Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okuma Eğitimi TRE 333 5 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR
Dersi Verenler Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Safa EROĞLU

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Okuma yöntem ve tekniklerini tanıyarak etkili okuma becerisini kazanır.

Dersin İçeriği

Okumanın tanımının ve kuramsal çerçevesinin açıklanması
Okuma becerisini geliştirme yolları
Öğretim programlarında okuma becerisinin yeri
Okuma yöntem ve tekniklerini bilme ve uygulama

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Okuma becerisinin kuramsal çerçevesini kavrar ve öneminin farkına varır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Okuma becerisini geliştirme yollarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Okuma becerisinin öğretim programlarındaki ve Türkçe ders kitaplarındaki yerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Okuma becerisinin öğretim programlarındaki ve Türkçe ders kitaplarındaki yerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Okuma becerisi amaç ve kazanımlarını kavrar ve etkinlikler hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Okuma alışkanlığı kazandırma yollarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Okuma becerisinin tanımının yapılması Ders notu 1. bölüm okunacak
2 Okuma becerisiyle ilgili kaynakların incelenmesi Ders notu 1. bölüm okunacak
3 Okuma becerisiyle ilgili kaynakların incelenmesi Ders notu 2. bölüm okunacak
4 Okuma becerisiyle ilgili kaynakların incelenmesi Ders notu 3. bölüm okunacak
5 Okuma yöntem ve teknikleri Ders notu 4. bölüm okunacak
6 Okuma yöntem ve teknikleri uygulama örnekleri Türkçe ders kitabı incelenecek
7 Okuma türleri Ders notu 4. bölüm okunacak
8 Etkili okuma Ders notu 4. bölüm okunacak
9 Öğretim programlarında okuma becerisinin yeri Türkçe öğretim programı incelenecek
10 Okuma becerisi amaç ve kazanımları Örnek kitap okuma incelemesi yapılacak
11 Türkçe ders kitaplarında okuma becerisi Örnek kitap okuma incelemesi yapılacak
12 Örnek okuma etkinlikleri Örnek kitap okuma incelemesi yapılacak
13 Okuma alışkanlığı kazandırma Ders notu 5. bölüm okunacak
14 Okuma becerisini ölçme ve değerlendirme yolları Ders notu 5. bölüm okunacak
Kaynaklar
Ders Notu

Anlama Teknikleri:Okuma Eğitimi Dersi Notları

Murat ÖZBAY (2009Okuma Eğitimi-Anlama Teknikleri

Ders Kaynakları

Yalçın, Alemdar (2002). Türkçe Öğretim Yöntemleri -Yeni Yaklaşımlar-. Ankara: Akçağ Yayınları.
Göğüş, Beşir (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
Murat Özbay, Anlama Teknikleri Okuma Eğitimi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi)
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi)
3 Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi) X
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi)
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) X
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) X
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) X
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi) X
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi) X
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi) X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
1 Okuma becerisinin kuramsal çerçevesini kavrar ve öneminin farkına varır. 0 0 2 0 0 5 3 4 4 4 3 5 0 5 5 4
2 Okuma becerisini geliştirme yollarını kavrar. 0 0 0 0 0 4 5 5 4 4 2 4 2 5 4 4
3 Okuma becerisinin öğretim programlarındaki ve Türkçe ders kitaplarındaki yerini kavrar. 0 0 0 0 0 4 4 4 4 4 3 4 2 5 4 4
4 Okuma becerisinin öğretim programlarındaki ve Türkçe ders kitaplarındaki yerini kavrar. 0 0 0 0 3 4 4 3 4 3 4 3 5 4 4
5 Okuma becerisi amaç ve kazanımlarını kavrar ve etkinlikler hazırlar. 0 0 0 0 0 4 4 5 4 4 3 4 3 5 4 4
6 Okuma alışkanlığı kazandırma yollarını kavrar. 0 0 0 0 0 3 4 4 3 3 4 4 3 5 4 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)