Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyat Bilgi ve Kuramları I TRE 131 1 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Edebiyat Alan Bilgisini, Edebiyat Kuramlarını, Edebiyat Akımları ve Söz/Anlam Sanatlarını Öğrencilere Öğretmek

Dersin İçeriği

Edebiyat alanının temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiler; edebî eserlerin temel özellikleri ve edebî dilin niteliği (nesir/nazım); edebiyat biliminin dalları ve yöntemleri; edebiyat kuramları, edebî akımlar, edebi akım özelliklerinin metin üzerinden tesbiti.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 ) Okuduğu bir metni eleştirel okur. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 ) Yazarın hangi akıma bağlı olarak yazdığını açıklayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
3 Metinlerin yazılış amacı, süreci ve biçimleri arasındaki ilişkiyi kurabilir. Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Edebi kuramlar ile edebi akımlar arasında ilişkiyi kurabilir Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Edebiyat Akımlarının ortaya çıkışındaki siyasi ve ekonomik etkileri izah edebilir. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Temel Akımları ana özellikleri ile anlatabilir. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Edebiyat nedir? Konusu, metodu, tarihi, sosyolojisi. Dersin Kaynakları
2 Edebiyat Tarihi ve Kuramlara Giriş
3 Yansıtma Kuramı I
4 Yansıtma Kuramı II
5 Dış Dünyaya ve Topluma Dönük Eleştiri (Tarihi, Sosyolojik ve Marksist Eleştiri)
6 Anlatımcılık I, Anlatımcılık II
7 Sanatçıya Dönük Eleştiri: Sanatçının Psikolojisi ve Kişiliği, Psikanaliz ve Eleştiri
8 Yeni Eleştiri, Rus Biçimciliği – Esere Dönük Yeni Eleştiri ARKETİP ELEŞTİRİ- Ödev
9 Ara Sınav
10 Yapısalcılık (Dilde ve Edebiyatta) ve Okur Merkezli Kuramlar
11 Edebî Akımlar Eski Yunan ve Latin, Hümanizm - Klâsizm
12 Romantizm - Realizm
13 Natüralim – Parnasizm - Sembolizm
14 Empresyonizm ve Ekspresyonizm (İzlenimcilik – Dışavurumculuk)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

MORAN, Berna (2005), Edebiyat Kuram ve Eleştiri, İstanbul: İletişim.

BİLGEGİL, Kaya (1987), Edebiyat Bilgi ve Teorileri, İstanbuL, Enderun Kitabevi.
KANTARCIOĞLU, Sevim (1993), Edebiyat Akımları ve Temel Metinler, Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
SARAÇ, Tahsin (2007), Eleştiri Kuramları, İstanbul:İş Bankası.

ÇETİŞLİ, İsmail (2003), Batı Edebiyatında Edebî Akımlar, Akçağ yay. Ankara

ALBAYRAK Nurattin (2004),Ansiklopedik Halk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü, İST. LM yay.

KARATAŞ Turan (2004), Ansiklopedik Edebiyat terimleri Sözlüğü, İST., Akçağ

KARAALİOĞLU S.Kemal (1975), Edebiyat Terimleri Klavuzu, İnk. Ve Aka

   “                    “              (1966), Tük Şiir Sanatı, İnkılap ve Aka

     “                  “              (1969), Edebi Sanatlar Antolojisi, İnkılap ve Aka

TAHİR’ÜL MEVLEVİ (1973), Edebiyat Lügatı, Enderun Kitabevi

DİLÇİN Cem (2000), Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK, Ankara

MACİT Muhsin, Uğur Soldan (2005), Edebiyat Bilgi ve Teorileri-El Kitabı, Grafiker yay.

CANIM Rıdvan (2010), Divan Edebiyatında Türler, Ankara, Grafiker yay.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi)
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi)
3 Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi) X
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi) X
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi)
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi)
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
1 ) Okuduğu bir metni eleştirel okur. 5
2 ) Yazarın hangi akıma bağlı olarak yazdığını açıklayabilir 4 3
3 Metinlerin yazılış amacı, süreci ve biçimleri arasındaki ilişkiyi kurabilir. 3 5
4 Edebi kuramlar ile edebi akımlar arasında ilişkiyi kurabilir 5 3
5 Edebiyat Akımlarının ortaya çıkışındaki siyasi ve ekonomik etkileri izah edebilir. 5 3
6 Temel Akımları ana özellikleri ile anlatabilir. 5 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 2 2
Performans Görevi (Uygulama) 1 2 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3