Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Alaşımlar | MMM 410 | 8 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN CAN KURNAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Demir dışı metal ve alaşımları, bu alaşımların özellikleri, kullanım alanları, hazırlanmaları, alaşımlarda görülen mikroyapılar ve fazlar, bu fazların oluşum mekanizmaları hakkında bilgi vermek. |
Dersin İçeriği | Teknolojide çok önemli yere sahip olan demir dışı metalik alaşımların kimyasal, fiziksel ve mekanik özellikleri, alaşımlama ile değişen iç yapılar ve özelliklere etkisi, alaşımların kullanım alanları, servis şartlarında özelliklerin nasıl etkili olduğu ve teknolojide ki önemi bu ders kapsamında öğretilmektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Metallerin tanımı, periyodik tablodaki yeri ve genel özelliklerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Alaşım, alaşımlama ve alaşım yapılarında görülebilecek muhtemel yapıları kavrar | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | alaşım sistemlerinde olabilecek intermetalik fazların kimyasal bileşimlerini ve katı eriyik sınırlarını tahmin etmek için gerekli hesaplamaları uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Alaşım sistemlerindeki düzenli düzensiz yapıları ve bu yapıların malzeme üzerini etkilerini kavrar. | Anlatım, | |
5 | Aluminyum ve alaşımlarının özelliklerini, yaygın alaşımlarını ve önemli standartlarını kavrar, yorumlar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Bakır ve alaşımlarının özelliklerini, yaygın alaşımlarını ve önemli standartlarını kavrar, yorumlar ve uygular. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Anlatım, | |
7 | Çinko ve alaşımlarının özelliklerini, yaygın alaşımlarını ve önemli standartlarını kavrar, yorumlar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Magnezyum ve alaşımlarının özelliklerini, yaygın alaşımlarını ve önemli standartlarını kavrar, yorumlar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Titanyum ve alaşımlarının özelliklerini, yaygın alaşımlarını ve önemli standartlarını kavrar, yorumlar ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Süper alaşımlar ve özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | Spesifik konularda araştırma | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Periyodik tablo, metaller ve özellikleri | Bölüm 1 |
2 | Birincil yer alan katı eriyikler, Home-Rothery kuralları | Bölüm 2 |
3 | Alaşımlarda faz diyagramları, solidüs ve liküdüs eğrilerinin oluşumu, birincil katı çözünürlük sınırları, ara yer katı eriyikleri | Bölüm 2 |
4 | Ara kimyasal bileşikler, Elektrokimyasal bileşikler | Bölüm 2 |
5 | Boyut faktörü bileşikleri, Elektron bileşikleri | Bölüm 2 |
6 | Alaşımlarda düzenlilik ve düzensizlik, Uzun ve Kısa Mesafede Düzenlilik, Düzenli Yapıların Özellikler Üzerine Etkisi | Bölüm 2 |
7 | Aluminyum ve alaşımları, aluminyumun özellikleri, aluminyuma alaşım elementlerinin etkileri alaşımlarının sınıflandırılması, standartlar ve karşılaştırılmaları, işlem ve döküm alaşımları | Bölüm 3 |
8 | Aluminyum alaşımlarının hazırlanması, mekanik işlemleri, ve aluminyum alaşımlarına uygulanan başlıca ısıl işlemler | Bölüm 3 |
9 | Bakır ve alaşımları, bakırın özellikleri, bakıra alaşım elementlerinin etkileri | Bölüm 4 |
10 | Bronzlar, Pirinçler ve Kupro-nikel alaşımları, hazırlanması, özellikleri, kullanım alanları ve ısıl işlemleri | Bölüm 4 |
11 | Çinko ve alaşımları, çinkonun özellikleri, çinkoya alaşım elementlerinin etkileri | Bölüm 5 |
12 | Magnezyum alaşımları, standartları, özellikleri ve alaşım elementlerinin etkileri | Ders notu |
13 | Titanyum alaşımları, standartları, özellikleri ve alaşım elementlerinin etkileri | Ders notu |
14 | Süper alaşımlar ve özellikleri | Ders notu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yılmaz F., Şen U., Alaşımların Yapı ve Özellikleri, Sakarya Üniversitesi Basım Evi, Yayın no: 18, Sakarya, 1996. Şen U., Ders notu, Sakarya Üniversitesi, 2012 |
Ders Kaynakları | 1. R. E. Smallman, R. J. Bishop, Modern Physical Metallurgy and Materials Engineering, Butterworth-Heinemann, Oxford, 1999 2. W.D.Callister, Materials Science and Engineering, John Wiley & Soons Inc. , Kanada, 1990 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Metallerin tanımı, periyodik tablodaki yeri ve genel özelliklerini kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Alaşım, alaşımlama ve alaşım yapılarında görülebilecek muhtemel yapıları kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | alaşım sistemlerinde olabilecek intermetalik fazların kimyasal bileşimlerini ve katı eriyik sınırlarını tahmin etmek için gerekli hesaplamaları uygular | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Alaşım sistemlerindeki düzenli düzensiz yapıları ve bu yapıların malzeme üzerini etkilerini kavrar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Aluminyum ve alaşımlarının özelliklerini, yaygın alaşımlarını ve önemli standartlarını kavrar, yorumlar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Bakır ve alaşımlarının özelliklerini, yaygın alaşımlarını ve önemli standartlarını kavrar, yorumlar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Çinko ve alaşımlarının özelliklerini, yaygın alaşımlarını ve önemli standartlarını kavrar, yorumlar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Magnezyum ve alaşımlarının özelliklerini, yaygın alaşımlarını ve önemli standartlarını kavrar, yorumlar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Titanyum ve alaşımlarının özelliklerini, yaygın alaşımlarını ve önemli standartlarını kavrar, yorumlar ve uygular | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Süper alaşımlar ve özellikleri | |||||||||||||||||||||||||||||||
11 | Spesifik konularda araştırma |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 25 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |