Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fizyoloji | IAY 113 | 1 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞADİYE BERNA AYKAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. GÖNÜL GÜROL ÇİFTCİ, Dr.Öğr.Üyesi ŞADİYE BERNA AYKAN, |
Dersin Yardımcıları | Bu ders dersin koordinatörü tarafından verilmektedir. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İnsan organizmasının fizyolojisini bölümleriyle incelemek ve öğretmek. Canlılık nedir? Fizyolojinin tanımı ve dalları, fizyoloji ile ilgili terimler,insan fizyolojine giriş ve tanımı, hücre tanımı, hücrenin bölümleri ve hücre zarının yapısı, hücrenin organellerine genel bakış, vücut sıvı bölükleri, uyarılabilen hücreler ve bioelektrikpotansiyeller, sinir hücresinde aksiyon potansiyeli, iskelet kasının yapı ve fonksiyonları, kasılmanın mekanizması, kan fizyolojisi, kan hücreleri ve immün sistem, duyu fizyolojisi, dolaşım ve solunum, sindirim sistemi, ürogenital sistem ve endokrin sistem fizyolojisine ilişkin temel kavramlar ve önemli fizyolojik mekanizmaları öğretmek.
|
Dersin İçeriği | Hücre, sinir, kas, kan, dolaşım sistemleri, solunum sistemi, endokrin sistem, duyu sistemi, sindirim sistemi, üreme sistemi, boşaltım sistemi ve merkezi sinir sistemi fizyolojisi |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Fizyolojinin tanımı ve içeriği hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Hücrenin ve hücre zarının yapısı ve fonksiyonlarını; hücre organellerinin görevlerini öğrenir hücre fizyolojisi hakkında gerekli bilgileri edinir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Membran transport mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Kas fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Kan fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Solunum sistemi fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Kardiyovasküler sistem fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Gastrointestinal sistem fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | Endokrin sistem fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Üreme sistemi fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, | |
11 | Sinir sistemi fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
12 | Sinir sistemi fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fizyoloji dersi genel tanıtımı ve içerikleri | |
2 | Hücre fizyolojisi | |
3 | Membran Transport Mekanizmları | |
4 | Kas fizyolojisi | |
5 | Kan Fizyolojsi | |
6 | Solunum sistemi fizyolojisi | |
7 | Kardiyovasküler sistem fizyolojisi | |
8 | gastrointestinal sistem fizyolojisi | |
9 | ara sınav haftası | |
10 | endokrin sistem fizyolojisi | |
11 | boşaltım sistemi fizyolojisi | |
12 | Üreme sistemi fizyolojisi | |
13 | Sinir sistemi Fizyolojisi | |
14 | Sinir sistemi Fizyolojisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Guyton hall ;Tıbbi Fizyoloji kitabı,Prof. Dr. Berrak Ç. Yeğen; Sağlık, Yüksekokullar İçin Fizyoloji, Ruth Hull: Anatomy and Physıology; for therapist and healtcare professionals book, |
Ders Kaynakları | Guyton hall ;Tıbbi Fizyoloji kitabı,Prof. Dr. Berrak Ç. Yeğen; Sağlık, Yüksekokullar İçin Fizyoloji, Ruth Hull: Anatomy and Physıology; for therapist and healtcare professionals book, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Anestezi uygulamalarının temelini oluşturan anatomi, fizyoloji ve farmakoloji bilgilerini kapsamlı bir şekilde bilir. | ||||||
2 | Anestezi süreçlerinde kullanılan ilaçların özelliklerini, etki mekanizmalarını ve endikasyonlarını güncel bilgiler ışığında açıklar. | ||||||
3 | Anestezi uygulamalarında iş sağlığı ve güvenliği standartlarını, çevre koruma prensiplerini ve atık yönetimi ilkelerini benimser. | ||||||
4 | Hasta hakları, mesleki etik ilkeler ve yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgileri uygulamalarında dikkate alır. | ||||||
5 | Anestezi ekipmanlarının ve cihazlarının doğru, güvenli ve etkin bir şekilde kullanımını sağlar; düzenli bakım ve kontrollerini gerçekleştirir. | ||||||
6 | Anestezi öncesi, intraoperatif ve postoperatif dönemlerde hastanın bakım planını hazırlar ve uygular. | ||||||
7 | Anestezi sürecinde hastanın vital bulgularını sürekli olarak izler, olağan dışı durumları tanır ve ilgili sağlık profesyonellerine zamanında bilgi verir. | ||||||
8 | Acil durumlar ve anesteziye bağlı komplikasyonlar karşısında uygun müdahaleleri hızlı ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | ||||||
9 | Anestezi ile ilgili bilişim teknolojilerini, hasta izlem sistemlerini ve veri tabanlarını amaca uygun ve doğru bir şekilde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki bilgi ve becerilerini sözlü ve yazılı iletişim kanalları aracılığıyla açık, anlaşılır ve profesyonel bir üslupla ifade eder. | ||||||
11 | Anestezi uygulamaları sırasında multidisipliner sağlık ekibiyle etkili iletişim kurar ve ekip çalışmasına aktif olarak katılır. | ||||||
12 | Sürekli mesleki gelişim bilinciyle hareket eder; bilimsel ve teknolojik gelişmeleri yakından takip eder ve mesleki pratiğine yansıtır. | ||||||
13 | Alanıyla ilgili verileri toplayarak analiz eder; elde ettiği bulguları bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinciyle paylaşır. | ||||||
14 | Bir yabancı dili kullanarak anestezi alanındaki ulusal ve uluslararası kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla etkin bir iletişim kurar. | ||||||
15 | Hasta mahremiyetine saygılı bir şekilde çalışır; etik değerlere ve hasta güvenliği ilkelerine uygun davranışlar sergiler. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Fizyolojinin tanımı ve içeriği hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
2 | Hücrenin ve hücre zarının yapısı ve fonksiyonlarını; hücre organellerinin görevlerini öğrenir hücre fizyolojisi hakkında gerekli bilgileri edinir | |||||||||||||||
3 | Membran transport mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
4 | Kas fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
5 | Kan fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
6 | Solunum sistemi fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
7 | Kardiyovasküler sistem fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
8 | Gastrointestinal sistem fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
9 | Endokrin sistem fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
10 | Üreme sistemi fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
11 | Sinir sistemi fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
12 | Sinir sistemi fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |