Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İlk Okuma Yazma Öğretimi TRE 003 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. ERDAL ÖZCAN
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. ERDAL ÖZCAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türkçe öğretmeni adayları olarak ilk okuma ve yazma öğretmeye yönelik bilgi, tutum ve beceriler edinimini sağlamak.

Dersin İçeriği

Okuma ve önemi, dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu; okuma, yazma öğrenme alanları ve aralarındaki ilişki, Türkçenin özellikleri ve ilk okuma-yazma öğretimine etkisi; okuma ve yazma öğretim yaklaşımları, ilk okuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, ilk okuma ve yazma öğretimi açısından birinci sınıf öğretmen ve öğrencilerinin temel özellikleri; ilk okuma ve yazmaya hazır oluşluk (öğrenci) ve hazırlık (öğretmen), ilk okuma ve yazma öğretiminde başarısızlık ve nedenleri, ilk okuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçler (araçların özellikleri, seçimi, oluşturulması ve kullanımı); ilk okuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları); ses esaslı okuma yazma öğretimi (tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması), ses esaslı okuma yazma öğretiminin aşamaları doğrultusunda okuma ve yazma öğretimi uygulamaları, kelime hazinesinin geliştirilmesi, ilkokuma ve yazmanın değerlendirilmesi, ilk okuma yazma öğretimi ve teknoloji kullanımı.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlköğretim Türkçe Dersi Programını tanır. Anlatım, Soru-Cevap,
2 İlk Okuma-Yazma dersinde yapılandırmacı yaklaşımı uygular. Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 İlk Okuma-Yazma Öğretiminde Ses Temelli Cümle Yöntemini uygular. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 İlk okuma-yazmaya hazırlıkta etkinlikleri planlar. Bireysel Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İlköğretim programlarının değerlendirilmesi [4]İlköğretim Programı Sayfa:1-8
2 İlköğretim programında İlk okuma-yazma öğretimi [4]İlköğretim Programı Sayfa: 89-95
3 Okumaya giriş (Okumanın Prensipleri), Okuma ve yazmanın temel amaçları [1] Sayfa 1-7, [2] Sayfa 268-298
4 Okuma yaklaşımları [1]sayfa: 9-10
5 Okumaya hazır oluşlulukla ilgili faktörler [1]sayfa: 19-26
6 Okuma ve yazma içerisinde kavram alanları(okuma Stratejileri-yazı yazma süreci ve yazılı ürünler) [3]sayfa: 256-280, [2] Sayfa 372-398
7 Okuma yazma ve dil gelişiminde ailenin rolü [1] sayfa: 26-45
8 Yazma (neden bitişik eğik yazı, bitişik eğik yazı öğretimi), yazmaya etki eden unsurlar [1] sayfa: 46-58, [1] sayfa: 59-73 [LA]sayfa: 178-182
9 Ara sınav
10 Okuma yazma yöntemleri, ilk okuma yazmaya hazırlık, ilk okuma ve yazmaya başlama [1] sayfa: 77-96
11 Okuma yazma öğretimi uygulamaları [1] sayfa: 97-131
12 Kelime öğrenme
13 Kelime dağarcığını geliştirme yolları
14 Ölçme ve değerlendirme [1] Sayfa: 179-198, [3]sayfa: 194-196, [4]İlköğretim Programı Sayfa:96-99
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1]. Akyol, H (2005). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık
[2]. Avery, C. (2002). Learning About Reading, Writing, and Teaching with First Graders. Heinemann.
[3]. Cramer, R.L. (2004). The Language Arts. New York. Pearson
[4]. MEB. (2005). İlköğretim Hayat Bilgisi Programı (1. 2. 3. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi)
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi)
3 Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi)
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi)
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) X
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) X
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi)
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür) X
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür) X
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi)
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
1 İlköğretim Türkçe Dersi Programını tanır.
2 İlk Okuma-Yazma dersinde yapılandırmacı yaklaşımı uygular.
3 İlk Okuma-Yazma Öğretiminde Ses Temelli Cümle Yöntemini uygular.
4 İlk okuma-yazmaya hazırlıkta etkinlikleri planlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 8 8
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4