Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İletişim Araştırmalarında Yöntem GZT 502 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MELTEM GÖNDEN GÜZEL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ders, iletişim ve gazetecilik çalışmalarında kullanılan araştırma yöntem ve teknikleri konusunda bilgi vermek, örneklerle ve uygulamalarla alana dair bilimsel araştırma pratiği kazandırmayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında nicel ve nitel araştırma yaklaşımının iletişim araştırmalarındaki yeri, alanda kullanılan nicel ve nitel yöntemler tanıtılmaya ve örneklerle açıklanmaya çalışılacaktır.

Dersin İçeriği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Grupla Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İletişim ve Medya Araştırmaları: Konu, Kapsam ve Çalışma Alanları
2 İletişim Araştırmalarının Tarihsel Gelişimi
3 İletişim Araştırmalarında Paradigma Dönüşümü
4 İletişim/Medya Çalışmalarında Araştırma Tasarımı:
5 Nicel Yaklaşım ve Araştırma Tasarımı
6 Nitel Yaklaşım ve Araştırma Tasarımı
7 Karma Araştırma Tasarımı
8 Ara Sınav
9 İletişim ve Medya Çalışmalarında Kullanılan Temel Yöntem ve Teknikler
10 İletişim ve Medya Çalışmalarında Kullanılan Temel Yöntem ve Teknikler
11 Yeni Medya Çalışmalarında Yöntem ve Teknikler
12 Medya Çalışmalarında Etik
13 Örnek tez/makale/proje incelemeleri
14
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kümbetoğlu, B. (2005).Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam Yay. 

Glesne, C. (2014) Nitel araştırmaya giriş, (Çev. Ed.) Ersoy, A.-Yalçınoğlu, P., Anı Y., Ankara
Geray, H. (2016). Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel yöntemlere Giriş. Ütopya Yayınları, Ankara

Binark, M. (2015). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ayrıntı Yayınları, İstanbul

Erdoğan, İ. (2012) Pozitivist Metodoloji ve Ötesi, Erk Yayınları, Ankara

Gulbenkian Komisyonu (2016). Sosyal Bilimleri Açın, Çev. Ş. Tekeli, Metis Yay. 

Kuhn, T. (2017). Bilimsel Devrimlerin Yapısı. Çev. N.Kuyaş.Kırmızı Yayınları 

Merriam, S. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri. Çev.Ed. S. Turan. Nobel Yayıncılık, Ankara

Punch K. (2005) Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar, Siyasal Kitabevi 

Yıldırım A ve Şimşek H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Y., Ankara

Yıldırım, B. (2015). (Ed.). İletişim Araştırmalarında Yöntemler. Literatürk, Konya

Neuman, L.N. (2019). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. (I-II). (Çev.) Ö. Akkaya, Siyasal Kitabevi, Ankara


Creswell, J.W. (2017). Araştırma Deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (Çev). S. B. Demir, Eğiten Kitap, Ankara

Margrit Schreier (2012) Qualitative content analysis in practice, Sage P.

Van Dijk, T vd. (2020) Söylem ve ideoloji, Haz.B.Çoban-Z.Özarslan. Su Yayınevi, İstanbul

Güllüoğlu, Ö. (2012) İletişim bilimlerinde araştırma yöntemleri - yazılı metin çözümleme-görsel metin çözümleme, Ütopya Y., Ankara

Ergül, H. (2013) Sahanın Sesleri-İletişim Araştırmalarında Etnografik Yöntem, Bilgi Üni. Y., İstanbul

# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı
1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
2. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 48 3 144
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6