Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi EBB 305 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA BAYRAKCI
Dersi Verenler Prof.Dr. MUSTAFA BAYRAKCI, Doç.Dr. MEHMET EMİN USTA, Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMET BAKİ MİNAZ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Filiz Bacaksız

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Yönetim biliminin sunduğu temel yaklaşımları ve bakış açılarını kullanarak bir eğitim sistemi içinde sistemin işleyişini analiz edebilme, Dünya'da ve Türkiye'de eğitim ve okul yönetiminde benimsenmiş çağdaş yaklaşım ve stratejileri kavrayabilme.

Dersin İçeriği

Yönetim ile ilgili genel kavramlar bilgisi; yönetim bilimi kuramları; yönetim modelleri; yönetim süreçleri; eğitim yönetimi ve okul yönetiminin kendine özgü yönleri; çağdaş eğitim sistemleri; Türk eğitim sisteminin örgütsel yapısı; yerinden yönetim; öğretim liderliği; okul yönetiminde psikolojik boyut; etkili okul ve okul geliştirme; eğitimde stratejik yönetim, toplam kalite, benchmarking,akreditasyon uygulamaları, Türk eğitim sisteminin sorunları.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları ilişkilendirerek açıklar. Problem Çözme,
3 Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimini sorgular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişine ilişkin özellikleri irdeleyebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Türk eğitim sisteminin yapısal ve işleyiş özelliklerini açıklar. Problem Çözme, Mikro Öğretim,
6 Türk eğitim sisteminin yasal dayanaklarını tartışır. Tartışma, Beyin Fırtınası,
7 Eğitim yönetimi ve okul yönetimini ilişkilendirerek inceleyebilir. Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
8 Okulun yönetsel süreçlerini ilişkilendirerek açıklar. Mikro Öğretim, Proje, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yönetim ile ilgili genel kavramlar bilgisi
2 Yönetim bilimi kuramlar
3 Yönetim modelleri ve yönetim süreçleri
4 Eğitim yönetimi ve okul yönetiminin kendine özgü yönleri
5 İngiltere, Fransa, Almanya, Finlandiya ve ABD eğitim sistemleri
6 Türk eğitim sisteminin örgütsel yapısı ve işleyişi
7 Ara Sınav
8 Türk eğitim sisteminin yasal ve siyasal ve ekonomik belirleyicileri
9 Sayılarla Türk eğitim sistemi ve sorunları; Türk eğitim sisteminde nitelik sorunları
10 OECD ve The World Bank eğitim raporlarından dünyaya bakış
11 Etkili okul ve okul geliştirme
12 Yerinden yönetim ve öğretim liderliği
13 Eğitimde stratejik yönetim, toplam kalite, benchmarking, akreditasyon uygulamaları
14 Okul yönetiminde psikolojik boyut ve yönetici-öğretmen ilişkileri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi Pegem Yayıncılık

Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi Anı Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2 Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları ilişkilendirerek açıklar.
3 Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimini sorgular.
4 Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişine ilişkin özellikleri irdeleyebilir.
5 Türk eğitim sisteminin yapısal ve işleyiş özelliklerini açıklar.
6 Türk eğitim sisteminin yasal dayanaklarını tartışır.
7 Eğitim yönetimi ve okul yönetimini ilişkilendirerek inceleyebilir.
8 Okulun yönetsel süreçlerini ilişkilendirerek açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 10 10
Final 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3