Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Zy'de Sosyal Beceri Öğretimi OEO 013 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin özel eğitimde sosyal becerilerin tanımı ve kapsamını ayırt etmelerini sağlamak ve zihin yetersizliği olan bireylere sosyal becerilerin kazandırılmasına yönelik müdahale planlamalarını ve uygulamalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Sosyal beceriyi tanımlama; sosyal becerilerin önemi; sosyal becerilerin yararları; sosyal becerinin öğrenilmesi; sosyal beceri öğretiminin unsurları; sosyal beceri öğretiminde dikkat edilecek noktalar; sosyal beceri öğretiminde kullanılan yöntemler; sosyal beceri öğretimine hazırlık; sosyal beceri öğretimi planlama; sosyal beceri öğretimi taslağı hazırlama; sosyal beceri öğretimini uygulama.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal beceriyi tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Sosyal becerilerin önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Sosyal becerilerin yararlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Sosyal beceri öğretiminin unsurlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Sosyal beceri öğretiminde dikkat edilecek noktaları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Sosyal becerin nasıl değerlendirileceğini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
7 Sosyal beceri öğretim yöntemlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
8 Sosyal beceri öğretimini planlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders içeriğinin ve kaynakların tanıtımı
2 Sosyal beceri ve sosyal yeterlik
3 Sosyal becerilerin değerlendirilmesinde kullanılan yöntemler
4 Sosyal beceri öğretim yöntemleri: Doğrudan öğretim
5 Sosyal beceri öğretim yöntemleri: Sosyal öyküler
6 Sosyal beceri öğretim yöntemleri: Bilişsel süreç yaklaşımı
7 Sosyal beceri öğretim yöntemleri: Fırsat öğretimi
8 Ara sınav haftası
9 Sosyal beceri öğretim yöntemleri: Video modelle öğretim
10 Sosyal beceri öğretim yöntemleri: Akran aracılı müdahaleler
11 Sosyal beceri öğretim yöntemleri: Yaratıcı drama
12 Sosyal beceri öğretim yöntemleri: Kendini yönetme
13 Akran zorbalığı
14 Sosyal yeterliliklerin geliştirilmesinde işbirliği
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Öncül, N., ve Çifci, Tekinarslan, İ. (2018). Özel Eğitimde Sosyal Uyum Becerilerinin Öğretimi-2: Sosyal Becerilerin Öğretimi. Ankara: Vize Akademik.

2. Vuran, S. (2013). Sosyal Yeterliklerin Geliştirilmesi. Ankara: Vize Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Sosyal beceriyi tanımlar. 1 5 0 1 2 1 0 1 0 0 1 5 0 0
2 Sosyal becerilerin önemini açıklar. 1 5 0 1 1 1 1 1 0 0 0 5 5 1 2
3 Sosyal becerilerin yararlarını açıklar.
4 Sosyal beceri öğretiminin unsurlarını açıklar.
5 Sosyal beceri öğretiminde dikkat edilecek noktaları açıklar. 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0
6 Sosyal becerin nasıl değerlendirileceğini açıklar. 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 5 0 0
7 Sosyal beceri öğretim yöntemlerini açıklar. 0 5 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0
8 Sosyal beceri öğretimini planlar. 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Uygulama) 25
1. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)