Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimin Doğası ve Öğretimi | FBE 406 | 8 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilimsel düşüncenin gelişimi, bilimsel bilginin özellikleri, bilimin doğası ve bilimin doğasının öğretimine yönelik yaklaşımları ile farkındalık, bilgi, duyuş ve beceri kazandırma.
|
Dersin İçeriği | Bilim felsefesi (anlamı ve ilgi alanı, paradigmalar, felsefi akımlar ve fen bilimlerinin gelişimine etkisi); bilginin doğası (ontoloji, epistemoloji, bilimsel kavramların doğası, bilimsel bilgi ve özellikleri); bilimin doğasına ilişkin kavramlar ve öğretim yaklaşımları (bilim, bilimsel bilgi ve özellikleri, bilimsel okur-yazarlık ve bilimin doğası, fen öğretim programlarında bilimin doğasının yeri, bilimin doğasının öğretimi); bilimin doğasının öğretiminde sınıf-içi etkinlikler; bilimin doğası ve fen, teknoloji, toplum, çevre ilişkisi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgi ve bilimin doğası tanımlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Bilimi etkileyen felsefi akımları tanır ve özelliklerini birbirleriyle karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Epistemoloji, ontoloji, bilim sosyolojisi ve antropolojisi, bilim etiği kavramlarını açıklar. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Bilimsel bilgi ile dogmatik bilgileri birbirinden ayırır. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Bilimin doğası öğretimine yönelik etkinlik ve plan tasarlar. | ||
6 | Bilimsel düşünme ve bilimsel sorgulama özelliklerini öğretmenlik hayatında kullanmak ve öğrencilerine kazandırmak için gerekli öğretim faaliyetleri ile ilgili öneriler geliştirir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim felsefesi (anlamı ve ilgi alanı, paradigmalar, felsefi akımlar ve bilimin gelişimine etkisi) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
2 | Bilim felsefesi (anlamı ve ilgi alanı, paradigmalar, felsefi akımlar ve bilimin gelişimine etkisi) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
3 | Bilginin doğası (ontoloji, epistemoloji, bilimsel kavramların doğası, bilimsel bilgi ve özellikleri) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
4 | Bilginin doğası (ontoloji, epistemoloji, bilimsel kavramların doğası, bilimsel bilgi ve özellikleri) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
5 | Bilginin doğası (ontoloji, epistemoloji, bilimsel kavramların doğası, bilimsel bilgi ve özellikleri) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
6 | Bilimin doğası ile ilgili kavramlar ve öğretim yaklaşımları (bilimsel okuryazarlık ve bilimin doğası) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
7 | Bilimin doğası ile ilgili kavramlar ve öğretim yaklaşımları (bilimin doğasının fen öğretim programlarındaki yeri) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
8 | Bilimin doğası ile ilgili kavramlar ve öğretim yaklaşımları (bilimin doğasının öğretimi) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
9 | Bilimin doğası ile ilgili kavramlar ve öğretim yaklaşımları (bilimin doğasının öğretimi) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
10 | Bilimin doğasının öğretiminde sınıf içi etkinlikler | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
11 | Bilimin doğasının öğretiminde sınıf içi etkinlikler | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
12 | Bilimin doğasının öğretiminde sınıf içi etkinlikler | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
13 | Bilimin doğası ve bilim, teknoloji, toplum ve çevre ilişkisi | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
14 | Bilimin doğası ve bilim, teknoloji, toplum ve çevre ilişkisi. | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Chambers, A. (2007). Bilim Dedikleri. (Çev. Hüsamettin Arslan) Vadi Yayınları, Ankara Demirbaş, M. (2013). Bilimin Doğası ve Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Doğan, N., Çakıroğlu, J., Bilican K., ve Çavuş S. (2014). Bilimin Doğası ve Öğretimi. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Harre, R. (1980). Büyük Bilimsel Deneyler (Çev. Sinan Kılıç). Tübitak Yayınları, Ankara. Topdemir, H. G., ve Unat, Y. (2014). Bilim Tarihi. (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. | X | |||||
2 | Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar | X | |||||
3 | Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır | ||||||
4 | Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. | ||||||
5 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
6 | Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | ||||||
7 | 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. | X | |||||
8 | Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. | ||||||
9 | Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. | X | |||||
12 | Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. | X | |||||
13 | Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. | X | |||||
14 | Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. | X | |||||
15 | Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. | X | |||||
16 | Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. | X | |||||
17 | Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
18 | Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilgi ve bilimin doğası tanımlar. | 5 | |||||||||||||||||
2 | Bilimi etkileyen felsefi akımları tanır ve özelliklerini birbirleriyle karşılaştırır. | 5 | 5 | ||||||||||||||||
3 | Epistemoloji, ontoloji, bilim sosyolojisi ve antropolojisi, bilim etiği kavramlarını açıklar. | 5 | |||||||||||||||||
4 | Bilimsel bilgi ile dogmatik bilgileri birbirinden ayırır. | 5 | |||||||||||||||||
5 | Bilimin doğası öğretimine yönelik etkinlik ve plan tasarlar. | ||||||||||||||||||
6 | Bilimsel düşünme ve bilimsel sorgulama özelliklerini öğretmenlik hayatında kullanmak ve öğrencilerine kazandırmak için gerekli öğretim faaliyetleri ile ilgili öneriler geliştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 2 | 8 | 16 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |