Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyat ve Dil Öğretimi ELT 305 5 6 + 0 6 8
Ön Koşul Dersleri

Bu dersi almak için ön koşul bulunmamaktadır.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ALİ İLYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Burcu KOÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İlgili ders, birbirinden bağımsız iki alan olan edebiyat ve dil öğretiminin birbirleriyle olan yakın ilişkilerini ortaya koyarak, öğrencilere edebi metinlerin dil öğretim sürecine nasıl dahil edilebileceğini, buna dair öne sürülen kuram ve yakkaşımları, uygulama örneklerini öğretmeyi ve onların mikro öğretimler yoluyla bunların işlevselliğini test etmelerine yardımcı olmayı amaçlar. Süreç içerisinde, farklı edebi türlerin metinsel özelliklerinin, dil öğretim sürecindeki farklı amaçlar ve öğrenci profillerine hitap etmek amacıyla etkili bir araç olarak kullanılabileceği ve bu yolla özellikle dil farkındalığının kazandırılmasına önemli bir katkı sağlanacağı gösterilir. Edebiyatın dil öğretiminde kullanımına ilişkin farklı bakış açılarının doğruluğu, savlarının yakın bir incelemesi yapılarak sorgulanır. Sürecin sonuna doğru öğrencilerin edebiyatın dil öğretimindeki yerini kavramış, hangi metinsel özelliklerin nerelerde kullanılabileceğini özümsemiş, uygulamalara dair gözlem ve geri bildirimler ile kuramsal tabanı işlevsel hale getirmiş ve kendilerine özgü bir algı geliştirmiş olmaları beklenmektedir.

Dersin İçeriği

"Edebiyat" kavramının farklı tanımlarından yola çıkan ders, temel terimlerin tanımlanması ve edebiyatın dil öğretiminde kullanımının getireceği artıların ve eksilerin etraflıca tartışılması ile devam etmektedir. Sınıf içi tartışmalar ve dersler öğrencilerin "edebi dil" algısını değiştirmeyi ve günlük hayatta kullanılan dilden farklı, üst düzey söylem örneklerini içeren bir yapı olduğu izlenimini yok etmeyi amaçlamaktadır. Bu sayede, edebiyatın yalnızca ileri seviyedeki dil öğrenenleri için uygun olacağı anlayışını yıkmak en temel amaçlardandır. Farklı yaş ve dil düzeylerinde uygulanan çeşitli öğretim etkinliklerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi ile mikro öğretimler yoluyla elde edilecek uygulama dneyiminin bütünleştirilmesiyle, öğrencilerin edebiyatın dil öğretimi alanındaki konumuna ilişkin taze bir bakış açısı oluşturması hedeflenmektedir. Her türün temel özelliklerinin dil öğretimi merkezinde ele alınacağı bu derste, edebiyatın gerçek dil kullanımlarını en iyi sunan kaynakları barındırdığı, farklı üslup ve dil yapılarını tanıttığı, formal dil kullanımından farklılaşan yönlere dair bir farkındalık oluşturduğu ve güdülenmeye yardımcı olan karakterlerin yaşam deneyimlerini sınıf ortamına taşıdığı görülecek ve edebiyatın dil öğretimi ekseninde yeri ve önemi vurgulanacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Edebiyat ve dil eğitimi arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
2 Edebi metinlerin dil öğrenme sürecindeki yeri ve öneminin farkında olur. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
3 Edebiyatın dil öğretimi alanında kullanılmasına ilişkin farklı yaklaşımların özelliklerini açıklayabilir ve bunlara uygun öğretim ortamları tasarlayabilir. Anlatım, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
4 Materyaller içerisinde sunulan düşüncelere karşılaştırmalı bakma fırsatı bulduğu için kendine ait çıkarımlar yapabilir. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
5 Metinlere eleştirel bir gözle bakmanın önemini kavrar ve farklı türdeki metinleri eleştirel okuyabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
6 Metnin birincil anlamından öteye giderek alt anlamları ve gönderimleri yorumlayabilir. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
7 Farklı edebi türlerin farklı dil öğrenme amaçları doğrultusunda nasıl kullanılması gerektiğinine dair tartışmalara aktif olarak katılarak, kurama dayalı düşüncelerini savunabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Edebiyatın Sınıf İçeirisinde Kullanımına Genel Bir Bakış Literature and Language Teaching; Syf. 1-21
2 Edebiyatın Dil Öğretiminde Kullanımına İlişkin Yaklaşımlar Literature and Language Teaching; Syf. 22-47
3 Metinlerin Seçimi ve Değerlendirilmesi Literature and Language Teaching; Syf. 48-61
4 Edebi Metinlerde Kültürlerarasılık Literature and Language Teaching; Syf. 62-70
5 Kısa Öykülerin Dil Öğretiminde Kullanımı Literature and Language Teaching; Syf. 71-77
6 Kısa Öykülerin Dil Öğretiminde Kulanımı Literature and Language Teaching; Syf. 78-88
7 Romanın Dil Öğretiminde Kullanımı Literature and Language Teaching; Syf. 89-94
8 Romanın Dil Öğretiminde Kullanımı Seçilen Bir Romandan Örnekler
9 Ara Sınav Haftası
10 Şiirin Dil Öğretiminde Kullanımı Literature and Language Teaching; Syf. 94-109
11 Şiirin Dil Öğretiminde Kullanımı Literature and Language Teaching; Syf. 110-132
12 Tiyatro Eserlerinin Dil Öğretiminde Kullanımı Literature and Language Teaching; Syf. 133-161
13 Edebiyatın Kullanımı Üzerine Düşünme Literature and Language Teaching; Syf. 167-178
14 Bireysel Öğrenme Sürecinde Edebiyatın Yeri / Genel Tekrar Literature and Language Teaching; Syf. 179-188
Kaynaklar
Ders Notu

Ana Kaynak: Lazar, G. (2008). Literature and language teaching: A guide for teachers and trainers. Ernst Klett Sprachen.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İngilizce öğretim süreçlerini planlar.
2 İngilizce öğretimine uygun ortamlar organize eder.
3 İngilizce öğretiminde kullanılabilecek materyal ve kaynakları eleştirel bir gözle değerlendirir.
4 İngilizce öğretimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
5 İngilizce öğretiminde kullanılabilecek yazılım ve teknolojik kaynakların uygunluğuna karar verir.
6 Öğrencilerin bireysel özelliklerini göz önünde bulundurarak uygun öğrenme stratejilerini seçer.
7 Öğrencilerin konuşma, dinleme, okuma ve yazma becerilerini geliştirir.
8 Ölçme araç ve gereçlerini etkili bir biçimde kullanır
9 Toplumun ekonomik, sosyal, eğitimsel ihtiyaçlarına yönelik çözümler üretir.
10 Öğretmenlik mesleki yeterliliklerine ne derece sahip olduğunu irdeler.
11 Alanında yapılan akademik çalışmaları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder.
12 Yabancı dil olarak İngilizce öğrenme sürecinde kültürlerarası iletişimin önemine ilişkin düşüncelerini aktarır.
13 Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan bilgiye ulaşma yollarını anlatır.
14 Yabancı dil testleri geliştirir.
15 İngilizcenin günlük yaşamda kullanılmasını geliştirecek özgün etkinlikler tasarlar
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Edebiyat ve dil eğitimi arasındaki ilişkiyi açıklayabilir.
2 Edebi metinlerin dil öğrenme sürecindeki yeri ve öneminin farkında olur.
3 Edebiyatın dil öğretimi alanında kullanılmasına ilişkin farklı yaklaşımların özelliklerini açıklayabilir ve bunlara uygun öğretim ortamları tasarlayabilir.
4 Materyaller içerisinde sunulan düşüncelere karşılaştırmalı bakma fırsatı bulduğu için kendine ait çıkarımlar yapabilir.
5 Metinlere eleştirel bir gözle bakmanın önemini kavrar ve farklı türdeki metinleri eleştirel okuyabilir.
6 Metnin birincil anlamından öteye giderek alt anlamları ve gönderimleri yorumlayabilir.
7 Farklı edebi türlerin farklı dil öğrenme amaçları doğrultusunda nasıl kullanılması gerektiğinine dair tartışmalara aktif olarak katılarak, kurama dayalı düşüncelerini savunabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
1. Proje / Tasarım 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Proje / Tasarım 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 6 84
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 199
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,96
Dersin AKTS Kredisi 8