Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dil Edinimi | ELT 208 | 4 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Bu dersi almak için ön koşul bulunmamaktadır. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Önerilen seçmeli ders bulunmamaktadır. |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALİ İLYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ali İLYA |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İlgili ders, öğrencilerin birinci ve özellikle ikinci dil edinimi kuramlarını tanımalarını, dil edinimine ilişkin temel kavramları öğrenmelerini ve birbiriyle ilişkilendirmelerini amaçlar. Temel kavramların kazanılmasının ardından öğrencilerin dil edinimi sürecine dilbilimsel, psikolojik, sosyolojik ve bütünsel açıdan bakma becerisini kazanmaları hedeflenmekte; her bir bilim dalının bu olguya yaklaşımına ilişkin detayları, bu alandaki öne çıkan isimlerin konuya yaklaşımlarını ve örnekleri öğrenmeleri gerekmektedir. Dönemin sonunda öğrencilerin aşağıdaki temel sorulara ilişkin alternatif yanıtlar ortaya koyabiliyor olması esastır:
1. İkinci dil öğrenen kişi tam olarak ne edinir? 2. Öğrenen ikinci dili nasıl ve hangi yollarla edinir? 3. Neden bazı öğrenenler dil öğrenme sürecinde diğerlerine göre daha başarılıdır? |
Dersin İçeriği | Bu ders birinci ve ikinci dil edinimi kuramlarının (davranışçılık, doğuştanlık, bilgi işlemleme, bağlantıcı modeller, etkileşimsel yaklaşım) tanıtır ve anadil ile erek dilin gelişim evrelerini ve süreçlerine odaklanır. Durum çalışmaları, bütünce verilerinden ana ve erek dil kullanımlarının karşılaştırmalı çözümlemesi (örn.: CHILDES vertitabanı), sınıf içi ikinci dil etkileşiminin kayıtları ve çevriyazısı aracılığıyla çocuklarda ve yetişkinlerdeki ikinci dil ediniminin karşılaştırması, anadil ediniminde gelişim aşamaları, ikinci dildeki biçim-sözdizimsel gelişim evreleri, ikinci dil edinimi süreçleri, ikinci dil ediniminde öğrenen özellikleri ve nihai kazanımdaki bireysel farklılıklar (örn.: kişilik etkisi, dil yeteneği, zeka, edinim yaşı, motivasyon ve tutum, öğrenen tercihleri ve inançları), ikinci dil ve yabancı dil öğrenim bağlamlarının farklılığı (örn.: doğal ve örgün eğitim ortamları) gibi konular sunulur. Derste anlatım, ikili ve grup çalışması yöntemleri kullanılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dil edinimi kavramını farklı bakış açılarına göre tanımlar. | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Birinci ve ikinci dil öğrenme kuramlarını karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Dil öğrenme ile dil edinimi arasındaki temel farkları açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Dil edinimi konusundaki temel kavramları dil öğretim yöntemleriyle ilişkilendirir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Dil edinimini dilbilimsel, psikolojik, sosyolojik ve bütünsel açıdan değerlendirip; bu disiplinlerin ilgili kavrama yaklaşımını karşılaştırmalı olarak açıklayabilir. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | İkinci dil edinimine dair temel sorulara yanıt verebilir ve bunları örneklerle destekleyebilir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İkinci Dil Edinimine Kısa Bir Giriş | Introducing SLA; Syf. 1-6 |
2 | İkinci Dil Ediniminin Temelleri | Introducing SLA; Syf. 7-32 |
3 | İkinci Dil Edinimine Dilbilimsel Yaklaşım | Introducing SLA; Syf. 33-56 |
4 | İkinci Dil Edinimine Dilbilimsel Yaklaşım | Introducing SLA; Syf. 56-70 |
5 | İkinci Dil Edinimine Psikolojik Yaklaşım: Diller ve Beyin, Öğrenme Süreçleri | Introducing SLA; Syf. 71-86 |
6 | İkinci Dil Edinimine Psikolojik Yaklaşım: Kaos Kuramı, Öğrenenler Arasındaki Farklılıklar, Çok Dilliliğin Etkileri | Introducing SLA; Syf. 86-102 |
7 | İkinci Dil Ediniminin Sosyal Bağlamı: Dil Yeterliği ve Mikrososyal Faktörler | Introducing SLA; Syf. 105-126 |
8 | İkinci Dil Ediniminin Sosyal Bağlamı: Makrososyal Faktörler | Introducing SLA; Syf. 126-139 |
9 | Ara Sınav | |
10 | İkinci Dil Kullanımı için Bilgi Edinimi: Yeterlik ve Kullanım, Akademik ve Kişilerarası Yeterlik, Dil Bilgisinin Bileşenleri | Introducing SLA; Syf. 141-162 |
11 | İkinci Dil Kullanımı için Bilgi Edinimi: Edilgen Etkinlikler ve Üretken Etkinlikler | Introducing SLA; Syf. 162-180 |
12 | İkinci Dil Öğrenimi ve Öğretimi: Bakış Açılarının Bütünleştirilmesi | Introducing SLA; Syf. 183-188 |
13 | İkinci Dil Öğrenimi ve Öğretimi: Öğrenme ve Öğretme Ortamları için Çıkarımlar | Introducing SLA; Syf. 188-195 |
14 | Genel Tekrar ve Yarıyıl Sonu Sınavına Hazırlık |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Brewster, J., Ellis, G. & D. Girard. 1992. The primary English Teachers Guide. London: Penguin English. Broughton, G. & C. Brumfit. 1980. Young Children Learning English. In Flavell, R., Hill, P. And A. Pincas (eds.) Teaching English as a Foreign Language. London: Routledge & Kegan Paul. Brown, H. Douglas. 2000. Principles of language Learning and Teaching. 4th Ed. Longman. NY. Brumfit, C. 1995. Introduction: Teaching English to Children. In Brumfit, C., Moon, J. And R. Tongue (eds.) Teaching English to Children. Essex: Longman. Ellis, G. 1995. Learning to Learn. In Brumfit, C., Moon, J. And R. Tongue (eds.) Teaching English to Children. Essex: Longman Fromkin, V. And R. Rodman. 1988. An Introduction to Language. 4th Ed. USA: Holt, Rinehart, Winston. Hudson, Grover. 2000. Essential Introductory Linguistics. Blackwell. UK. Lightbown, P. And N. Spada. 1993. How Languages are Learned. Oxford: Oxford University Press. McManis, C. And D. Stollenwerk, Z. Zheng-Sheng. 1987. Language Files. USA: Advocate Publishing Group. Tough, J. 1995. Young Children Learning Languages. In Brumfit, C., Moon, J. And R. Tongue (eds) Teaching English to Children. Essex: Longman. Tough, J. 1995. Talk Two: Children using English as a second language. Cardiff: Drake. Trask, R.L. 1999. Language: The Basics. 2nd Ed. GB: Routledge. Yule, George. 1996. The Study of Language. 2nd Ed. GB: Cambridge. Williams, M. 1998. Ten principles for teaching English to young learners. IATEFL Newsletter 142. Williams, M. 1995. A framework for teaching English to young learners. In Brumfit, C., Moon, J. And R. Tongue (eds.) Teaching English to Children. Essex: Longman |
Ders Kaynakları | Saville-Troike, Muriel. (2012). Introducing second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press. https://drive.google.com/drive/folders/1THzoGwwhu9wjX42YzMKK3ShdSI-FqGd7
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır. | X | |||||
2 | Yabancı dilde ve anadilde üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. | ||||||
3 | Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır. | ||||||
4 | Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri bilir ve kullanır. | X | |||||
5 | Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür. | X | |||||
6 | Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder, değerlendirir, adapte eder ve kullanır. | X | |||||
7 | Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular. | ||||||
8 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. | ||||||
9 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, işbirlikçi çalışma, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. | ||||||
10 | Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular. | ||||||
11 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi süreci sonunda yabancı dili farklı bağlamlara uygun etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir. | X | |||||
12 | Yabancı dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir, hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dil edinimi kavramını farklı bakış açılarına göre tanımlar. | 5 | 2 | 0 | 4 | 5 | 5 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Birinci ve ikinci dil öğrenme kuramlarını karşılaştırır. | 5 | 2 | 0 | 5 | 5 | 5 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 |
3 | Dil öğrenme ile dil edinimi arasındaki temel farkları açıklar. | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 |
4 | Dil edinimi konusundaki temel kavramları dil öğretim yöntemleriyle ilişkilendirir. | 5 | 0 | 0 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 1 | 0 | 1 | 1 |
5 | Dil edinimini dilbilimsel, psikolojik, sosyolojik ve bütünsel açıdan değerlendirip; bu disiplinlerin ilgili kavrama yaklaşımını karşılaştırmalı olarak açıklayabilir. | 0 | 0 | 0 | 3 | 5 | 5 | 3 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 |
6 | İkinci dil edinimine dair temel sorulara yanıt verebilir ve bunları örneklerle destekleyebilir. | 2 | 0 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 0 | 4 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 0 | 10 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 84 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |