrencilere bilimsel araştırma ve yayın etiği ile ilgili bilgi, farkındalık ve duyarlılık kazandırmak, bu bağlamda araştırma ve yayın etiğine uygun çalışmalar yürütülmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Derste lisansüstü öğrencilere bilimsel araştırma ve yayın yapma konusundaki temel kavram ve kuralları, kanuni düzenlemeleri ve etik ilkeleri öğretilmektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel Araştırmanın Önemi, Temel Kavramlar, Bilimsel Araştırmaların Sınıflandırılması öğrenilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Bilimsel araştırma yönteminin yüzyıllar boyunca akademik çevrelerin geliştirdiği beynelmilel birikimli bir kültür olduğunun bilincindedir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Bilimsel yöntemin nitelikleri, araştırma türleri hakkında bilgi sahibidir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Bilimsel araştırma yöntemini kullanarak çalışma yapabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Bilimsel etiğin ne derece önemli olduğunu kavrar Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Yöntembilmin kaydettiği aşamaları bilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilimsel Araştırmanın Önemi, Temel Kavramlar, Bilimsel Araştırmaların Sınıflandırılması Halil Seyidoğlu, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 11. Bası, İstanbul 2016
2 Bilimsel Araştırmanın Planlanması (Bilimsel Araştırma Sürecinin Aşamaları) Halil Seyidoğlu, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 11. Bası, İstanbul 2016
3 Bilimsel Araştırmalarda Kaynaklara Ulaşma ve Bilgi Toplama (Kütüphane Araştırması Yapma: Literatür Tarama – İnternet Kaynaklarından Yararlanma) Halil Seyidoğlu, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 11. Bası, İstanbul 2016
4 Diğer Araştırma Yöntemleri (Anket, Görüşme ve Gözlem Yoluyla Bilgi Toplama, Arşiv Taraması) Halil Seyidoğlu, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 11. Bası, İstanbul 2016
5 Verilerin Düzenlenmesi ve Analizi Halil Seyidoğlu, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 11. Bası, İstanbul 2016
6 Bilimsel Yazma Teknikleri (Çalışmanın Biçimsel Yapısı: Çalışmanın Kısımları, Çalışma Metninin Biçim Kuralları) Halil Seyidoğlu, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 11. Bası, İstanbul 2016
7 Ara Sınav Haftası
8 Bilimsel Yazıda Dil Etkinliği, Metin Aktarmaları, Bilgisayarla Yazı Yazma Halil Seyidoğlu, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 11. Bası, İstanbul 2016
9 Kaynak Gösterme Yöntemleri (Dipnot Yöntemi, Bağlaç Yöntemi, Son not Yöntemi)
10 Kitap ve Makale Yayımlama Süreci (Yayım Süreci Aşamaları, Editörün Rolü, Hakemlerin Değerlendirme Kriterleri) Halil Seyidoğlu, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 11. Bası, İstanbul 2016
11 Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi (Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler) Halil Seyidoğlu, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 11. Bası, İstanbul 2016
12 Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi (Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulları) Halil Seyidoğlu, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 11. Bası, İstanbul 2016
13 Yayın Etiğine Aykırı Eylemlerin Hukuki Sonuçları, Seminer Ödevlerinin Değerlendirilmesi Halil Seyidoğlu, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 11. Bası, İstanbul 2016
14 Seminer Ödevlerinin Değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını, bilimsel araştırmanın hazırlık aşamasından yazım aşamasına kadar uyulması gereken temel ilkeleri, bilimsel araştırmada kaynaklara ulaşmayı, bilimsel yazma tekniklerini, kaynak gösterme yöntemlerini, bilimsel araştırma ve yayın etiğine aykırı eylemleri ve hukuki sonuçlarını bilir.

Ders Kaynakları

Halil Seyidoğlu, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 11. Bası, İstanbul 2016

Yaşar Karayalçın / Aynur Yongalık, Hukukta Öğretim – Kaynaklar – Method - Problem Çözme, Ankara, 2008.

Türkkaya Ataöv, Bilimsel Araştırma El Kitabı, Ankara 1982.

Nurettin Bilici / Adem Bilici, Bilimsel Araştırma El Kitabı, Ankara 2013.

Rauf Arıkan, Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Ankara 2013.

Suat Cebeci, Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri, 3. Bası, İstanbul 2010.

Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları, Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları, 2002.

2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu

Yüksek Öğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma X
2 Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme X
3 İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma X
4 İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme X
5 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma X
6 Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme X
7 Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma X
8 Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme
9 İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme X
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Bilimsel Araştırmanın Önemi, Temel Kavramlar, Bilimsel Araştırmaların Sınıflandırılması öğrenilir.
2 Bilimsel araştırma yönteminin yüzyıllar boyunca akademik çevrelerin geliştirdiği beynelmilel birikimli bir kültür olduğunun bilincindedir.
3 Bilimsel yöntemin nitelikleri, araştırma türleri hakkında bilgi sahibidir.
4 Bilimsel araştırma yöntemini kullanarak çalışma yapabilir.
5 Bilimsel etiğin ne derece önemli olduğunu kavrar
6 Yöntembilmin kaydettiği aşamaları bilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 21 21
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 2 10 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6