Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Psiko Sosyal Rehabilitasyon | YBP 122 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ZEYNEP BOSTANCIOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. ZEYNEP BOSTANCIOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı öğrencilerin klinik çalışmada karşılaşacağı engelli veya yaşlı bireylerin psikososyal durumu göz önüne alarak rehabilitasyon programını yönlendirmeleridir. Dersin içeriğini; psiskososyal rehabilitasyona ait temel tanımlar, dünyada ve Türkiye'deki uygulamalar, yetersizlik ve engel terimleri, engele yol açan nedenler, uyum devreleri, psikososyal rehabilitasyona ihtiyaç duyan engelli ve yaşlı bireylerdeki kişilik bozuklukları, stres ve depresyon tanımları, klinik vakalarda psikososyal yaklaşımlar oluşturacaktır |
Dersin İçeriği | Psiskososyal rehabilitasyona ait temel tanımlar, dünyada ve Türkiye'deki uygulamalar, yetersizlik ve engel terimleri, engele yol açan nedenler, uyum devreleri, psikososyal rehabilitasyona ihtiyaç duyan engelli ve yaşlı bireylerdeki kişilik bozuklukları, stres ve depresyon tanımları, klinik vakalarda psikososyal yaklaşımlar oluşturacaktır |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dersle ilgili temel tanım ve kavramları öğrenir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Travma sonrası psikososyal rehabilitasyon uygulamalarını bilir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Engellilerde psikososyal rehabilitasyon uygulamalarını bilir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
4 | Kronik hastalıklarda psikososyal rehabilitasyon uygulamalarını bilir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
5 | Yaşlı bireylerde psikososyal rehabilitasyon uygulamalarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersle İlgili Temel Tanım ve Kavramlar, Psikososyal Rehabilitasyona Giriş | |
2 | Psikososyal Rehabilitasyon Nedir? Amacı Nedir? Kimler Yararlanabilir? | |
3 | Dünyada ve Türkiye'de Psikososyal Rehabilitasyon Uygulamaları | |
4 | Psikososyal Rehabilitasyonda Amaçlar / Değerler / Etik ve İlkeler | |
5 | Stres ve Stres Yönetimi | |
6 | Depresyon ve Depresyon İle Başa Çıkma Yöntemleri | |
7 | Fiziksel Engellilerde Psikososyal Rehabilitasyon | |
8 | Yıl içi sınav | |
9 | Kronik Hastalıklarda Psikososyal Rehabilitasyon | |
10 | Kronik Hastalıklarda Psikososyal Rehabilitasyon | |
11 | Yaşlılıkta İlişkiler, Sosyal Destek ve Sosyal Rehabilitasyon Uygulamaları | |
12 | Yaşlılıkta İhmal İstismar ve Şiddet | |
13 | Yaşlılıkta Motivasyon ve Özgüven | |
14 | Genel Tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | French S. “Physiotherapy a Psychosocial Approach”, Butterworth Heinemann, Oxford Boston, 1998 |
Ders Kaynakları | Ed. Ayşen BALKAYA ÇETİN; T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3386 Psikososyal Rehabilitasyon, 2016 Ed. Prof. Dr. Işın Baran KULAKSIZOĞLU ;Yaşlıya Psikolojik Destek Kitabı,2012 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Anestezi uygulamalarının temelini oluşturan anatomi, fizyoloji ve farmakoloji bilgilerini kapsamlı bir şekilde bilir. | ||||||
2 | Anestezi süreçlerinde kullanılan ilaçların özelliklerini, etki mekanizmalarını ve endikasyonlarını güncel bilgiler ışığında açıklar. | ||||||
3 | Anestezi uygulamalarında iş sağlığı ve güvenliği standartlarını, çevre koruma prensiplerini ve atık yönetimi ilkelerini benimser. | ||||||
4 | Hasta hakları, mesleki etik ilkeler ve yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgileri uygulamalarında dikkate alır. | ||||||
5 | Anestezi ekipmanlarının ve cihazlarının doğru, güvenli ve etkin bir şekilde kullanımını sağlar; düzenli bakım ve kontrollerini gerçekleştirir. | ||||||
6 | Anestezi öncesi, intraoperatif ve postoperatif dönemlerde hastanın bakım planını hazırlar ve uygular. | ||||||
7 | Anestezi sürecinde hastanın vital bulgularını sürekli olarak izler, olağan dışı durumları tanır ve ilgili sağlık profesyonellerine zamanında bilgi verir. | ||||||
8 | Acil durumlar ve anesteziye bağlı komplikasyonlar karşısında uygun müdahaleleri hızlı ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | ||||||
9 | Anestezi ile ilgili bilişim teknolojilerini, hasta izlem sistemlerini ve veri tabanlarını amaca uygun ve doğru bir şekilde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki bilgi ve becerilerini sözlü ve yazılı iletişim kanalları aracılığıyla açık, anlaşılır ve profesyonel bir üslupla ifade eder. | ||||||
11 | Anestezi uygulamaları sırasında multidisipliner sağlık ekibiyle etkili iletişim kurar ve ekip çalışmasına aktif olarak katılır. | ||||||
12 | Sürekli mesleki gelişim bilinciyle hareket eder; bilimsel ve teknolojik gelişmeleri yakından takip eder ve mesleki pratiğine yansıtır. | ||||||
13 | Alanıyla ilgili verileri toplayarak analiz eder; elde ettiği bulguları bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinciyle paylaşır. | ||||||
14 | Bir yabancı dili kullanarak anestezi alanındaki ulusal ve uluslararası kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla etkin bir iletişim kurar. | ||||||
15 | Hasta mahremiyetine saygılı bir şekilde çalışır; etik değerlere ve hasta güvenliği ilkelerine uygun davranışlar sergiler. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dersle ilgili temel tanım ve kavramları öğrenir. | |||||||||||||||
2 | Travma sonrası psikososyal rehabilitasyon uygulamalarını bilir. | |||||||||||||||
3 | Engellilerde psikososyal rehabilitasyon uygulamalarını bilir. | |||||||||||||||
4 | Kronik hastalıklarda psikososyal rehabilitasyon uygulamalarını bilir. | |||||||||||||||
5 | Yaşlı bireylerde psikososyal rehabilitasyon uygulamalarını bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
3. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,44 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |