Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Zy'de Sosyal Beceri Öğretimi | OEO 013 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin özel eğitimde sosyal becerilerin tanımı ve kapsamını ayırt etmelerini sağlamak ve zihin yetersizliği olan bireylere sosyal becerilerin kazandırılmasına yönelik müdahale planlamalarını ve uygulamalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Sosyal beceriyi tanımlama; sosyal becerilerin önemi; sosyal becerilerin yararları; sosyal becerinin öğrenilmesi; sosyal beceri öğretiminin unsurları; sosyal beceri öğretiminde dikkat edilecek noktalar; sosyal beceri öğretiminde kullanılan yöntemler; sosyal beceri öğretimine hazırlık; sosyal beceri öğretimi planlama; sosyal beceri öğretimi taslağı hazırlama; sosyal beceri öğretimini uygulama. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal beceriyi tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Sosyal becerilerin önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Sosyal becerilerin yararlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Sosyal beceri öğretiminin unsurlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Sosyal beceri öğretiminde dikkat edilecek noktaları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
6 | Sosyal becerin nasıl değerlendirileceğini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
7 | Sosyal beceri öğretim yöntemlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
8 | Sosyal beceri öğretimini planlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriğinin ve kaynakların tanıtımı | |
2 | Sosyal beceri ve sosyal yeterlik | |
3 | Sosyal becerilerin değerlendirilmesinde kullanılan yöntemler | |
4 | Sosyal beceri öğretim yöntemleri: Doğrudan öğretim | |
5 | Sosyal beceri öğretim yöntemleri: Sosyal öyküler | |
6 | Sosyal beceri öğretim yöntemleri: Bilişsel süreç yaklaşımı | |
7 | Sosyal beceri öğretim yöntemleri: Fırsat öğretimi | |
8 | Ara sınav haftası | |
9 | Sosyal beceri öğretim yöntemleri: Video modelle öğretim | |
10 | Sosyal beceri öğretim yöntemleri: Akran aracılı müdahaleler | |
11 | Sosyal beceri öğretim yöntemleri: Yaratıcı drama | |
12 | Sosyal beceri öğretim yöntemleri: Kendini yönetme | |
13 | Akran zorbalığı | |
14 | Sosyal yeterliliklerin geliştirilmesinde işbirliği |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Öncül, N., ve Çifci, Tekinarslan, İ. (2018). Özel Eğitimde Sosyal Uyum Becerilerinin Öğretimi-2: Sosyal Becerilerin Öğretimi. Ankara: Vize Akademik. 2. Vuran, S. (2013). Sosyal Yeterliklerin Geliştirilmesi. Ankara: Vize Yayıncılık |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyal beceriyi tanımlar. | 1 | 5 | 0 | 1 | 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 5 | 0 | 0 | |
2 | Sosyal becerilerin önemini açıklar. | 1 | 5 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 1 | 2 |
3 | Sosyal becerilerin yararlarını açıklar. | |||||||||||||||
4 | Sosyal beceri öğretiminin unsurlarını açıklar. | |||||||||||||||
5 | Sosyal beceri öğretiminde dikkat edilecek noktaları açıklar. | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 |
6 | Sosyal becerin nasıl değerlendirileceğini açıklar. | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 | 0 |
7 | Sosyal beceri öğretim yöntemlerini açıklar. | 0 | 5 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 |
8 | Sosyal beceri öğretimini planlar. | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 25 |
1. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|