Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Okuma Eğitimi | TRE 333 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Safa EROĞLU |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Okuma yöntem ve tekniklerini tanıyarak etkili okuma becerisini kazanır. |
Dersin İçeriği | Okumanın tanımının ve kuramsal çerçevesinin açıklanması |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Okuma becerisinin kuramsal çerçevesini kavrar ve öneminin farkına varır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Okuma becerisini geliştirme yollarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Okuma becerisinin öğretim programlarındaki ve Türkçe ders kitaplarındaki yerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Okuma becerisinin öğretim programlarındaki ve Türkçe ders kitaplarındaki yerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Okuma becerisi amaç ve kazanımlarını kavrar ve etkinlikler hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Okuma alışkanlığı kazandırma yollarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Okuma becerisinin tanımının yapılması | Ders notu 1. bölüm okunacak |
2 | Okuma becerisiyle ilgili kaynakların incelenmesi | Ders notu 1. bölüm okunacak |
3 | Okuma becerisiyle ilgili kaynakların incelenmesi | Ders notu 2. bölüm okunacak |
4 | Okuma becerisiyle ilgili kaynakların incelenmesi | Ders notu 3. bölüm okunacak |
5 | Okuma yöntem ve teknikleri | Ders notu 4. bölüm okunacak |
6 | Okuma yöntem ve teknikleri uygulama örnekleri | Türkçe ders kitabı incelenecek |
7 | Okuma türleri | Ders notu 4. bölüm okunacak |
8 | Etkili okuma | Ders notu 4. bölüm okunacak |
9 | Öğretim programlarında okuma becerisinin yeri | Türkçe öğretim programı incelenecek |
10 | Okuma becerisi amaç ve kazanımları | Örnek kitap okuma incelemesi yapılacak |
11 | Türkçe ders kitaplarında okuma becerisi | Örnek kitap okuma incelemesi yapılacak |
12 | Örnek okuma etkinlikleri | Örnek kitap okuma incelemesi yapılacak |
13 | Okuma alışkanlığı kazandırma | Ders notu 5. bölüm okunacak |
14 | Okuma becerisini ölçme ve değerlendirme yolları | Ders notu 5. bölüm okunacak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Anlama Teknikleri:Okuma Eğitimi Dersi Notları Murat ÖZBAY (2009Okuma Eğitimi-Anlama Teknikleri |
Ders Kaynakları | Yalçın, Alemdar (2002). Türkçe Öğretim Yöntemleri -Yeni Yaklaşımlar-. Ankara: Akçağ Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi) | ||||||
2 | Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi) | ||||||
3 | Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi) | X | |||||
4 | Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi) | ||||||
5 | Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi) | ||||||
6 | Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
7 | Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
8 | Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi) | ||||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür) | ||||||
11 | Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür) | ||||||
12 | Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi) | X | |||||
13 | Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür) | ||||||
14 | Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür) | ||||||
15 | Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi) | X | |||||
16 | Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi) | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Okuma becerisinin kuramsal çerçevesini kavrar ve öneminin farkına varır. | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 0 | 5 | 5 | 4 |
2 | Okuma becerisini geliştirme yollarını kavrar. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 2 | 4 | 2 | 5 | 4 | 4 |
3 | Okuma becerisinin öğretim programlarındaki ve Türkçe ders kitaplarındaki yerini kavrar. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 5 | 4 | 4 |
4 | Okuma becerisinin öğretim programlarındaki ve Türkçe ders kitaplarındaki yerini kavrar. | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | |
5 | Okuma becerisi amaç ve kazanımlarını kavrar ve etkinlikler hazırlar. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 |
6 | Okuma alışkanlığı kazandırma yollarını kavrar. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|