Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metalurji Malzeme Mühendisliği Laboratuvarı I | MMM 317 | 5 | 0 + 4 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ALTINSOY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET ÖZEL, Prof.Dr. AHMET ALP, Prof.Dr. SEFER CEM OKUMUŞ, Doç.Dr. YILDIZ YARALI ÖZBEK, Doç.Dr. NURAY CANİKOĞLU, Prof.Dr. HÜSEYİN ÖZKAN TOPLAN, Prof.Dr. UĞUR ŞEN, Doç.Dr. EDİZ ERCENK, Prof.Dr. ŞENOL YILMAZ, Doç.Dr. MEHMET OĞUZ GÜLER, Prof.Dr. SÜLEYMAN CAN KURNAZ, Dr.Öğr.Üyesi DENİZ GÜLTEKİN, Doç.Dr. AYSUN AYDAY, Prof.Dr. FATİH ÜSTEL, Prof.Dr. ŞADUMAN ŞEN, Prof.Dr. NİL TOPLAN, Prof.Dr. AYŞE ŞÜKRAN DEMİRKIRAN, Doç.Dr. SERDAR ASLAN, Prof.Dr. MEDİHA İPEK, Prof.Dr. AKIN AKINCI, Doç.Dr. MEHMET UYSAL, Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ALTINSOY, Dr.Öğr.Üyesi GARİP ERDOĞAN, Dr.Öğr.Üyesi DERYA KIRSEVER, Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA TUNÇ PARLAK, Dr.Öğr.Üyesi ERAY ABAKAY, Arş.Gör.Dr. MUSTAFA DURMAZ, Dr.Öğr.Üyesi HASAN ALGÜL, |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Erhan DURU, Araş. Gör. İ. Fatih KEKİK, Araş. Gör. Bahadır AYDIN, Araş. Gör. Yunus Emre TANIŞ, Araş. Gör. Sezer TAN, Öğr. Gör. Zeynep KÜÇÜKAKÇA MERAL, Öğr. Gör. Fuat KAYIŞ |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Dersin amacı, Lisans Öğrencilerine metalurji ve malzeme mühendisliğinin temel uygulamalarını kavratmak ve malzeme bilimi, metalografi, X-ışınları analizi, SEM-EDS, Termal Analiz, Seramik bilimi (Seramik Hammaddeler), mekanik özellikler, metallerin ısıl işlemi ve üretim metalurjisi (elektro metalurji, liç işlemleri, parçalanma reaksiyonları-kinetik vb) ile alakalı derslerde teorik olarak öğretilen bilgilerin ilgili endüstriyel standartlara uygun şekilde pratik uygulamasının yaptırılması, standartların öğrencilere kavratılmasıdır. Ayrıca, öğrencilerin bilgilerini tasarım ve uygulamalar yönünde kullanmalarını sağlamak; bu deneylerde öğrenciye mühendislik bilgilerini uygulama, laboratuvar çaplı deney tasarlayıp yürütebilme ve deney sonuçlarını analiz etme becerisi kazandırmak; endüstride karşılacak problemleri tanımak; öğrenciye takım çalışması ve sözlü - yazılı iletişim kurabilme becerisi kazandırmak bu dersin amaçları dahilindedir. |
Dersin İçeriği | Dersin içeriği aşağıdaki deneylerden oluşmaktadır. -Isıl İşlem-1 (Su verme, Normalizasyon, Temperleme, Sertleşebilirlik), -Metalografik İnceleme-1 (Mikro inceleme, Demir Esaslı Malzemelerin Mikroyapı Tanımlamaları), -Metalik Malzemelerin Mekanik Deneyleri-1 (Çekme, Sertlik, Darbe ve Burma Deneyleri), -Döküm-1 (Kalıplama, Demir Dökümü, Döküm Simülasyonu), -Difüzyonla Yüzey Sertleştirme (Karbürleme), -Korozyon (Ağırlık kaybı, Tafel Eğrileri, Elektrokimya), -Seramik Hammaddelerin Karakterizasyonu (Doğal Hammadde, Tane Boyut Analizi, DTA, SEM, XRD Analizleri), -Toz Metalurjisi (Görünür yoğunluk, Toz akış hızı, Toz presleme), - Cevherlerin Liçi ve Liç Çözeltilerinden Elektro Redüksiyonla Geri Kazanımı, - Parçalanma Reaksiyonlarının Kinetik Uygulamaları, - Laboratuvar Uygulamalarında İş sağlığı ve Güvenliği. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Malzeme Bilimi, elektrokimyasal korozyonun temel ilkeleri ve malzemelere uygulanan mekanik işlemler, ısıl işlem, yüzey sertleştirme işlemleri ve döküm teknikleri hakkında bilgi sahibi olunur ve pratik uygulama yapılabilir. | ||
2 | Metalografi, x-ışınları analizi, seramik bilimi gibi derslerde teorik olarak öğretilen derslerin pratik uygulaması yapılabilir. | ||
3 | Üretim yöntemleri ile üretim parametreleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve deney sonuçlarının yorumlanabilmesi | ||
4 | Laboratuvar çaplı deney tasarlayıp yürütebilme, proses dizaynı ve seçimi konusunda bilgi sahibi olunması. | ||
5 | Yazılı ve sözlü iletişim becerileri deneylerden önce, sonra ve deney sırasında yapılan konuşmalar ve deney sonuçlarının yazılı bir rapor olarak hazırlanması | ||
6 | İlgili deneylerin hangi ulusal/uluslararası standartlara göre yapıldığının kavranması |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Laboratuvarlarda Uyulacak Genel Kurallar | |
2 | Laboratuvar İş Sağlığı ve Güvenliği Bilgilendirme ve Sınavlar | |
3 | Demir Esaslı Malzemelerin (Çelikler) Normalizasyon, Sertleştirme ve Temperleme Isıl İşlemleri; Çeliklerin Sertleşebilirliği, Jominy Uçtan Su Verme Metodu (ASTM A-255 Standardına göre) | |
4 | Metalografik İnceleme-1 (Numune Hazırlama-ASTM E-3 standardına uygun olarak, Mikro inceleme, Demir Esaslı Malzemelerin Mikroyapı Tanımlamaları) | |
5 | Metalik Malzemelerin Mekanik Deneyleri-1 (Çekme-ISO 6892-1 standardına uygun, Sertlik (ASTM D785 Rockwell sertlik ölçümü, TSE ISO 6506-1 Brinell Sertlik Ölçümü için), Darbe (TSE EN ISO 148 ve ASTM E23 e uygun olarak) ve Burma Deneyleri) | |
6 | Döküm-1: Kalıplama, Demir Esaslı Malzemelerin Dökümü-TSE EN 12890 Standardına uygun şekilde ve Döküm Simülasyonu | |
7 | Difüzyonla Yüzey Sertleştirme (Kutu Karbürleme)-ASTM G79-83 standardına uygun olarak. | |
8 | Korozyon (Ağırlık kaybı, Tafel Eğrileri, Elektrokimya)-ASTM G1, G5, G31 ve G59 a uygun şekilde. | |
9 | Seramik Hammaddelerin Karakterizasyonu (Doğal Hammadde-ASTM C371-1 e göre elek analizi, Tane Boyut Analizi, DTA, SEM, XRD Analizleri) | |
10 | Toz Metalurjisi (Görünür yoğunluk-ISO 3923 e göre, Toz akış hızı-ISO 4490 a göre, Toz presleme) | |
11 | Cevherlerin Liçi ve Liç Çözeltilerinden Elektro Redüksiyonla Geri Kazanımı-ASTM-D4874 standardına uygun şekilde. | |
12 | Parçalanma Reaksiyonlarının Kinetik Uygulamaları | |
13 | Laboratuvar Uygulamalarında İş sağlığı ve Güvenliği | |
14 | Telafi Deneyleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları dönem başında toplu olarak SABİS e yüklenecektir. |
Ders Kaynakları | -Malzeme ve Metalurji Laboratuvarı-I Deney Föyü |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | X | |||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Malzeme Bilimi, elektrokimyasal korozyonun temel ilkeleri ve malzemelere uygulanan mekanik işlemler, ısıl işlem, yüzey sertleştirme işlemleri ve döküm teknikleri hakkında bilgi sahibi olunur ve pratik uygulama yapılabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Metalografi, x-ışınları analizi, seramik bilimi gibi derslerde teorik olarak öğretilen derslerin pratik uygulaması yapılabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Üretim yöntemleri ile üretim parametreleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve deney sonuçlarının yorumlanabilmesi | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Laboratuvar çaplı deney tasarlayıp yürütebilme, proses dizaynı ve seçimi konusunda bilgi sahibi olunması. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Yazılı ve sözlü iletişim becerileri deneylerden önce, sonra ve deney sırasında yapılan konuşmalar ve deney sonuçlarının yazılı bir rapor olarak hazırlanması | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | İlgili deneylerin hangi ulusal/uluslararası standartlara göre yapıldığının kavranması |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Sözlü Sınav | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. İş Sağlığı ve Güvenliği | 0 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 25 | 25 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 14 | 14 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 208 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |