Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyoloji II | FBE 205 | 3 | 2 + 2 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | BİYOLOJİ 1 |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK, |
Dersin Yardımcıları | Araş.Gör. Beyza Mercan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hayvansal organizmaların sahip oldukları organ sistemlerinin yapılarını tanıtmak ve çalışma mekanizmalarını açıklamak. |
Dersin İçeriği | Metabolizmaya giriş, hücre solunumu ve fermantasyon; fotosentez; hücre solunumu ve fotosentezin karşılaştırılması; hayvan yapı ve işlevi; üreme sistemi, hayvanlarda eşeysiz ve eşeyli üreme; hayvanlarda beslenme ve sindirim, hayvanlarda beslenme mekanizmaları; hayvanlarda dolaşım sistemi, açık ve kapalı dolaşım sistemine sahip hayvanların karşılaştırılması, kalp, damar ve kan yapılarının incelenmesi; hayvanlarda gaz alışverişi, solunum yüzeyleri, solunum organları ve solunum mekanizmaları; hayvanlarda boşaltım sistemi, ozmoregülasyon, boşaltım ürünlerinin karşılaştırılması ve boşaltım sistemlerindeki çeşitlilik; hayvanlarda sinir sistemi, sinir sistemi çeşitleri, merkezî ve çevresel sinir sistemi; duyusal mekanizmalar, işitme ve denge, görme, koklama ve tat alma, dokunma; endokrin sistem, hormonlar, geri bildirimler, hormonların işlevleri; hayvanlarda destek ve hareket sistemleri, dış ve iç iskelet, kemik çeşitleri, eklemler, kas çeşitleri ve kasılma mekanizması ve bu konulara yönelik açık ve kapalı uçlu deneyler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hayvanlarda eşeyli ve eşeysiz üremeyi açıklar ve karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
2 | Embriyonik gelişmeyi, aşamalarını ve kök hücrelerin önemini açıklar ve uygulama alanlarını günlük yaşamla ilişkilendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
3 | Hayvanlarda beslenme mekanizmaları ve sindirimi açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
4 | Hayvanlarda dolaşım çeşitlerini, yapılarını ve işlevlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
5 | Hayvanlarda gaz alışverişini hangi yapılarla nasıl gerçekleştiğini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
6 | Hayvanlarda boşaltım sistemlerini ve ürünlerini karşılaştırarak açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
7 | Hayvanlarda sinir sistemlerini ve duyusal mekanizmaları, yapı ve işleri ile açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
8 | Endokrin sistemin yapı ve işlevlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Hayvanlarda destek ve hareket sistemlerinin yapılarını ve işlevlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hayvanlarda eşeyli ve eşeysiz üreme | |
2 | Embriyonik gelişme, aşamaları ve kök hücrelerin önemini ve uygulama alanları | |
3 | Bitkilerde taşıma | |
4 | Hayvanlarda dolaşım çeşitleri, yapıları ve işlevleri | |
5 | İnsanda bağışıklık sisteminin yapı, işlev ve gelişimi | |
6 | Hayvanlardave bitkilerde gaz alışverişi ve mekanizmaları | |
7 | Bitkilerde beslenme | |
8 | Hayvanlarda beslenme ve sindirim mekanizmaları | |
9 | Hayvanlarda boşaltım sistemleri ve ürünleri | |
10 | Bitkilerde kimyasal kontrol | |
11 | Hayvanlarda endokrin sistemin yapı ve işlevleri | |
12 | Hayvanlarda sinir sistemleri ve duyu organlarının yapı ve işleri | |
13 | İnsan sinir sisteminin yapısı ve işlevi | |
14 | Hayvanlarda destek ve hareket sistemlerinin yapıları ve işlevleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Neil A. Campbell-Jane B. Reece. Biology (Çeviri Ed. Gündüz E., Demirsoy A., Türkan İ) 6. Baskı 2006, Palme Yayıncılık, Ankara. [2] William T. Keeton, James L. Gould ve Carol Grant Gould (Çeviri Ed. Ali Demirsoy ve İsmail Türkkan) Palme Yayıncılık, Ankara. [3] Demirsoy A. Yaşamın Temel Kuralları. Cilt I-II 2. Baskı. Hacettepe Üniversitesi Yayınları A/52. 1985, Ankara |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. | X | |||||
2 | Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar | X | |||||
3 | Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır | X | |||||
4 | Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. | X | |||||
5 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
6 | Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | ||||||
7 | 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. | ||||||
8 | Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. | ||||||
9 | Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar | ||||||
10 | Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. | ||||||
12 | Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. | ||||||
13 | Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. | ||||||
14 | Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. | ||||||
15 | Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. | ||||||
16 | Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. | ||||||
17 | Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. | ||||||
18 | Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hayvanlarda eşeyli ve eşeysiz üremeyi açıklar ve karşılaştırır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
2 | Embriyonik gelişmeyi, aşamalarını ve kök hücrelerin önemini açıklar ve uygulama alanlarını günlük yaşamla ilişkilendirir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
3 | Hayvanlarda beslenme mekanizmaları ve sindirimi açıklar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
4 | Hayvanlarda dolaşım çeşitlerini, yapılarını ve işlevlerini açıklar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
5 | Hayvanlarda gaz alışverişini hangi yapılarla nasıl gerçekleştiğini açıklar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
6 | Hayvanlarda boşaltım sistemlerini ve ürünlerini karşılaştırarak açıklar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
7 | Hayvanlarda sinir sistemlerini ve duyusal mekanizmaları, yapı ve işleri ile açıklar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
8 | Endokrin sistemin yapı ve işlevlerini açıklar | ||||||||||||||||||
9 | Hayvanlarda destek ve hareket sistemlerinin yapılarını ve işlevlerini açıklar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 112 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |