Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dil ve Edebiyat Öğretimi I | ELT 305 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi RIZWAN UL HUQ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi RIZWAN UL HUQ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Burcu Koç |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | lgili ders, birbirinden bağımsız iki alan olan edebiyat ve dil öğretiminin birbirleriyle olan yakın ilişkilerini ortaya koyarak, öğrencilere edebi metinlerin dil öğretim sürecine nasıl dahil edilebileceğini, buna dair öne sürülen kuram ve yakkaşımları, uygulama örneklerini öğretmeyi ve onların mikro öğretimler yoluyla bunların işlevselliğini test etmelerine yardımcı olmayı amaçlar. Süreç içerisinde, farklı edebi türlerin metinsel özelliklerinin, dil öğretim sürecindeki farklı amaçlar ve öğrenci profillerine hitap etmek amacıyla etkili bir araç olarak kullanılabileceği ve bu yolla özellikle dil farkındalığının kazandırılmasına önemli bir katkı sağlanacağı gösterilir. Edebiyatın dil öğretiminde kullanımına ilişkin farklı bakış açılarının doğruluğu, savlarının yakın bir incelemesi yapılarak sorgulanır. Sürecin sonuna doğru öğrencilerin edebiyatın dil öğretimindeki yerini kavramış, hangi metinsel özelliklerin nerelerde kullanılabileceğini özümsemiş, uygulamalara dair gözlem ve geri bildirimler ile kuramsal tabanı işlevsel hale getirmiş ve kendilerine özgü bir algı geliştirmiş olmaları beklenmektedir. |
Dersin İçeriği | "Edebiyat" kavramının farklı tanımlarından yola çıkan ders, temel terimlerin tanımlanması ve edebiyatın dil öğretiminde kullanımının getireceği artıların ve eksilerin etraflıca tartışılması ile devam etmektedir. Sınıf içi tartışmalar ve dersler öğrencilerin "edebi dil" algısını değiştirmeyi ve günlük hayatta kullanılan dilden farklı, üst düzey söylem örneklerini içeren bir yapı olduğu izlenimini yok etmeyi amaçlamaktadır. Bu sayede, edebiyatın yalnızca ileri seviyedeki dil öğrenenleri için uygun olacağı anlayışını yıkmak en temel amaçlardandır. Farklı yaş ve dil düzeylerinde uygulanan çeşitli öğretim etkinliklerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi ile mikro öğretimler yoluyla elde edilecek uygulama dneyiminin bütünleştirilmesiyle, öğrencilerin edebiyatın dil öğretimi alanındaki konumuna ilişkin taze bir bakış açısı oluşturması hedeflenmektedir. Her türün temel özelliklerinin dil öğretimi merkezinde ele alınacağı bu derste, edebiyatın gerçek dil kullanımlarını en iyi sunan kaynakları barındırdığı, farklı üslup ve dil yapılarını tanıttığı, formal dil kullanımından farklılaşan yönlere dair bir farkındalık oluşturduğu ve güdülenmeye yardımcı olan karakterlerin yaşam deneyimlerini sınıf ortamına taşıdığı görülecek ve edebiyatın dil öğretimi ekseninde yeri ve önemi vurgulanacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Edebiyat ve dil eğitimi arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Edebi metinlerin dil öğrenme sürecindeki yeri ve öneminin farkında olur. | Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Edebiyatın dil öğretimi alanında kullanılmasına ilişkin farklı yaklaşımların özelliklerini açıklayabilir ve bunlara uygun öğretim ortamları tasarlayabilir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Materyaller içerisinde sunulan düşüncelere karşılaştırmalı bakma fırsatı bulduğu için kendine ait çıkarımlar yapabilir. | Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Metinlere eleştirel bir gözle bakmanın önemini kavrar ve farklı türdeki metinleri eleştirel okuyabilir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Edebiyatın Sınıf İçeirisinde Kullanımına Genel Bir Bakış | |
2 | Edebiyat nedir? Dil öğretiminde edebiyatın yeri nedir? | |
3 | Edebiyat kullanımının gerekçeleri ve bunlara karşıt görüşlerin tartışılması | |
4 | Edebiyatın dil öğretiminde kullanımına ilişkin yaklaşımlara genel bir bakış | |
5 | Edebiyatın dil öğretiminde kullanımına ilişkin yaklaşımların karşılaştırmalı incelemesi | |
6 | Yaklaşımların uygulamalar üzerinden örneklenmesi ve değerlendirilmesi | |
7 | Dil öğretiminde kültürün rolü | |
8 | Kültürlerarası etkileşim çerçevesinde dil öğretiminde | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Kültür farklılıklarından kaynaklı problemler ve buna yönelik çözümlerin irdelenmesi | |
11 | Edebiyat ile dil öğretiminde metin seçimi | |
12 | Metin seçiminde esas alınan kıstasların uygulamalı incelenmesi | |
13 | Metin seçimi ve değerlendirme | |
14 | Dönem değerlendirmesi ve genel tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Lazar, G. (2008). Literature and language teaching: A guide for teachers and trainers |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır. | X | |||||
2 | Yabancı dilde ve anadilde üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. | X | |||||
3 | Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır. | X | |||||
4 | Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri bilir ve kullanır. | X | |||||
5 | Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür. | X | |||||
6 | Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder, değerlendirir, adapte eder ve kullanır. | X | |||||
7 | Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular. | X | |||||
8 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. | X | |||||
9 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, işbirlikçi çalışma, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. | X | |||||
10 | Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular. | X | |||||
11 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi süreci sonunda yabancı dili farklı bağlamlara uygun etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir. | X | |||||
12 | Yabancı dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir, hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Edebiyat ve dil eğitimi arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. | 5 | 5 | 0 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | Edebi metinlerin dil öğrenme sürecindeki yeri ve öneminin farkında olur. | 5 | 4 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3 | Edebiyatın dil öğretimi alanında kullanılmasına ilişkin farklı yaklaşımların özelliklerini açıklayabilir ve bunlara uygun öğretim ortamları tasarlayabilir. | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
4 | Materyaller içerisinde sunulan düşüncelere karşılaştırmalı bakma fırsatı bulduğu için kendine ait çıkarımlar yapabilir. | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
5 | Metinlere eleştirel bir gözle bakmanın önemini kavrar ve farklı türdeki metinleri eleştirel okuyabilir. | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 73 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |