Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi | EBB 306 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA BAYRAKCI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA BAYRAKCI, Doç.Dr. MEHMET EMİN USTA, Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMET BAKİ MİNAZ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Filiz Bacaksız |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Yönetim biliminin sunduğu temel yaklaşımları ve bakış açılarını kullanarak bir eğitim sistemi içinde sistemin işleyişini analiz edebilme, Dünya'da ve Türkiye'de eğitim ve okul yönetiminde benimsenmiş çağdaş yaklaşım ve stratejileri kavrayabilme. |
Dersin İçeriği | Yönetim ile ilgili genel kavramlar bilgisi; yönetim bilimi kuramları; yönetim modelleri; yönetim süreçleri; eğitim yönetimi ve okul yönetiminin kendine özgü yönleri; çağdaş eğitim sistemleri; Türk eğitim sisteminin örgütsel yapısı; yerinden yönetim; öğretim liderliği; okul yönetiminde psikolojik boyut; etkili okul ve okul geliştirme; eğitimde stratejik yönetim, toplam kalite, benchmarking,akreditasyon uygulamaları, Türk eğitim sisteminin sorunları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları ilişkilendirerek açıklar. | Problem Çözme, | |
3 | Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimini sorgular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişine ilişkin özellikleri irdeleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Türk eğitim sisteminin yapısal ve işleyiş özelliklerini açıklar. | Problem Çözme, Mikro Öğretim, | |
6 | Türk eğitim sisteminin yasal dayanaklarını tartışır. | Tartışma, Beyin Fırtınası, | |
7 | Eğitim yönetimi ve okul yönetimini ilişkilendirerek inceleyebilir. | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Okulun yönetsel süreçlerini ilişkilendirerek açıklar. | Mikro Öğretim, Proje, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetim ile ilgili genel kavramlar bilgisi | |
2 | Yönetim bilimi kuramlar | |
3 | Yönetim modelleri ve yönetim süreçleri | |
4 | Eğitim yönetimi ve okul yönetiminin kendine özgü yönleri | |
5 | İngiltere, Fransa, Almanya, Finlandiya ve ABD eğitim sistemleri | |
6 | Türk eğitim sisteminin örgütsel yapısı ve işleyişi | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Türk eğitim sisteminin yasal ve siyasal ve ekonomik belirleyicileri | |
9 | Sayılarla Türk eğitim sistemi ve sorunları; Türk eğitim sisteminde nitelik sorunları | |
10 | OECD ve The World Bank eğitim raporlarından dünyaya bakış | |
11 | Etkili okul ve okul geliştirme | |
12 | Yerinden yönetim ve öğretim liderliği | |
13 | Eğitimde stratejik yönetim, toplam kalite, benchmarking, akreditasyon uygulamaları | |
14 | Okul yönetiminde psikolojik boyut ve yönetici-öğretmen ilişkileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi Pegem Yayıncılık Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi Anı Yayıncılık |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi) | X | |||||
2 | Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi) | X | |||||
3 | Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi) | X | |||||
4 | Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
5 | Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
6 | Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
7 | Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
8 | Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi) | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür) | X | |||||
11 | Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür) | X | |||||
12 | Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi) | X | |||||
13 | Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür) | X | |||||
14 | Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür) | X | |||||
15 | Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi) | X | |||||
16 | Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi) | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar. | ||||||||||||||||
2 | Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları ilişkilendirerek açıklar. | ||||||||||||||||
3 | Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimini sorgular. | ||||||||||||||||
4 | Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişine ilişkin özellikleri irdeleyebilir. | ||||||||||||||||
5 | Türk eğitim sisteminin yapısal ve işleyiş özelliklerini açıklar. | ||||||||||||||||
6 | Türk eğitim sisteminin yasal dayanaklarını tartışır. | ||||||||||||||||
7 | Eğitim yönetimi ve okul yönetimini ilişkilendirerek inceleyebilir. | ||||||||||||||||
8 | Okulun yönetsel süreçlerini ilişkilendirerek açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Toplam İş Yükü | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |