Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fen Bilgisi Ders Kitabı İncelemesi | FBE 002 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NAMUDAR İZZET KURBANOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. NAMUDAR İZZET KURBANOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Konu alanında MEB tarafından onaylanmış ders kitaplarının ve öğretim programlarının eleştirel bir bakış açısı ile incelenmesi. |
Dersin İçeriği | Ders kitabında olması gereken fiziksel, eğitsel, görsel tasarım ve dil anlatım özellikleri ve standartlar; |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğretimde konu alanı ders kitaplarının yeri ve önemini açıklar, | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Ders kitaplarının genel özelliklerini (fiziksel, eğitsel, görsel, dil ve anlatım) sıralar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Ders kitaplarının içeriklerinin programa uygunluğunu belirler, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Ders kitaplarının fiziksel özelliklerini açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Ders kitaplarını eğitsel tasarım açısından inceler, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Ders kitaplarını görsel tasarım açısından inceler, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Ders kitaplarını dil ve anlatım açısından inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğretimde konu alanı ders kitaplarının yeri ve önemi | 1 |
2 | Ders kitaplarının genel özellikleri | 1 |
3 | Ders kitaplarının fiziksel özellikleri | 1 |
4 | Ders kitaplarının eğitsel tasarım özellikleri | 1 |
5 | Ders kitaplarının görsel tasarım özellikleri | 1 |
6 | Ders kitaplarının dil ve anlatım özellikleri | 1 |
7 | Ders kitaplarının içeriklerinin programa uygunluğu (5 ve 6. Sınıf) | 1 |
8 | Ders kitaplarının içeriklerinin programa uygunluğu (7 ve 8. Sınıf) | 1 |
9 | Mevcut ders kitaplarından bazılarının ( 5. sınıf) içerik, dil, öğrenci seviyesine uygunluk, format, çekicilik açısından incelenmesi | 1 |
10 | Mevcut ders kitaplarından bazılarının ( 6. sınıf) içerik, dil, öğrenci seviyesine uygunluk, format, çekicilik açısından incelenmesi | 1 |
11 | Mevcut ders kitaplarından bazılarının (7. sınıf) içerik, dil, öğrenci seviyesine uygunluk, format, çekicilik açısından incelenmesi | 1 |
12 | Mevcut ders kitaplarından bazılarının (8. sınıf) içerik, dil, öğrenci seviyesine uygunluk, format, çekicilik açısından incelenmesi | 1 |
13 | Ders kitaplarının anlamlı öğrenmeye katkısı | 1 |
14 | Ders kitaplarının öğretimde kullanım kolaylığı | 1 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Kılıç, Z., Atasoy, B., Tertemiz, N., Şeren, M. ve Ercan, L. (Eylül, 2001). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Nobel yayın dağıtım. Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. | X | |||||
2 | Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar | ||||||
3 | Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır | X | |||||
4 | Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. | ||||||
5 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | ||||||
6 | Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | ||||||
7 | 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. | ||||||
8 | Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. | ||||||
9 | Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. | ||||||
12 | Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. | ||||||
13 | Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. | ||||||
14 | Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. | ||||||
15 | Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. | ||||||
16 | Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. | X | |||||
17 | Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
18 | Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğretimde konu alanı ders kitaplarının yeri ve önemini açıklar, | ||||||||||||||||||
2 | Ders kitaplarının genel özelliklerini (fiziksel, eğitsel, görsel, dil ve anlatım) sıralar, | ||||||||||||||||||
3 | Ders kitaplarının içeriklerinin programa uygunluğunu belirler, | ||||||||||||||||||
4 | Ders kitaplarının fiziksel özelliklerini açıklar, | ||||||||||||||||||
5 | Ders kitaplarını eğitsel tasarım açısından inceler, | ||||||||||||||||||
6 | Ders kitaplarını görsel tasarım açısından inceler, | ||||||||||||||||||
7 | Ders kitaplarını dil ve anlatım açısından inceler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 18 | 1 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |