Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Karşılaştırmalı Dilbilim | TTO 523 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul ders bulunmamaktadır. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Önerilen seçmeli ders bulunmamaktadır. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NAHİDE İREM AZİZOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Tuğba DEMİRTAŞ TOLAMAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dilbilimin türleri, alt alanları, bölümleri ve farklı diller arasındaki ilişkilerle ilgili bilgi ve becerileri geliştirmek. |
Dersin İçeriği | Dünya dilleri, dillerin doğuşu ve gelişmesi, diller arasındaki akrabalıklar; Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, Türkçe ile diğer diller arasındaki benzerlik ve farklılıklar; Türkçenin şekil bilgisi, söz dizimi ve zamanları açısından İngilizce, Almanca, Fransızca vb. yabancı dil yapıları ile karşılaştırılması; sesbilimsel, biçimbilimsel ve dizim bilimsel karşılaştırma yöntemleri; Türkçe ile değişik dillerin ses, biçim ve söz dizim özellikleri bakımından karşılaştırılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Karşılaştırma dilbiliminin, dil öğretimine olan katkısını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Diğer dillerin farklılıklarının nedenini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | İki dilin karşılaştırma öğelerini tanımlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Karşılaştırmalı dil kuramlarını ana dilinin gelişimine uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | İkinci dil öğrenenlerden edinilmiş verileri çeşitli bakış açılarını kullanarak çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil kavramı ve dilbilimin gelişimi, dilbilimin temel ilkeleri | |
2 | Dilbilimin türleri ve altbölümleri, diğer bilim dallarıyla ilişkileri | |
3 | Sesbilimsel kuramların gelişimleri ve karşılaştırılması | |
4 | Biçimbilimsel kuramların gelişimleri ve karşılaştırılması | |
5 | Sözdizimsel kuramların gelişimleri ve karşılaştırılması | |
6 | Anlambilimsel kuramların gelişimleri ve karşılaştırılması | |
7 | Kökenbilimsel kuramların gelişimleri ve karşılaştırılması | |
8 | Türkçenin ağız ve lehçelerinde karşılaştırmalı sesbilgisi incelemeleri | |
9 | Türkçenin ağız ve lehçelerinde karşılaştırmalı biçimbilgisi ve sözdizimi incelemeleri | |
10 | Türkçenin ağız ve lehçelerinde karşılaştırmalı anlambilgisi incelemeleri | |
11 | Türkçenin ağız ve lehçelerinde karşılaştırmalı kökenbilgisi incelemeleri | |
12 | Çeşitli dillerde karşılaştırmalı sesbilgisi incelemeleri | |
13 | Çeşitli dillerde karşılaştırmalı biçimbilgisi ve sözdizimi incelemeleri | |
14 | Çeşitli dillerde karşılaştırmalı anlambilgisi ve kökenbilgisi incelemeleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Yule, G. (2010). The study of language (4. basım). GB: Cambridge University Press. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Karşılaştırma dilbiliminin, dil öğretimine olan katkısını kavrar. |
2 | Diğer dillerin farklılıklarının nedenini kavrar. |
3 | İki dilin karşılaştırma öğelerini tanımlar. |
4 | Karşılaştırmalı dil kuramlarını ana dilinin gelişimine uygular. |
5 | İkinci dil öğrenenlerden edinilmiş verileri çeşitli bakış açılarını kullanarak çözümler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |