Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Dil Bilgisi II | TRE 134 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA ALTUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk dilinin yapı ve biçim özelliklerini, sözcük türlerini öğrencilere öğretmek. |
Dersin İçeriği | Türkçenin yapısal özellikleri, şekil bilgisi; sözcük (kök, gövde, taban, ek), kökenlerine göre sözcükler [yerli sözcük, yabancı sözcük; köken bilgisi (etimoloji)], yapılarına göre sözcük türleri (yalın, türemiş, birleşik), türlerine göre sözcükler [ad, önad (sıfat), eylem (fiil), belirteç (zarf), adıl (zamir), bağlaç, ilgeç (edat), ünlem]; Türkçenin ekleri, (yapım ekleri, çekim ekleri, fiilimsi ekleri, çatı ekleri, ek fiil ekleri); Türkçede sözcük türetme yolları; sözcük vurgusu; yazım kuralları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türkçe kelimelerin, özelliklerini ve türlerini açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
2 | Ekleri özelliklerine göre açıklayabilir. | Gezi / Gözlem, Rol Oynama, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Kelimelerin ses özelliklerine göre uğradığı ses olaylarıyla açıklayabilir. | Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Anlatım, | |
4 | Kelimelerin uğradığı değişimleri köken bilgisinin ilke ve yöntemleriyle izah edebilir. | Soru-Cevap, Anlatım, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | |||
6 | Türk dil bilgisi içinde şekil bilgisinin önemini açıklayabilir. | Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramlar ve kaynakça | |
2 | Türkçenin yapısal özellikleri, şekil bilgisi; sözcük (kök, gövde, taban, ek) | |
3 | Türkçenin yapısal özellikleri, şekil bilgisi; kökenlerine göre sözcükler yerli sözcük, yabancı sözcük | |
4 | Türkçenin yapısal özellikleri, şekil bilgisi; köken bilgisi (etimoloji) | |
5 | Türkçenin yapısal özellikleri, şekil bilgisi; yapılarına göre sözcük türleri (yalın, türemiş, birleşik). | |
6 | Türkçenin yapısal özellikleri, şekil bilgisi; türlerine göre sözcükler: ad, sıfat. | |
7 | Türkçenin yapısal özellikleri, şekil bilgisi; türlerine göre sözcükler: eylem/fiil. | |
8 | Türkçenin yapısal özellikleri, şekil bilgisi; türlerine göre sözcükler: belirteç (zarf), adıl (zamir), bağlaç, ilgeç (edat), ünlem. | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Türkçenin yapısal özellikleri, şekil bilgisi; Türkçenin ekleri: yapım ekleri | |
11 | Türkçenin yapısal özellikleri, şekil bilgisi; Türkçenin ekleri: çekim ekleri | |
12 | Türkçenin yapısal özellikleri, şekil bilgisi; Türkçenin ekleri: isim fiil ekleri | |
13 | Türkçenin yapısal özellikleri, şekil bilgisi; Türkçenin ekleri: çatı ekleri | |
14 | Türkçede sözcük türetme yolları; sözcük vurgusu, yazım kuralları. |
Kaynaklar | ||
---|---|---|
Ders Notu |
|
|
Ders Kaynakları | DEMİR, Nurettin, YILMAZ, Emine, Tahir Nejat Gencan (2011), Türkçe Biçim Bilgisi, (Editör: Hülya PİLANCI), Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi) | X | |||||
2 | Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi) | X | |||||
3 | Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi) | ||||||
4 | Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi) | ||||||
5 | Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi) | ||||||
6 | Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
7 | Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
8 | Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi) | ||||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür) | ||||||
11 | Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür) | ||||||
12 | Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi) | ||||||
13 | Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür) | ||||||
14 | Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür) | ||||||
15 | Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi) | ||||||
16 | Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi) |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türkçe kelimelerin, özelliklerini ve türlerini açıklayabilir. | ||||||||||||||||
2 | Ekleri özelliklerine göre açıklayabilir. | ||||||||||||||||
3 | Kelimelerin ses özelliklerine göre uğradığı ses olaylarıyla açıklayabilir. | ||||||||||||||||
4 | Kelimelerin uğradığı değişimleri köken bilgisinin ilke ve yöntemleriyle izah edebilir. | ||||||||||||||||
5 | |||||||||||||||||
6 | Türk dil bilgisi içinde şekil bilgisinin önemini açıklayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 4 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 85 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |