Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Program Geliştirme ELT 220 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Bu dersi almak için ön koşul bulunmamaktadır.

Önerilen Seçmeli Dersler

Önerilen seçmeli ders bulunmamaktadır. 

Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SERHAT ARSLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Burcu Koç

Arş. Gör. Elif Bozyigit

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin genel amacı, geleceğin yabancı dil öğretmenlerinin dünyayı kendi sınıflarının ötesinde keşfetmelerine yardımcı olmak ve onlara özellikle İngiliz Dili Eğitimi (ELT) alanında ilkokul, ortaokul, ve yükseköğretim dil öğretimi müfredat planlaması, uyarlama, tasarım, geliştirme ve uygulama ile ilgili prosedürleri öğretmektir. Aynı zamanda onlara dil öğretimi müfredatının öğelerini öğretmeyi amaçlamaktadır.


Ayrıntılı olarak incelendiğinde, bu ders (1), dil öğretmenleri, dil öğretim müfredatında yer alan temel konular ve uygulamalar hakkında bilgilendirmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, (2) öğrencilerin dil öğretim müfredatındaki ana kavramlar ve temalar ile dünyanın farklı yerlerinde farklı bağlamlarda uygulanan müfredatlar hakkında eleştirel bir bakış açısı edinmelerine yardımcı olmayı amaçlamaktadır. (3) Üçüncü olarak, bu ders öğrencilere müfredat değerlendirmesinin, gözden geçirilmesinin, uyarlanmasının, tasarlanmasının, geliştirilmesinin, uyumlaştırılmasının ve uygulanmasının farklı aşamalarında yer alan prensiplerin, uygulamaların ve prosedürlerin göze çarpan özelliklerini öğretmeyi amaçlamaktadır. Bu dersin bir diğer amacı ise, öğrencilerin ihtiyaç analizi yapmalarını ve dil öğretim müfredatı geliştirme prosedürlerini öğrencilerin, okulun ve eğitim ortamının ihtiyaçlarını dikkate alarak nasıl uygulayabileceklerini öğretmektir.

Dersin İçeriği

Bu ders, geleceğin dil öğretmenlerine dil öğretimi müfredat teorisi ve pratiğinin temellerini öğretmek ve dil öğretiminde müfredat tasarımı ve geliştirmenin önemini vurgulamak için tasarlanmıştır. Bu dersin ana amacı, ilköğretim, ortaöğretim ve üniversite eğitim müfredatını içeren dil öğretim programlarını analiz etmek, uyarlamak, geliştirmek ve uygulamaktır. Dersin başlangıcında, öğrencilerin "izlence", "müfredat", ve "program" gibi anahtar terimleri ve kavramları tam olarak anladıklarından emin olunmaktadır. Daha sonrasında, bu ders kapsamında öğrenciler, bir programın amaçlarına, hedeflerine, programlarına ve öğrenme çıktılarına, yeterliklerine ve standartlarına odaklanarak etkili bir dil öğretimi müfredatının bileşenlerini öğrenirler. Dünya genelinde farklı bağlamlarda farklı dil öğretim programlarının farklı uygulamalarının başarılı örnekleriyle sunulmakta, özellikleri üzerinde durmakta ve bu müfredatların analizi, uyarlanması ve uygulanması için prosedürleri öğrenmektedirler. Ayrıca, öğrenciler, bir programın ihtiyaçları ve hedefleri ışığında çeşitli farklı bağlamlarda etkili müfredat geliştirmek için yenilikçi bir bakış açısı benimsemeye odaklanmaktadır. Böylece öğrenciler, ihtiyaç analizi, hedef ve çıktı planlama, müfredat tasarımı, ders planlaması, öğretim yöntem ve materyallerinin seçimi ve dil öğretim müfredatının kalitesini iyileştirmek için değerlendirme yöntemlerini kapsamlı tartışma ve uygulama ile öğrenirler.

 
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 “Müfredat”, “İzlence” vb. gibi kavramların da içinde bulunduğu müfredat geliştirme alanında kullanılan temel terimler ve kavramlar hakkında bilgi sahibidir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Programa gelen iç ve dış etkileri ve bu etkilere etki eden faktörler üzerine kurulu müfredatın doğasını ve kapsamını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Dil eğitiminde program ve müfredat gelişiminin önemini açıklar ve müfredat ve izlence tasarımında yeni yönleri, eğilimleri, ve yaklaşımları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Müfredat tasarımının tarihsel geçmişini ve farklı müfredat türlerini (örn., içerik tabanlı, görev tabanlı, vb.) bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Müfredatın ana kaynaklarını (insan, finansal, politik, sosyal konular) bilir ve müfredat üzerindeki bağlamsal ve sosyo-kültürel etkileri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Amaçların, hedeflerin, programların ve öğrenim çıktılarının, yeterliklerin ve standartların önemini bilir ve bunları bir dil programında belirleyebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
7 Program değerlendirme, gözden geçirme, uyarlama, tasarım, geliştirme, uyumlaştırma ve uygulama aşamalarının farklı aşamalarında yer alan prensiplerin, uygulamaların ve prosedürlerin en temel özelliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
8 Program değerlendirme, gözden geçirme, uyarlama, tasarım, geliştirme, uyumlaştırma ve uygulama prosedürlerini bilir ve başarılı bir öğrenme çıktıları elde etmek için bir dil öğretim programının ihtiyaç ve hedeflerini göz önünde bulundurarak mevcut müfredatları değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
9 Müfredatın planlanmasında, tasarlanmasında, geliştirilmesinde, ve uygulanmasında kullanılabilecek prosedürlerin kullanımı yoluyla dil öğretiminin kalitesini iyileştirmek için program geliştirmenin temellerini bilir. Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap,
10 Ders planlamasının temel ilkelerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
11 Ders kitabı ve öğretim materyali değerlendirme ve adaptasyon prosedürlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
12 Otantik ve geliştirilmiş materyaller arasındaki farkı bilir ve otantik malzemeleri uyarlamak veya yeni materyaller oluşturmak için temel prosedürleri bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
13 Hem ders kitapları hem de dijital kaynaklar da dahil olmak üzere, öğrenme ve öğretme yöntemlerini nasıl hazırlayacağını ve seçeceğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş
2 Eğitim programlarının doğası (Eğitim programlarını etkileyen iç ve dış etkiler, eğitim ve programı ve öğretmen, ürün ve süreç olarak eğitim programları) Richards, J. C. (2017). Curriculum development in language teaching (Bölüm 1: The nature of curriculum)
3 İzlence tasarımının tarihçesi ve izlence seçimi Richards, J. C. (2017). Curriculum development in language teaching (Bölüm 2: Syllabus design: a brief history)
4 Program ve izlence tasarımına yeni yaklaşımlar Richards, J. C. (2017). Curriculum development in language teaching (Bölüm 3: New directions in syllabus and curriculum design)
5 İhtiyaç analizi, ihtiyaç analizinin amaçları ve analiz süreçleri Richards, J. C. (2017). Curriculum development in language teaching (Bölüm 4: Needs analysis)
6 Farklı bağlamlarda eğitim programları (Sosyokültürel çevre, öğrenciler, öğretmenler, ve kurumsal faktörler) Richards, J. C. (2017). Curriculum development in language teaching (Bölüm 5: Context and the curriculum)
7 Eğitim programının amaçları ve çıktıları, hedefler, öğrenme çıktıları, ve yetkinlikler Richards, J. C. (2017). Curriculum development in language teaching (Bölüm 6: Curriculum aims and outcomes)
8 Vize sınavları
9 Ders planı hazırlama (Dersin seviyesini belirleme, ders izlencesi çerçevesini seçme, içerik-temelli ders izlencesi ve CLIL, yetkinlik bazlı ders izlenceleri, görev temelli ve metin temelli derz izlenceleri) Richards, J. C. (2017). Curriculum development in language teaching (Bölüm 7: Course planning)
10 Ders planı hazırlama (Beceri odaklı, işlevsel, dilbilgisel, sözcüksel, ve durumsal izlenceler) Richards, J. C. (2017). Curriculum development in language teaching (Bölüm 8: Course planning) (devam)
11 Bir süreç olarak eğitim programı Richards, J. C. (2017). Curriculum development in language teaching (Bölüm 9: Curriculum as process)
12 Ders kitapları, teknoloji, ve eğitim programları (Öğretim kaynağı olarak ders kitapları ve ders kitaplarına yönelik eleştiriler, otantik ve geliştirilmiş materyaller, ders kitabı değerlendirmesi, materyal adaptasyonu ve materyal kullanımının takibi) Richards, J. C. (2017). Curriculum development in language teaching (Bölüm 10: Textbooks, technology, and the curriculum)
13 Program değerlendirmeye yönelik yaklaşımlar (Değerlendirmenin odağı, nicel ve nitel yaklaşımlar, ürün-odaklı ve süreç-odaklı değerlendirme, değerlendirmenin değerlendirilmesi ve değerlendirme yapma süreçleri) Richards, J. C. (2017). Curriculum development in language teaching (Bölüm 11: Approaches to evaluation)
14 Genel tekrar
Kaynaklar
Ders Notu

Brown, J. D. (1995). The elements of language curriculum: A systematic approach to program development. Boston, MA: Heinle & Heinle Publishers.

 

CEFR (Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment.

 

Nation, I. S., & Macalister, J. (2010). Language curriculum design. New York, NY: Routledge.

 

YÖK. (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara: T. C. Yükseköğretim Kurulu.

Ders Kaynakları

Richards, J. C. (2017). Curriculum development in language teaching (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

 
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İngilizce öğretim süreçlerini planlar.
2 İngilizce öğretimine uygun ortamlar organize eder.
3 İngilizce öğretiminde kullanılabilecek materyal ve kaynakları eleştirel bir gözle değerlendirir.
4 İngilizce öğretimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
5 İngilizce öğretiminde kullanılabilecek yazılım ve teknolojik kaynakların uygunluğuna karar verir.
6 Öğrencilerin bireysel özelliklerini göz önünde bulundurarak uygun öğrenme stratejilerini seçer.
7 Öğrencilerin konuşma, dinleme, okuma ve yazma becerilerini geliştirir.
8 Ölçme araç ve gereçlerini etkili bir biçimde kullanır
9 Toplumun ekonomik, sosyal, eğitimsel ihtiyaçlarına yönelik çözümler üretir.
10 Öğretmenlik mesleki yeterliliklerine ne derece sahip olduğunu irdeler.
11 Alanında yapılan akademik çalışmaları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder.
12 Yabancı dil olarak İngilizce öğrenme sürecinde kültürlerarası iletişimin önemine ilişkin düşüncelerini aktarır.
13 Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan bilgiye ulaşma yollarını anlatır.
14 Yabancı dil testleri geliştirir.
15 İngilizcenin günlük yaşamda kullanılmasını geliştirecek özgün etkinlikler tasarlar
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 “Müfredat”, “İzlence” vb. gibi kavramların da içinde bulunduğu müfredat geliştirme alanında kullanılan temel terimler ve kavramlar hakkında bilgi sahibidir.
2 Programa gelen iç ve dış etkileri ve bu etkilere etki eden faktörler üzerine kurulu müfredatın doğasını ve kapsamını bilir.
3 Dil eğitiminde program ve müfredat gelişiminin önemini açıklar ve müfredat ve izlence tasarımında yeni yönleri, eğilimleri, ve yaklaşımları bilir.
4 Müfredat tasarımının tarihsel geçmişini ve farklı müfredat türlerini (örn., içerik tabanlı, görev tabanlı, vb.) bilir.
5 Müfredatın ana kaynaklarını (insan, finansal, politik, sosyal konular) bilir ve müfredat üzerindeki bağlamsal ve sosyo-kültürel etkileri açıklar.
6 Amaçların, hedeflerin, programların ve öğrenim çıktılarının, yeterliklerin ve standartların önemini bilir ve bunları bir dil programında belirleyebilir.
7 Program değerlendirme, gözden geçirme, uyarlama, tasarım, geliştirme, uyumlaştırma ve uygulama aşamalarının farklı aşamalarında yer alan prensiplerin, uygulamaların ve prosedürlerin en temel özelliklerini bilir.
8 Program değerlendirme, gözden geçirme, uyarlama, tasarım, geliştirme, uyumlaştırma ve uygulama prosedürlerini bilir ve başarılı bir öğrenme çıktıları elde etmek için bir dil öğretim programının ihtiyaç ve hedeflerini göz önünde bulundurarak mevcut müfredatları değerlendirebilir.
9 Müfredatın planlanmasında, tasarlanmasında, geliştirilmesinde, ve uygulanmasında kullanılabilecek prosedürlerin kullanımı yoluyla dil öğretiminin kalitesini iyileştirmek için program geliştirmenin temellerini bilir.
10 Ders planlamasının temel ilkelerini bilir.
11 Ders kitabı ve öğretim materyali değerlendirme ve adaptasyon prosedürlerini bilir.
12 Otantik ve geliştirilmiş materyaller arasındaki farkı bilir ve otantik malzemeleri uyarlamak veya yeni materyaller oluşturmak için temel prosedürleri bilir.
13 Hem ders kitapları hem de dijital kaynaklar da dahil olmak üzere, öğrenme ve öğretme yöntemlerini nasıl hazırlayacağını ve seçeceğini bilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 2 2
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5