Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osb'de Temel Becerilerin Kazandırılması OEO 009 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı, öğrencilere otizm spektrum bozukluğu olan çocukların eğitimindeki temel becerileri kazandırılmasıdır.

 

Dersin İçeriği

Bu derste, özel eğitim öğretmen adaylarının otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarla çalışırken nasıl eğitsel kontrol kuracakları öğretilecektir.

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Otizm Spektrum Bozukluğunu tanımlar Tartışma, Anlatım, Örnek Olay,
2 OSB'de temel beceri alanlarını tanımlar Tartışma,
3 OSB'de temel beceri alanlarının önemini tartışır Gözlem,
4 OSB'de temel becerilerin hangi yöntemlerle öğretileceğini açıklar Gezi / Gözlem,
5 OSB'de temel becerilerin öğretiminde kullanılan yöntemleri eğitim ortamlarında öğrencilere nasıl uyarlayacağını tartışır Rol Oynama,
6 OSB olan bireylerin temel becerilerinin nasıl değerlendirilebileceğini açıklar Gezi / Gözlem,
7 OSB olan bireylere temel eşleme becerilerinin nasıl öğretileceğini tartışır
8 OSB olan bireylere temel taklit becerilerinin nasıl öğretileceğini tartışır
9 OSB olan bireylere temel alıcı dil becerilerinin nasıl öğretileceğini tartışır
10 OSB olan bireylere oyun becerilerinin nasıl öğretileceğini tartışır
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Otizm spektrum bozukluğu
2 Otizm spektrum bozukluğu olan bireyler için temel beceriler
3 Otizm spektrum bozukluğunda temel becerilerin öğretimi
4 Eşleme becerilerinin öğretimi
5 Sınıflama becerilerinin öğretimi
6 Temel taklit becerilerinin öğretimi
7 İki basamaklı taklit becerilerinin öğretimi
8 Vize
9 Temel alıcı dil becerilerinin öğretimi
10 İki basamaklı alıcı dil becerilerinin öğretimi
11 Ortak dikkat becerilerinin öğretimi
12 İfade edici dil becerilerinin öğretimi
13 Temel becerilerin öğretiminde yöntem ve teknikler: ayrık denemeli öğretim, temel tepki öğretimi, pekiştirme, ipucu sunma, hata düzeltme.
14 Temel becerilerin öğretiminde yöntem ve teknikler: ayrık denemeli öğretim, temel tepki öğretimi, pekiştirme, ipucu sunma, hata düzeltme.
Kaynaklar
Ders Notu

Hannah, L. (2001). Teaching young children with autistic spectrum disorders to learn. A pratical guide fro parents and staff in general education classrooms and preschools. London/UK: The National Autistic Society

Ders Kaynakları

American Psychiatric Association (2013) Fifth Edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5).
Kırcaali-İftar, G. ve Tekin-İftar, E. (2012). Otizm spektrum bozukluklarına yönelik program örnekleri. E. Tekin (Ed.). Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri içinde, (s. 239-265). Ankara: Vize Yayıncılık.
Kırcaali-İftar, G. (2003). Otistik Özellik Gösteren Çocuklara İletişim Becerilerinin Kazandırılması. İstanbul: YA-PA.
Kırcaali-İftar, G. (2007). Otizm Spektrum Bozukluğu. İstanbul: Daktylos Yayınları.
Lovaas, O. I. (2003). Teaching individuals with developmentay delays: Basic intervention techniques. Austin, Texas: Pro-Ed.
Scheuerman, B. ve Webber, J. (2002). Autism. U.K.: Wadsworth Group.

 

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 0 MB
0 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Otizm Spektrum Bozukluğunu tanımlar 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
2 OSB'de temel beceri alanlarını tanımlar
3 OSB'de temel beceri alanlarının önemini tartışır
4 OSB'de temel becerilerin hangi yöntemlerle öğretileceğini açıklar
5 OSB'de temel becerilerin öğretiminde kullanılan yöntemleri eğitim ortamlarında öğrencilere nasıl uyarlayacağını tartışır
6 OSB olan bireylerin temel becerilerinin nasıl değerlendirilebileceğini açıklar
7 OSB olan bireylere temel eşleme becerilerinin nasıl öğretileceğini tartışır
8 OSB olan bireylere temel taklit becerilerinin nasıl öğretileceğini tartışır
9 OSB olan bireylere temel alıcı dil becerilerinin nasıl öğretileceğini tartışır
10 OSB olan bireylere oyun becerilerinin nasıl öğretileceğini tartışır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 40
Toplam 100
1. Final 45
1. Yıl İçinin Başarıya 55
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Kısa Sınav 2 8 16
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 88
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,52
Dersin AKTS Kredisi 4