Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dünya İngilizceleri ve Kültür ELT 007 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Bu ders için ön koşul ders bulunmamaktadır. 

Önerilen Seçmeli Dersler

Bu ders için önerilen seçmeli ders bulunmamaktadır. 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MERVE SAVAŞÇI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Burcu Koç

 

 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dünya üzerinde konuşulan farklı İngilizcelerin tanım ve tasniflerinin yapılması; farklılaşmanın güncel ve tarihsel sebeplerinin ortaya konulmasıdır. Bu dil farklılığının yabancı dil öğretimine ilişkin değerlendirilmesi yapılarak dil öğretimi ve öğreniminde farkındalık yaratmak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Dünya üzerinde yer alan farklı İngilizce türlerinin yapısal özellikleri, farklı aksan ve diyalektlerin özellikleri, global bir dilin lokal şekillenmeleri vb.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dünya üzerinde yer alan farklı İngilizcelerin varlığından haberdar olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
2 Sahip olduğu İngilizce bilgisini çeşitlendirir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
3 Farklı bölgelerde kullanılan farklı dil yapılarını tanır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
4 Bölgelere özgü söylemlerin varlığını bilir ve bunları uygun bağlamlarda kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
5 İngilizce´nin farklı türlerini birbirleriyle karşılaştırarak inceleyebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
6 Bir dil içerisinde standartlaşmanın söz konusu olamayacağını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
7 Okuduğu, izlediği ya da dinlediği materyal içerisindeki İngilizce´nin kendine özel özelliklerini saptar ve bunları birbirlerinden ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve Konu kapsamı Kirkpatrick, A. (2007). World Englishes. CUP
2 Dilbilimsel ve toplumdilbilimsel açıdan anahtar kavramlar Kirkpatrick, A. (2007). Ch.1 & 2
3 Dünyadaki İngilizce modelleri Kirkpatrick, A. (2007). Ch.3
4 İngiliz İngilizcesindeki çeşitlilik ve bozulma Kirkpatrick, A. (2007). Ch.4
5 Güçlü alternatif: Amerikan İngilizcesi Kirkpatrick, A. (2007). Ch.5
6 İngilizcenin genç kuzeni ve yerli kimlik Kirkpatrick, A. (2007). Ch.6
7 Alt kıta İngilizceleri Kirkpatrick, A. (2007). Ch.7
8 Afrikadaki İngilizce Türleri Kirkpatrick, A. (2007). Ch.8
9 Güney doğu Asya İngilizceleri Kirkpatrick, A. (2007). Ch.9
10 Hong Kong ve Çin ingilizceleri Kirkpatrick, A. (2007). Ch.10
11 Lingua Franca olarak İngilizce Kirkpatrick, A. (2007). Ch.11
12 İngilizce öğretimi üzerine öneriler Kirkpatrick, A. (2007). Ch.12&13
13 Ödev/Araştırma raporu sunumları
14 Ödev/ Araştırma raporu sunumları
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

The Routledge Handbook of World Englishes (Routledge Handbooks in Applied Linguistics) by Andy Kirkpatrick (Jul 30, 2010)
The Handbook of World Englishes (Blackwell Handbooks in Linguistics) by Braj Kachru, Yamuna Kachru and Cecil Nelson (Feb 17, 2009)
World Englishes: A Resource Book for Students (Routledge English Language Introductions) by Jennifer Jenkins (Aug 16, 2009)
World Englishes: The Study of New Linguistic Varieties (Key Topics in Sociolinguistics) by Rajend Mesthrie and Rakesh M. Bhatt (Jul 14, 2008)
World Englishes Paperback with Audio CD: Implications for International Communication and English Language Teaching (Cambridge Language Teaching Li) by Andy Kirkpatrick (May 28, 2007)
World Englishes: A Resource Book for Students (Routledge English Language Introductions) by Jennifer Jenkins (Jul 29, 2003)
Analyzing English as a Lingua Franca: A Corpus-driven Investigation by Alessia Cogo and Martin Dewey (May 10, 2012)
English as a Lingua Franca: Studies and Findings by Anna Mauranen and Elina Ranta (Feb 1, 2010)
English as a Lingua Franca: A Corpus-based Analysis by Luke Prodromou (Mar 25, 2010)
Understanding English As a Lingua Franca (Oxford Applied Linguistics) by Barbara Seidlhofer (Sep 15, 2009)
English as a Lingua Franca: Attitude and Identity by Jennifer Jenkins (Sep 15, 2007)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır. X
2 Yabancı dilde ve anadilde üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. X
3 Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır. X
4 Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri bilir ve kullanır. X
5 Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür. X
6 Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder, değerlendirir, adapte eder ve kullanır. X
7 Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular. X
8 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. X
9 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, işbirlikçi çalışma, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. X
10 Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular. X
11 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi süreci sonunda yabancı dili farklı bağlamlara uygun etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir. X
12 Yabancı dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir, hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Dünya üzerinde yer alan farklı İngilizcelerin varlığından haberdar olur.
2 Sahip olduğu İngilizce bilgisini çeşitlendirir.
3 Farklı bölgelerde kullanılan farklı dil yapılarını tanır.
4 Bölgelere özgü söylemlerin varlığını bilir ve bunları uygun bağlamlarda kullanır.
5 İngilizce´nin farklı türlerini birbirleriyle karşılaştırarak inceleyebilir.
6 Bir dil içerisinde standartlaşmanın söz konusu olamayacağını kavrar.
7 Okuduğu, izlediği ya da dinlediği materyal içerisindeki İngilizce´nin kendine özel özelliklerini saptar ve bunları birbirlerinden ayırt eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 20
1. Proje / Tasarım 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 10 10
Proje / Tasarım 1 10 10
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 104
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,16
Dersin AKTS Kredisi 4