Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitim Araştırmaları OEO 019 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Bilimsel Araştırma Yöntemleri

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ
Dersi Verenler Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Feyza GEZGİÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, özel gereksinimli öğrencilere yönelik gerçekleştirilen araştırmaları inceleme ve araştırmalardan yeni bilgiler edinerek uygulamada kullanmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Özel eğitimde araştırmalarının önemi ve tarihi gelişimi, özel eğitim alanında gerçekleştirilen nitel araştırma, nicel araştırma, tek denekli araştırmaların incelenmesi, alanda gereksinim duyulan bir konuda araştırma önerisi geliştirme.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özel eğitim alanındaki araştırmalara ulaşmak için tarama yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Tarama yaptığı alanda elde ettiği sonuçları belirlediği ölçütlere göre değerlendirir. Problem Çözme,
3 Belirlendiği araştırmaların hangi araştırma yöntemi ile gerçekleştirildiğini söyler. Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Bir makalenin bölümlerini ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Belirlediği makaledeki araştırmayı özetler. Problem Çözme, Tartışma, Anlatım,
6 Ulusal dergilerdeki makaleleri inceleyerek özel eğitim alanındaki çalışmaları temalandırır. Proje, Mikro Öğretim, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders içeriğinin tanıtımı
1
1
2 Yüksek lisans tezlerinin sunumu
3 Etik nedir?, Bilimsel araştırma nedir? Neden gereklidir? Bilimsel araştırmalarda etik, yayın etiği, intihal, Etik dışı davranışların müeyyideleri, APA 7 incelemesi, Yasalarda etik ve raporlaştırma sürecinde etik, dergilerin kalitesi; SSCI, SCI, ISI, ESCI, AHCI, impact faktörü, alan indeksi, diğer endeksler, farklı indexlerde taranan özel eğitim dergileri
3
4 Değişken, değişken türleri, evren-örneklem, örnekleme yöntemleri (HERKES) Nicel araştırmalar, özellikleri, türleri, (problem cümlesi, evren-örneklem
4
4
5 Nicel araştırma örneklerinin incelenmesi
5
6 Nitel araştırmalar, özellikleri, türleri
6
7 Betimsel ve İçerik Analiz Örneklerinin incelenmesi
7
8 Odak grup görüşmesi ve odak grup görüşmesini kapsayan tez ve makalelerin incelenmesi, Doküman analizi (tez ya da makale örneklerinin incelenmesi
8
9
9 Karma araştırma yöntemi
9
10
10 Karma araştırma yöntemi örneklerinin incelenmesi
10
11
11
11 Eylem araştırması
12
12 Eylem araştırması örneklerinin incelenmesi
12
13 Meta analiz, Meta Sentez ve örneklerinin incelenmesi
13
13
14 Eksik kalan yetişmeyen konuların işlenmesi ve araştırma önerilerinin sunumu
14
14
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Özel eğitim alanındaki araştırmalara ulaşmak için tarama yapar 4 1 4 5 2 4 5 4 5 5 2 2 2 3 2
2 Tarama yaptığı alanda elde ettiği sonuçları belirlediği ölçütlere göre değerlendirir. 4 2 4 4 2 4 5 4 5 4 2 2 2 2 2
3 Belirlendiği araştırmaların hangi araştırma yöntemi ile gerçekleştirildiğini söyler. 4 2 5 4 2 4 5 4 4 4 2 2 2 2 2
4 Bir makalenin bölümlerini ifade eder.
5 Belirlediği makaledeki araştırmayı özetler. 4 2 5 4 2 4 5 4 3 4 2 2 2 2 2
6 Ulusal dergilerdeki makaleleri inceleyerek özel eğitim alanındaki çalışmaları temalandırır. 5 3 4 4 3 4 5 4 5 4 2 3 2 3 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 20
Toplam 50
1. Final 50
Toplam 50
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)