Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Bakım Gerektiren Hastalarda Diş Hekimliği | DIS 212 | 4 | 1 + 0 | 1 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NESLİHAN YILMAZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi NESLİHAN YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları |
|
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Özel bakım gerektiren hastalarda (bedensel ve zihinsel engelliler, sistemik hastalıkları olanlar, yaşlılar, yatağa bağlı hastalar v. b) ağız sağlığını korumak ve uygun tedavi yaklaşım biçimlerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Özel bakım gerektiren kişilerin tanımı, kapsamı, terminolojisi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Özel bakım Diş Hekimliğinin kapsamını öğrenir. | Anlatım, | |
2 | Engelli, yaşlı, sistemik ve ruhsal hastalıkları olan bireylerin ağız sağlık hizmetlerine erişimi ve karşılaştıkları engellerin farkında olur. | Anlatım, | |
3 | Özel bakım gerektiren hastalarla doğru iletişim kurma yollarını öğrenir. | Anlatım, | |
4 | özel bakım gerektiren hastalarda diş hekimi kliniğinde doğru yaklaşım ve tedavi şekillerini öğrenir. | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Özel bakım gerektiren bireylerin tanımı ve özel bakım gerektiren hastalarda diş hekimliğinin kapsamı ve epidemiyolojisi, ağız sağlığı hizmetlerine erişimde engeller | |
2 | Özel bakım kapsamında yer alan hasta gruplarının sınıflandırması, yasal prosedürler ve hasta onayları | |
3 | Görme , işitme ve konuşma engelli hastalarla iletişim, ağız ve diş sağlığının korunması ve tedavi yaklaşımları | |
4 | Zihinsel engellilerde ağız ve diş sağlığının korunması ve tedavi yaklaşımları | |
5 | Bedensel engellilerde ağız ve diş sağlığının korunması ve tedavi yaklaşımları | |
6 | Engelli hasta yakınları ve bakıcılarının eğitimi , ağız bakım teknikleri, özel araç ve gereçleri , protez bakımı | |
7 | Sistemik hastalıkları olan bireylerde ağız ve diş sağlığı (Kardiyovasküler sistem ve solunum sistem hastalıkları olan bireylerde dental yaklaşım) | |
8 | Sistemik hastalıkları olan bireylerde ağız ve diş sağlığı (Endokrin sistem ve gastrointestinal sistem hastalıkları olan bireylerde dental yaklaşım) | |
9 | Demans, Alzheimer, Parkinson hastalıkları olan yaşlılarda ağız sağlığının korunması ve hastalıklarının tedavisi | |
10 | Yatağa bağlı, yoğun bakım, entübe, terminal hastalarda ağız bakımı | |
11 | Ruhsal sağlık sorunu olan hastalarla iletişim ve tedavi yaklaşımları | |
12 | Baş ve boyun bölgesinden radyoterapi alan hastalar | |
13 | Kemoterapi alan ve kemik iliği transplantasyonu yapılmış hastalar | |
14 | Kanama diyatezi olan hastalara yaklaşım |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Special care in Dentistry , Scully C, Diz Dios P, Kumar N , 2007 , Elsevier. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleğin gerektiği, tüm temel tıp bilimleri alanında bilgi ve donanıma sahiptir, klinik ve sosyal bilimlere ait bilgileri edinmiştir ve bunları tüm meslek hayatı boyunca uygular. Diş hekimliği tarihi, tıp ahlakı ve adli diş hekimliği konusunda gereken ölçüde bilgi ve hassasiyete sahiptir. | ||||||
2 | Diş hekimi olarak, ağız, çene, diş ve tüm oral dokuların, hücre, doku, organ ve sistem bazında yapı ve fonksiyonlarını tanımlar. | ||||||
3 | Hastaların tıbbi durumlarının, semptomlarının, laboratuvar sonuçlarının ve ilaç etkileşimlerinin değerlendirmesini yapar. Çeşitli sistemik hastalıklar ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve bu tip durumlarda alınması gereken önlemleri uygular. | ||||||
4 | Ağız, çene, diş ve tüm oral dokularda oluşabilen yapı ve fonksiyon değişikliklerini değerlendirir, tanı koyar ve teşhis ve tedavi planlaması yapar. | ||||||
5 | Çocuk ve yetişkinlerde tüm koruyucu, önleyici işlemleri bilir, klinikte uygulayabilir ve hasta takibi yapabilir. | ||||||
6 | Toplum ağız, diş sağlığı koruyucu ve destekleyici işlemleri bilir ve hazırlanmış program ve projelere katılabilir, uygulayabilir. | ||||||
7 | Tüm ağız, çene, diş ve oral dokuları ilgilendiren hastalıkların, anomalilerin, bozuklukların tedavilerinde disiplin içi ve disiplinler arası tedavi planlamalarında yer alır, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek tedaviler yapar, gerektiğinde alanında uzman sağlık çalışanlarından görüş ve yardım alır. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesi çerçevesinde, diş hekimliği bilgilerini takip eder, mesleki ve akademik alanlarda öğrendiği güncel bilgileri kullanır. | ||||||
9 | Diş hekimliği alanında teknik ekipmanı, teşhis ve tedaviye özgü olan cihaz ve aletleri ve malzemeleri tanır ve etkili bir şekilde kullanır. | ||||||
10 | Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ile ve bulunduğu ortamda çalışan kişilerle her türlü iletişiminde etik kurallar çerçevesinde güven ve saygıya dayalı nitelikli iletişim kurar. Hasta mahremiyetine, enfeksiyon kontrolüne, radyasyon güvenliği ve tıbbi atık yönetmeliklerine uygun davranır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Özel bakım Diş Hekimliğinin kapsamını öğrenir. | ||||||||||
2 | Engelli, yaşlı, sistemik ve ruhsal hastalıkları olan bireylerin ağız sağlık hizmetlerine erişimi ve karşılaştıkları engellerin farkında olur. | ||||||||||
3 | Özel bakım gerektiren hastalarla doğru iletişim kurma yollarını öğrenir. | ||||||||||
4 | özel bakım gerektiren hastalarda diş hekimi kliniğinde doğru yaklaşım ve tedavi şekillerini öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 2 | 14 | 28 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 60 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |