Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Yeteneklilerde Fen Eğitimi | FBE 011 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EDA DEMİRHAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. EDA DEMİRHAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ahmet ŞENÖZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrenci; özel yetenekli öğrencilerin Fen bilimleri alanlarında öne çıkan özelliklerini; özel yetenekli öğrenciler için Fen Bilimleri eğitiminin asıl farklılaştırılabileceğini kavrar. Farklı yöntem ve stratejiler ile Fen Bilimleri dersinin özel yetenekli öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarına uygun hale getirebilecek duruma gelir. |
Dersin İçeriği | Özel yetenekli öğrencilerin özellikleri nelerdir? Özel yetenekli öğrencilerin tanılanma süreci nasıldır? Fen Bilimleri alanında özel yetenekli öğrenciler için eğitimin farklılaştırılmasında nelere dikkat edilmelidir? Özel yetenekli öğrencilerde eğitim stratejileri nelerdir? Yaratıcı ve eleştirel düşünme stratejileri nelerdir? |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Özel yetenekli öğrencilerin zihinsel, ahlaki, sosyal ve duygusal özelliklerini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Özel yeteneklilerin tanılanma sürecini açıklar. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Bir fen bilimleri ünitesini özel yetenekli öğrenciler için farklılaştırır. | Problem Çözme, | Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Özel yeteneklilerin eğitim stratejilerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme stratejilerini fen bilimlerinde uygular. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Özel Yeteneklilerle İlgili Temel Kavramlar | İlgili kaynakların okunması |
2 | Özel Yetenekli Çocukların Fiziksel, Sosyal Gelişim, Ahlaki, Zihinsel Özellikleri | İlgili kaynakların okunması |
3 | Özel yetenekli öğrencilerin tanılanması | İlgili kaynakların okunması |
4 | Özel Yetenekli Öğrencilerde Eğitim Stratejileri | İlgili kaynakların okunması |
5 | Özel Yetenekli Öğrenciler İçin Fen Bilimleri Eğitiminin Farklılaştırılması-Stratejiler I | İlgili kaynakların okunması |
6 | Özel Yetenekli Öğrenciler İçin Fen Bilimleri Eğitiminin Farklılaştırılması- Stratejiler II | İlgili kaynakların okunması |
7 | Farklılaştırma Sürecinde Eleştirel Düşünme | İlgili kaynakların okunması |
8 | Farklılaştırma Sürecinde Eleştirel Düşünme Uygulamaları | Uygulama örneği oluşturma |
9 | Farklılaştırma Sürecinde Yaratıcı Düşünme | İlgili kaynakların okunması |
10 | Farklılaştırma Sürecinde Yaratıcı Düşünme Uygulamaları | Uygulama örneği oluşturma |
11 | Seçilen Bir Fen Bilimleri Ünitesinin Farklılaştırılması | Uygulama örneği oluşturma |
12 | Seçilen Bir Fen Bilimleri Ünitesinin Farklılaştırılması | Uygulama örneği oluşturma |
13 | Seçilen Bir Fen Bilimleri Ünitesinin Farklılaştırılması | Uygulama örneği oluşturma |
14 | Fen Bilimlerinde Farklılaştırılmış Bir Ünitenin Değerlendirilmesi | İlgili kaynakların okunması |
Kaynaklar | ||
---|---|---|
Ders Notu | ||
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. | ||||||
2 | Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar | ||||||
3 | Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır | ||||||
4 | Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. | ||||||
5 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
6 | Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | X | |||||
7 | 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. | X | |||||
8 | Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. | ||||||
9 | Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar | ||||||
10 | Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. | ||||||
12 | Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. | ||||||
13 | Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. | ||||||
14 | Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. | ||||||
15 | Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. | ||||||
16 | Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. | ||||||
17 | Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
18 | Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Özel yetenekli öğrencilerin zihinsel, ahlaki, sosyal ve duygusal özelliklerini tanımlar. | 5 | |||||||||||||||||
2 | Özel yeteneklilerin tanılanma sürecini açıklar. | 5 | |||||||||||||||||
3 | Bir fen bilimleri ünitesini özel yetenekli öğrenciler için farklılaştırır. | 5 | |||||||||||||||||
4 | Özel yeteneklilerin eğitim stratejilerini açıklar. | 5 | |||||||||||||||||
5 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme stratejilerini fen bilimlerinde uygular. | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |